Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ubuntu 11.04 / filsystem - Forandret hardisk - Operation system not found

Anbefalte innlegg

Hei!

Har driti litt på leggen, Selv med en lærer i bakgrunn for å så forklare meg/hjalp meg på hvordan jeg skulle få instalert ubuntu på en egen partisjon. Dette gikk seffølgelig til helvete.

Jeg skriver dette innlegget med formål at de som svarer har ganske god forståelse for filsystem og Ubuntu og mulighetene til å hente data som har endret fil system ect.

Da jeg kom til menyen hvor man har 3 valg på hvordanUbuntu skal instaleres of hva slags andre ting som ubuntu skal foreta.

Er usikker på valgene, men jeg tror jeg fikk disse valgene her:(husker ikke helt, men jeg tror det var noe lignendes kansje jeg optaterer tråden med bilder)

1: Instalere Ubuntu på en partisjon(tror det var det ambefalt valget- jeg burde ha tat)

2: Instalere ubuntu og formatere(ect.)

3: "velg parisjon du vil instalere ubuntu på ect".

Jeg tok sefølgelig det tredje valget->

Deretter kom det opp en liste med navnene på de enkelte partisjonenes navn.

-Der valgte jeg sefølgelig partisjonen hvor jeg har instalert windows og har alt det viktige data jeg har på pcen min (det skal jeg aldrig gjøre igjen tror jeg).

Hensikten med at jeg valgte den var fordi jeg ønsket og lage en egen partisjon fra den hardisken jeg hadde mest tilgjeglig data til og sette av til en egen potensiel partisjon.

Jeg fikk da valget om hvor mye jeg ville sette av til en egen partisjon. I en rubrik/boks til høyere fikk man skrive inn en mengde data som jeg var "sikker" på ville bli tatt fra ledig data(ubrukt) til å lage en partisjon som skulle være passlig stor til og house Ubuntu.

På denne partisjonen(på 5000mb eller 5gb) insisterte læreren min på at jeg burde bruke et 2bits filsystem (2 bit (kernel tror jeg det var ? øverste valg i allefall på Ubuntu 11.04)

Da jeg trykte "bekrefkt/ok" fikk jeg bare en advarsel om jeg ville "fortsette" og ikke fikk noen advarsel om og "formatere eller forandre hele filsystemet til hardisken". Etter dette venta jeg til den var ferdig.

Da det varferdig fikk jeg liste over parisjonene igjen - men ingen ekstra partisjon som jeg kan huske.

Var kansje en hvor det stod "free space" på rundt 6 gb eller noe.

På den lista var det haket av på checkboxen "format?"på den hardisken jeg hadde brukt til å prøve og lage en ny partisjon (note: checkboksen hadde en rød bakgrunn)

Konklusjon:

Jeg synest også at det er usannsynlig at Ubuntu Har formert den under prosessen også. Grunnen til jeg mener dette ersom sagt var det bare en parisjon en ekstra der med 6bg plass som det stod "free space" på

Så langt som jeg kan tolke det ble hele hardisken forandret, eller at ubuntu har bare tatt random data fra hardisken og laget en partisjon.

I allefall når jeg starter windows nå får jeg en feilmelding som sier "Operation system not found" elle noe i den duren.

Takk på forhånd:) Håper det er noen der ute som forstår seg på dette og kan identifisere problemet og hinte til eventuelle måter jeg kan få tilbake informasjonen på.

Hint: Hvis filsystmet er forandret(på hele disken) burde jeg ikke finne ett operativsystem som forstår ett 2 bits filsystemet?

Mulig jeg gir noen håløse forslag eller hint her men, eller har neon opplysninger feil men håper at noen kan hjelpe :p.

Endret av MassEffect
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er klar over at det var min feil- og læreren min som er ingenør, hurray.

Det var valg nr 3 jeg brukte i allefall. Ja burde brukt en guide når jeg skule forsøke og lage en egen partisjon til.

Jeg skal prøve og instalere ubuntu på den partisjonen sim sier free space 6 gb og se om det er noe igjen.

" Hva er er "2bits filsystem"? " Tror det var ett alternativ jeg kunne velge påp "parisjonen" jeg trodde jeg kom til å lage. Filsystem er i grunn hvordan man velger og lagre filene som.

Windows bruker NTFS, feks. Hensikten er å kunne spare plass. Nå er jeg litt usikker om akkurat 2bot filsystem var riktig. Jeg gjetta hoved saklig fordi jeg hadde/har ikke fått tid til p dobbelsjekke akkurat hva jeg gjorde.

Les mer her om filsystem hvis du lurte på noe:

http://no.wikipedia.org/wiki/Filsystem

post-210376-0-45783000-1314291994_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg prøvde dette selv. Utgangspunktet var en disk med Windows 7, 100 MB Sytem partisjon og resten til Windows.

Helt kurant å velge "Install Ubuntu alongside Windows 7". Ubuntu ga et forslag til hvor mye plass det ville ta. Win7 partisjonen ble da forminsket (en helt kurant og rask operasjon). Trengte ikke velge noe mer.

Har da en dual-boot installasjon, Win7 fungerer OK.

Prøvde så å installere på en annen måte. Kom da inn på partisjonsvalg etc.

Det finnes naturligvis ikke noe "2bits" filsystem.

Valgene er (i rekkefølge fra øverst) Ext4, Ext3, Ext2, ReiserFS, btrfs, JFS, XFS, FAT16, FAT32.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...