Barbadus Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hei Jeg har en jobb over internett, som krever at jeg har en 100% pålitelig internetttilgang (99% er ikke godt nok), og i jobbens natur ligger det at jeg kan lide økonomisk tap hvis nettet er nede, selv om det bare er i noen minutter, men spesielt hvis det er mer enn noen minutter (da lider jeg garantert et for meg ikke ubetydelig økonomisk tap). Spørsmålet er hvordan jeg kan skjerme meg best mulig mot dette, ved å ha en internett backup linje av noen slag, når primærnettet er nede. Jeg har fibernett hos Lynet internett (vil forøvrig ikke anbefale andre Lynet, fordi de ikke er pålitelige nok). Det hender at nettet forsvinner. Hva vil være den beste backupløsningen, som går veldig fort å koble til? Takk. Lenke til kommentar
VD Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hadde jeg vært deg så hadde jeg om det hadde vært mulig hatt en fiberlinje inn som du bruker primært (jeg har lyse) og en vanlig analog linje (feks telenor eller nextgentel) inn som ikke trenger være high end siden det bare er backup (kommer ann på hva som er minstebehovet ditt i utgangspunktet). Hvem som leverer slikt hos deg vet jeg ikke. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Mobilt bredbånd. (NetCom, Telenor, til nød ICE.) Det finnes vel fortsatt abonnementer der fastprisen er lav, og der du betaler pr. megabyte ned- og opplastet. Hvis nettutfallene dine ikke skjer altfor ofte, vil kanskje det være det enkleste og greieste. Lenke til kommentar
Barbadus Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Mobilt bredbånd. (NetCom, Telenor, til nød ICE.) Det finnes vel fortsatt abonnementer der fastprisen er lav, og der du betaler pr. megabyte ned- og opplastet. Hvis nettutfallene dine ikke skjer altfor ofte, vil kanskje det være det enkleste og greieste. Dette hørtes ut som et godt forslag. Bare et kjapt spørsmål vedr. mobilt bredbånd (jeg er en noob): Kobler man bare en USB inn da og så er man på nett mer eller mindre umiddelbart? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Mobilt bredbånd. (NetCom, Telenor, til nød ICE.) Det finnes vel fortsatt abonnementer der fastprisen er lav, og der du betaler pr. megabyte ned- og opplastet. Hvis nettutfallene dine ikke skjer altfor ofte, vil kanskje det være det enkleste og greieste. Dette hørtes ut som et godt forslag. Bare et kjapt spørsmål vedr. mobilt bredbånd (jeg er en noob): Kobler man bare en USB inn da og så er man på nett mer eller mindre umiddelbart? Ja. Du putter et SIM-kort inn i noe som ligner på en minnepinne og plugger den i PC'en. (Noen bruker en kort USB-kabel for å få optimal plassering av antennen i "minnepinnen".) Og så kjører du et program på PC'en der du 'slår på modemet' og taster inn PIN-kode. Kort tid etterpå har du opprettet en internett-forbindelse. Når du ikke trenger det lenger kan du 'slå av modemet'. Sånn sett kan det alltid være tilkoblet maskinen. Det finnes også routere som man kan koble et slikt modem til for å få en backup-internetttilgang, men det er vel bare ADSL-routere jeg har sett dette på. Det går jo også an å bruke mange mobiltelefoner som modem, enten via USB-kabel eller ved å bruke telefonen som 'trådløst aksesspunkt'. Lenke til kommentar
IvyMike Skrevet 14. september 2011 Del Skrevet 14. september 2011 Ice har forøvrig et abonnement der du betaler for modemet/ruteren, og så bare betaler for de ukene du faktisk bruker det. Genialt til redundant aksess. Joda, liten utgift i starten for utstyret, men ingen binding og du betaler kun 175 kr for den uken dersom du brukte abonnementet den uken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå