Gå til innhold

[Løst] Trenger jeg å installere chipset drivere?

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har et gigabyte GA-EX58-UD5 hovedkort og bruker windows 7 64 bit.

Har aldri brydd meg om å installere chipset driverne, og heller ikke opplevd noen problemer.

Leser i ulike forum ulike svar.

Noen mener at win 7 allerede har støtte for chipsetdrivere til X58 og derfor trenger man ikke installere dem.

Andre mener det er kjempeviktig for å få full ytelse.

Chipset driverne til dette kortet er fra tidlig 2010, men vet ikke om windows oppdaterer fortløpende?

Så også at det var endel knotete måter å legge dem inn på.

Bruker microsoft security essentials, skal antivirus og brannmur slås av hvis man installerer chipset drivere, eller spiller det ingen rolle?

Er det mer risiko å legge in chipset drivere til slutt etter at alt annet er installert og tilkoblet?

Skal man koble fra skrivere, skannere osv mens man legger inn chipset driverne?

Og hvis alt fungerer, er det noen grunn til å legge dem inn i det hele tatt?

Så også fra ulike forum at det var best å hente dem fra intel, men det er vel tryggest å bruke hva produsenten legger ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

microsoft oppdaterer fortløpende og du trenger strengt tatt ikke chipset driver vis oppsettet ditt fungerer knirkefritt.. du kan faktisk risikere å få med tredjeparts software som legger seg som prosess eller tjeneste i oppgavebehandling, og dette medfører jo redusert ytelse.. min mening og erfaring ihvertfall...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Litt usikker på dette. Hvis win 7 har støtte for dette allerede har vel win 7 lagt inn slik støtte. Bør jeg eventuelt velge produsenten sine drivere, eller skal jeg hente fra intel sine sider? Er det noen "garanti" for at intel sine drivere virker på mitt hovedkort, og er det ikke mer safe å bruke produsenten sine drivere? Vil win7 sine chipset drivere på win 7 være mer stabilt enn produsentens på win 7? Så også at det var masse ulike metoder å legge dem inn på, fra å klikke på setup filen til å kopiere manuelt, til å bruke kommandoer i dos stil, til å bruke usb pinne og også til å bruke egne programmer som sjekekt hva man manglet og listet opp driverne. Så også i ulike forum at mange slet med å få dem innstallert av ulike årsaker. Risikerer man noe ved å legge dem inn? Kan man avinstalelre dem eventuelt fra legg til/fjern listen i windows? Legger man dem inn, blir de oppdatert?

Lenke til kommentar

på litt eldre chipset holder det somregel å hente de whql sertifiserte som ender opp i windows update som tilleggsinstallasjoner.

Installasjonen i seg selv er såre enkel hvis du velger å hente driverne rett fra Intel. Dobbelklikk og følg instruksjonen. Produsenten av hovedkortet bruker intel sine drivere så det er ingen forskjell der.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Litt usikker på dette. Hvis win 7 har støtte for dette allerede har vel win 7 lagt inn slik støtte. Bør jeg eventuelt velge produsenten sine drivere, eller skal jeg hente fra intel sine sider? Er det noen "garanti" for at intel sine drivere virker på mitt hovedkort, og er det ikke mer safe å bruke produsenten sine drivere?

Det er 'mer safe' å bruke drivere fra produsenten, men de kan heller ikke teste alle kombinasjoner som deres hovedkort kan brukes i. Hvis du velger drivere fra Intel som har vært ute i 4 måneder, så bør du i hvert fall kunne være trygg på at de ikke inneholder noen gedigne bomber. Slike tabber blir som regel korrigert raskt, og oppdaterte drivere blir lagt ut.

Vil win7 sine chipset drivere på win 7 være mer stabilt enn produsentens på win 7? Så også at det var masse ulike metoder å legge dem inn på, fra å klikke på setup filen til å kopiere manuelt, til å bruke kommandoer i dos stil, til å bruke usb pinne og også til å bruke egne programmer som sjekekt hva man manglet og listet opp driverne. Så også i ulike forum at mange slet med å få dem innstallert av ulike årsaker. Risikerer man noe ved å legge dem inn? Kan man avinstalelre dem eventuelt fra legg til/fjern listen i windows? Legger man dem inn, blir de oppdatert?

Jeg bruker som regel å dobbeltklikke setup.exe hvis det er noe sånt, ellers kan høyreklikking på *.inf være alt som skal til. Egne programmer som sjekker hva som mangler (a la driver updater) har jeg aldri brukt. I tilfeller der en ny driver ikke fungerer som forventet har jeg alltid kunnet gå inn i Device Manager og velge 'Roll back driver', og dermed fått tilbake den forrige jeg brukte. Man kan også helt og holdent fjerne/avinstallere driveren og dermed starte med en generisk Windows-driver.

Hvis ting fungerer greit, ser jeg sjelden noen grunn til å oppdatere en driver bare fordi en ny versjon har kommet ut. Da skal den tilby et eller annet jeg ønsker/trenger, som f.ex. at enkelte Intel-drivere ikke støtter oppdatering av FW på OCZ-SSD'er, mens andre versjoner av dem gjør det.

Lenke til kommentar

Det å være redd for drivere skal man ikke være, her kan du herje og rasere som du selv vil.

Når det er snakk om BIOS derimot, da er det på tide å ta på seg vær forsiktig hatten, begge hendene på rattet og fram med manualen og lese side opp og side ned, for går det galt her, så kan det ryke hardware.

Men dessverre, i disse nyere tider, så må du bare belage deg på at BIOS må oppdateres LIKE OFTE som drivere.

Og dette må gjøres enda mer i fremtiden sannsynligvis, UEFI har vell heller ikke lagt opp til at man kan se mer "Bugfree" BIOS miljø heller.

Lenke til kommentar

Men dessverre, i disse nyere tider, så må du bare belage deg på at BIOS må oppdateres LIKE OFTE som drivere.

Jeg har vel vært heldig, da, som har sluppet dette. (Eller ikke sett noe poeng i å oppdatere.)

Jeg bruker å passe på å legge inn nyeste BIOS før jeg installerer OS, og da holder som regel den BIOS'en så lenge PC'en lever. (Så sant jeg ikke bytter ut altfor mange komponenter, da. Og det gjør jeg i mindre og mindre grad.)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Valgte å legge inn chipset driverne. Har hatt et rart problem alltid. Når jeg plugger til en usb minnepinne går det av og til lenge før den er tilgjengelig. Noen ganger popper den opp med en gang, andre ganger tar det 3-5 minutter før den er klar, selv om den kun er 8 Gb. Har formatert både minnepinne og pc men det har alltid vært sånn. Aner ikke om chipset drivere kan bedre det.

Dobbeltklikket setupfilen.

Kom et typisk installasjonsvindu opp, hvor man måtte bekrefte at man skulle installere.

Kom opp noen tekstlinjer i puljer i et hvitt vindu, ingen feilmeldinger.

Skjermbildet ble blåst opp, slik at miniprogrammer og verktøylinja forsvant og ikonene ble mye større.

Logget av og på og da var alt normalt.

Kom opp vindu om at man måtte restarte for at forandringene skulle tre i kraft.

Restartet, og alt ser ok ut.

Ingen nye oppføringer i windows legg til/fjern programmer listen, ingen oppføringer i enheter og skrivere.

Virker som om de nødvendige filene bare ble kopiert over og det var det.

Når det gjelder BIOS så har jeg oppdatert den flere ganger, både på egen og andres maskiner.

På mitt gigabyte kort har jeg både brukt @bios hvor ny bios lastes ned via programmet, og lastet inn bios fila fra selve biosen. Begge har fungert problemfritt.

På X58 hovedkort, ihvertfall gigabyte sine, så er det flere BIOS brikker, og såvidt jeg vet oppdateres kun den ene.

Hovedkortet har også innebygde systemer som innimellom tester andre instillinger og man vil derfor se at pc rebooter under oppstarten når disse nye instillingene testes.

Skal være normalt, og det ser ut til å funke greit.

Er usikker på hvorfor det tar så lang tid innimellom å få tilgang til usb minnepinner.

Hverken drivere eller bios har løst det.

BIOS har vært enkelt å oppgradere, men er nøye med å hente riktig bios og leser nøye gjennom hvordan det skal gjøres.

Ofte er det kun en .exe fil som skal kjøres, andre (som gigabyte) oppdaterer enten ved å legge inn en nedlastet fil fra bios eller kjøre et eget bios oppdateringsprogram i windows.

Jeg har oppdatert bios frem til siste ikke-beta versjon, men det er lagt ut to betaversjoner som jeg ikke har brukt siden det er beta.

Har to bios brikker på hovedkortet, og tror kun den ene oppdateres. Den andre er dermed slik den var når hovedkortet ble satt inn.

Vet ikke hvor bra det er at hovedkortet selv tester og justerer oppsett og innstillinger. Brå brudd i oppstarten er vel ikke så bra, men ifølge gigabyte skal det være problemfritt.

Vet heller ikke hvordan dette styres.

Er det noe logg et sted og så testes dette f.eks månedlig?

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...