Gå til innhold

Når algoritmer kontrollerer verden.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Det er da svært enkelt. Gjøres nesten daglig av økonomer. :dribble:

Vi=innsatsfaktor i, i = 1, ... , n

X=produksjonen.

PX=pris på produksjonen.

PVi=pris på innsatsfaktor i, i = 1, ... , n

F er en ukjent produktfunksjon. Det kan være en enkel Cobb Douglas, en mer avansert CES (Constant Elasticity of Substitution) eller en enda mer realistisk og avansert VES (Variable Elasticity of Substitution) produksjons funksjon.

Eksempel:

En bødbakemaskin der man putter inn Hvete V1, Bygg V2, Havre V3, Sammalt hvete V4, salt V5, sur melk V6, gjær V7 ... og ut kommer et ferdig brød. Strøm er også en innsatsfaktor.

Profitten = PX*F(V1,V2, ..., Vn) - (PV1 * V1 + PV2 * V2 + ... + PVn * Vn)

Man maksimerer profitten ved å selge brød ved å finne den optimale kombinasjonen av innsatsfaktorer.

Dersom man lar V1=Kjent skuespiller, V2=Ukjent skuespiller, ...

Kan man finne den optimale kombinasjon av kjente og ukjente skuespillere ved å maksimere profitten ved å selge filmen.

Der er ikke noe fundamentalt nytt i selve algoritmen :new_woot:

Med substitusjons produksjons faktor menes at en produksjons faktor (input til en amatør) kan substitueres med (erstattes av) en annen produksjons faktor (en profesjonell) alternativt en halv amatør som en tredje produksjonfaktor. Prisene for de tre typene varier da. Ved å maksimere profitten finner man den optimale faktorkombinasjonen. Noen tror at maksimal innsats er det best. Maksimal innsats kan endog være kontra produktivt. Tenk deg produksjonen på et jordstykke der det annsettes så mange at de går i veien for hverandre eller at jordstykket gjødsles så intenst at plantene drepes.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvor er din venn Jonas? :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:

Jeg kunnne tenkt meg å avslutte diskusjonen i den tråden med følgende utsagn.

Jeg har en god og en dårlig nyhet til noen av dere.

1. Den gode nyheten er at jeg forlater forumet.
  2. Den dårlige er at jeg kommer tilbake når jeg finner det opportunt.

Men tråden ble desverre låst med denne kommentaren:

Forumbestefar har programmert siden 1973, og på veien har jeg vært innom Fortran, Pascal, Modula, Basic, C, Java, Visual Basic med mere, pluss flere 4. generasjons verktøy. Men jeg føler fortsatt ikke for å delta i krangler om emnet.

Det skal jeg ikke nekte dere, om dere ikke har bedre å drive med, men når det har blitt uvennskap av det så setter jeg strek for denne gang.

Geir :)

Kilde: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1341688&view=findpost&p=17812717

Er der ikke en ignorer kanpp for deg og Jonas? Jeg ville ikke ha noe imot at dere klikket på den kanppen.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...