Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det ulovlig å kjøre uten frontrute?


SeaLion

Anbefalte innlegg

Det siste året har det vært et par saker der kjøring med bil der frontruta mangler har gitt kjøreforbud.

 

Senest nå var en lastebil i Sogn og Fjordane som fikk kjøreforbud: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7761646

Øren seier dei hadde vurdert situasjonen til at det var greitt å køyre bilen vel 60 kilometerane frå Høyanger til Førde utan frontrute.

 

– Føraren hadde på seg verneutstyr. Han var godt kledd, hadde vernebriller, maske framfor munnen og hanskar. Dette kan ikkje vere noko verre enn ein motorsykkel, seier Øren og legg til:

 

– Vi valde å køyre midt på lyse dagen og følte ikkje vi hadde trong for å lure oss vekk på nokon måte.

 

Sist vinter var det en bonde i Trøndelag som fikk kjøreforbud: http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1609099.ece

- Saken vil bli avgjort med en bot. Vi har også tatt beslag i mannens førerkort. Kjøringen vil medføre en ikke ubetydelig inndragningstid. Tatt i betrakning vind, vær og føreforhold, så var dette særdeles hasardiøst og sier litt om sjåførens vurderingsevne, sier politiinspektør Alf Rune Nilsen ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

 

Han mener at kjøringen var så farlig at den bryter med veitrafikklovens hovedbestemmelser om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom. Bilens beskaffenhet innebærer i tillegg et brudd på kjøretøyforskriften, opplyser politiinspektøren.

(...)

- MC- og scooterkjørere har heller ikke frontrute, men de får vel lov til å kjøre av den grunn, sier han (bonden).

Denne bonden fikk forøvrig både unnskyldning fra politiet og førerkortet tilbake innen ei uke var gått, etter juristenes vurdering av saken.

 

På mange moderne personbiler er frontruta limt til karosseriet og har avstivende effekt på karosseriet, men i begge sakene over er bilenes bærende stivhet ivaretatt med separat bunnramme. Frontruta har derfor ingen konstruktiv funksjon på disse, den er kun en komfortinnretning som gir føreren beskyttelse mot f.eks regn, insekter og steinsprut.

 

En bilmodell som faktisk er godkjent uten frontrute i Norge er den britiske sportsbilen Ariel Atom, det går nå minst fem av disse i Norge, alle på ordinære skilter.

 

Ariel-Atom-2-Clarkson.jpg

 

Også førere av MC-er og skutere kan helt lovlig kjøre uten frontrute, uten at de risikerer å bli stoppet og få kjøreforbud.

 

Så, er det noen som har en fornuftig forklaring for hvorfor man kan få kjøreforbud for å kjøre en bil uten frontrute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alt fabrikkmontert utstyr skal være på plass og fungere på en bil.

Argumentet høres både lite fornuftig og helt ulogisk ut.

Ettermonterte felger og dekk, byttede lyspærer, nye bremseklosser og skiftede vindusviskerblader er altså ulovlig fordi de ikke er de samme som de som stod på bilen da den ble levert fra fabrikken?

Å ta ut baksetet for omtrekking gjør altså at bilen er ulovlig å kjøre både i mellomtiden og etterpå fordi setet ikke lengre kan sies å være det som ble montert på fabrikken?

Lenke til kommentar

Fugler, veps og diverse m. m. er slett ikke uvanlig treffer ei frontrute, en motorsyklist bruker som regel visir eller briller - dette er kanskje ikke påbudt for motorsyklister, men man trenger ikke ha kjørt så altfor lenge før man erfarer at det er en stor fordel, bl. a. for sin egen sikkerhets skyld.

 

Om ønsket er å kjøre bil uten frontrute kan ikke jeg gjøre noe med det, lykke til.

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Fugler, veps og diverse m. m. er slett ikke uvanlig treffer ei frontrute, en motorsyklist bruker som regel visir eller briller - dette er kanskje ikke påbudt for motorsyklister, men man trenger ikke ha kjørt så altfor lenge før man erfarer at det er en stor fordel, bl. a. for sin egen sikkerhets skyld.

I begge de nevnte kjøreforbudtilfellene brukte førerne beskyttelsesbriller/visir. :whistle:

Lenke til kommentar

På mange terrengbiler og enkelte veteranbiler er det mulig å legge ned frontruta. Men er det ulovlig å kjøre sånn? Uforsvarlig? Er frontruta en sikkerhetsdetalj på linje med bremser, styring, dekkmønster, eller er frontrute en komfortdetalj på linje med setestopping, lydisolasjon, kupévarmer?

Lenke til kommentar

Det er forskrifter som styrer hva som er lov og ikke, jeg glemte kanskje å spesifisere sikkerhetsutstyr, men i prinsippet så gjelder det altså for alt fabrikkmontert utstyr selv om man ikke vil få kjøreforbud hvis f.eks kupelyset ikke virker, mens et defekt bremsekaliper vil medføre kjøreforbud og bot om man skulle bli tatt.

 

Man står selvfølgelig fritt å ettermontere eller bytte ut til andre felger eller annet ekstrautstyr så lenge det holder seg innenfor fastsatte normer for det spesifikke kjøretøyet. For brede felger eller ekstralys som er montert feil er f.eks ikke lov.

Lenke til kommentar
Fugler, veps og diverse m. m. er slett ikke uvanlig treffer ei frontrute, en motorsyklist bruker som regel visir eller briller - dette er kanskje ikke påbudt for motorsyklister, men man trenger ikke ha kjørt så altfor lenge før man erfarer at det er en stor fordel, bl. a. for sin egen sikkerhets skyld.

I begge de nevnte kjøreforbudtilfellene brukte førerne beskyttelsesbriller/visir. :whistle:

 

Jeg kjenner ikke regelverket, men tror på påstanden om at fabrikkmontert utstyr skal være på plass (gjelder selvsagt ikke deler som er ment å kunne byttes ut ved sliasje). Siden det ikke er påbudt med personlig beskyttelsesutstyr som hjelm/visir i en vanlig personbil så er det da naturlig at man vil få en reaksjon - for å kjøre uten fronrute er ikke i henhold til forskriftene og heller ikke normen, da må det i så fall lages en egen forskrift bare for dette, og regler og forskrifter har vi vel mer enn nok av fra før, eller?

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Siden det ikke er påbudt med personlig beskyttelsesutstyr som hjelm/visir i en vanlig personbil så er det da naturlig at man vil få en reaksjon

Er det? Jeg ble selv stoppet for noen år siden da jeg kjørte åpen bil om vinteren (med frontrute), med hodeplagget helhjelm (uten visir). Politimannen påstod at det ikke var lov å bruke dette hodeplagget i en bil, men da jeg spurte om i hvilken paragraf det står om hva slags hodeplagg som er tillatt i bil, så ble jeg vinket videre, uten advarsel eller noe som helst.

 

Hvis bilen mangler frontrute (og ikke er godkjent uten) er det slik jeg tolker regelverket maksimalt en toerfeil, og det er neppe uforsvarlig å kjøre bilen hvis føreren bruker f.eks visir/briller (som det altså ikke er ulovlig å bruke i bil).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Siden det ikke er påbudt med personlig beskyttelsesutstyr som hjelm/visir i en vanlig personbil så er det da naturlig at man vil få en reaksjon

Er det? Jeg ble selv stoppet for noen år siden da jeg kjørte åpen bil om vinteren (med frontrute), med hodeplagget helhjelm (uten visir). Politimannen påstod at det ikke var lov å bruke dette hodeplagget i en bil, men da jeg spurte om i hvilken paragraf det står om hva slags hodeplagg som er tillatt i bil, så ble jeg vinket videre, uten advarsel eller noe som helst.

 

Hvis bilen mangler frontrute (og ikke er godkjent uten) er det slik jeg tolker regelverket maksimalt en toerfeil, og det er neppe uforsvarlig å kjøre bilen hvis føreren bruker f.eks visir/briller (som det altså ikke er ulovlig å bruke i bil).

 

Det første avsnittet ditt bekrefter innlegget du siterte.

 

Jeg forstår deg slik at du etterspør et eget regelverk i en spesiell situasjon (særtilfelle) og hvordan regelverket skal tolkes - det kan ikke jeg hjelpe deg med. Hva med å kontakte rette myndigheter for å få det avklart?

 

Ellers har du vel fått svar på spørsmålet du stilte i tittelen på denne tråden.

Lenke til kommentar

en frontrute (og bakrute) som er limt fast i karrosseriet er vel en del av bilens bærende konstruksjon ?

 

slik jeg ser det vil det gi (som du nevner) en 2'er feil om ruta mangler.. altså ikke kjøreforbud.

 

politiet har vel ikke peiling/tilgang? på typegodkjenningen til de forskjellige biler ved en kontroll langs veien, og kan vel heller ikke gi noen mangellapp på det ?

Lenke til kommentar
Siden det ikke er påbudt med personlig beskyttelsesutstyr som hjelm/visir i en vanlig personbil så er det da naturlig at man vil få en reaksjon

Er det? Jeg ble selv stoppet for noen år siden da jeg kjørte åpen bil om vinteren (med frontrute), med hodeplagget helhjelm (uten visir). Politimannen påstod at det ikke var lov å bruke dette hodeplagget i en bil, men da jeg spurte om i hvilken paragraf det står om hva slags hodeplagg som er tillatt i bil, så ble jeg vinket videre, uten advarsel eller noe som helst.

 

Nå vet jeg ikke hvordan hjelmen din så ut, men jeg vil jo anta at politiet kan reagere om en sjåfør bruker et hodeplagg som hindrer sikten i så stor grad at de mener det er uforsvarlig. I en bil har man jo i utgangspunktet allerede langt dårligere sikt enn på en motorsykkel.

 

 

Dette er jeg bare nysgjerrig på; hvis man kjører uten frontrute (men alle andre vinduer sitter der de skal) i høy hastighet, vil ikke bilen kunne bli veldig vinglete pga lufttrykket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...