Gå til innhold

Bærbar pc til arkitektstudent


Anbefalte innlegg

Min kjæreste studerer for øyeblikket til å bli arkitekt. Hun har vært gjennom litt av hvert av maskiner som ikke tilfredsstiller. Siden jeg selv studerer IT har vi gått gjennom hva det er hun trenger i en datamaskin. Hvis man tar hensyn til tyngden på Adobe CS produkter kombinert med hennes krav om portabilitet, størrelse og arbeidsvaner får man en ganske heftig ønskemaskin:

 

- så rask som mulig (minimum i5 quad)

- så mye ram som mulig (minimum 6, helst 8+)

- 15.6" skjerm (13.3 blir lite) eller større

- lav vekt (must: under 2kg)

- grafikkort og harddisk er ikke så veldig viktig, ei heller skjermkvalitet

 

Vi har sett rundt på diverse nettbutikker, reviews, teknoblogger etc (jeg leser jevnlig bl.a. engadget og arstechnica) og det er jo mye spennende der ute, dog ender de aller fleste opp med en viss grad av trade-offs (vekt vs størrelse).

 

Håper det er noen her som har noen gode råd å komme med. Stabilitet er også særdeles viktig. Her har jo mange merker rykte på seg fra før av og det kan være en avgjørende faktor da hun virkelig hater teknologiting som ikke fungerer som de skal.

 

OBS: det må være en windowsmaskin da hun er uinteressert i å sette seg inn i OSX

 

Mvh,

Jarle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Adobe's programpakke anbefales et Nvidia-kort, da det er mer optimert for å hjelpe til gjennom CUDA, og et samarbeid med Adobe. Finn en 15-tommer med Intel Core i7-2630QM prosessor; 4 kjerner er kjekt å ha sammen med programvare som faktisk støtter det. Core i5 er 2 kjerner.

 

@ Aalton: Skjerm er jo ikke viktig hvis man har en ekstern skjerm.

 

Det som hindrer at du faktisk finner en maskin som passer godt, er kravet du har til vekt. Du finner ingen med gunstig hardware som er lettere enn 2 kg, men du finner mange som er mellom 2 og 3 kg. F.eks. denne. 2,6 kg.

Faktisk kan jeg ikke finne en eneste 15-tommer av noe slag, som er lettere enn 2 kg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...