-alias- Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Kjøpte meg en litt tilårskommen bobil 2001 modell. Selve bilen lar seg polere på vanlig måte og blir blank og fin. Problemet er på bobildelen som er helt matt, og da mener jeg skikkelig matt. Jeg antar at den engang har vært blank i lakken, men forrige eier har aldri polert bilen siden den ble kjøpt ny i 2001. Bilen har stått ute sommer som vinter på Østvågøy i Lofoten, og der er det rimelig mye vær, spesielt om vinteren, og jeg må anta at det er dette som har mattet ned lakken. Bilen er kun gått 46.000km slik den forøvrig er i topp stand. Jeg har forsøkt med Turtle wax original og med Turtle wax it wet, men ingen av disse duger på bobildelen. Veggene er såvidt jeg skjønner i slett metall (sannsynligvis aluminium) lakkert hvit. Det jeg oppnår er at det blir skjoldete uten glans etter en behandling. Jeg har forsøkt å behandle et begrenset område 5 - 6 ganger og da blir det faktisk et bedre resultat som vekker minner om en blank overflate. Å behandle hele bilen på denne måten går ikke, det tar minst en uke og mest sannsynlig livet av meg, og resultatet blir heller ikke særlig bra slik jeg ser det. Som dere skjønner så trenger jeg seriøs hjelp til å finne et produkt og / eller en metode som fungerer mye bedre enn det jeg har prøvd til nå. Kan jo legge til at jeg har forsøkt båtpolish men uten at det fungerer noe bedre. Min vanlige bil har jeg ingen problemer med å holde blank og fin. Endret 24. august 2011 av -alias- Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Bobildelen er av plastikk og ikke metall vil jeg tro? Har du forsøkt å bruke dekkfornyer eller liknende på et avgrenset område? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Nei bobildelen er definitivt av lakkert metall, slik som en vanlig campingvogn er. Skjermer og lister i hjørner etc. er dog av plast. Har fått et tips om at rubbing er vegen å gå, men er skeptisk fordi lakken er svært tynn slik det ser ut. Plasten blir blank og fin med båtpolish. Mener du lakkfornyer? Endret 25. august 2011 av -alias- Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Lakkrens/rubbing med maskin, så håndpolering etterpå Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Hvordan polerer man en bobil som er blitt helt matt i lakken? Med masse tolmodighet! Lenke til kommentar
CFM Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Jeg ville satt den bort til en "entusiast" for å få rubbet og polert den opp. Resultatet blir da ofte bedre enn selv da den var ny. Et det slett overflate eller sånn ruglete golfball overflate? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Helt slett overflate, ja lurer på å la et bilpleiefirma ta jobben. Lenke til kommentar
Ahorn Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Ja, har selv brukt mye båtpolish, kjøpte stripefjerner og caravan reiniger på www.caravan.no. Da blir den skikkelig rein, og enkel å få polert. Skiten setter seg liksom så i glassfiber. Dem har også masse ainna stige greier til caravan og bobil. Billig frakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå