Gå til innhold

Til Expertene, Hva kan jeg forvente meg?

Flipnova

Anbefalte innlegg

Hallo Eksperter!

Til dags dato har jeg Nvidia GeForce 280 GTX kjørende med en Intel Q6600 2,4 Ghz Quad Core cpu.

Hva jeg har tenkt til¨å kjøpe meg er

AMD Phenom II X4 965 Black Edition Quad Core 3,4 Ghz.

Og 2 stk Radeon kort på 1gb hvær, 850 klokkehastighet. (Crossfire)

Hvordan vil min nye spill opplevelse bli? Blir det en Extreme Makeover, eller går jeg i en felle?

Endret av Flipnova
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper da virkelig at du har funnet et hovedkort og RAM også?

Det er mange Radeonkort på 1gb hver, så vanskelig å si hva du skal ha. Men regner med at du kjøper 6950/70? De to skal være en god del bedre enn GTX280, så vil merke bra forskjeller.

Endret av Tord93
Lenke til kommentar

Med en god OC av Q6600 tviler jeg på du får noe kvantesprang i ytelse. Om du ikke har tenkt å klokke Deneb (AMD), så ville ikke jeg oppgradert.

Skjermkort aner jeg ikke - orker ikke sjekke hvilke AMD-kort som ligger på 850 i klokkehastighet.

Lenke til kommentar

Jeg håper da virkelig at du har funnet et hovedkort og RAM også?

Det er mange Radeonkort på 1gb hver, så vanskelig å si hva du skal ha. Men regner med at du kjøper 6950/70? De to skal være en god del bedre enn GTX280, så vil merke bra forskjeller.

Merker nå jeg har skrivefeil, jeg får 2 stk Radeon 5770 hos en kompis.

Vill jeg få bedre FPS med tanke på at CPU'en er så mye bedre?

Ja har funnet hovedkort på Komplett, og 24 gb ram

her er hovedkortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585672#extra

Endret av Flipnova
Lenke til kommentar

http://www.hwcompare.com/1149/geforce-gtx-280-vs-radeon-hd-5770/

Forskjellen på 5770 og GTX280 ifølge den siden er et par fps på noen spill, og mye fps på andre. Tipper at du få litt bedre med Crossfire. Du vil få bedre strømforbruk selv med 2 5770, så det vil jo også bety mindre varme og støy :)

I min mening så er det en helt grei oppgradering, men du vil ikke få ekstrem wow følelse.

Jeg vil ikke legge meg inn i grunnen til 24gb ram, eller starte en diskusjon rundt det, men det var nesten overkill :whistle:

Lenke til kommentar

Et 5770 yter vel noe dårligere enn et GTX280. En del valgte likevel å kjøpe 5770 på grunn av DX11 støtte. Jeg har ikke tall på det, men 5770 CF er nok bedre enn et GTX 280. Hvor mye kan jeg ikke svare på.

Når det kommer til CPU, så ville ikke jeg kjøpt en slik oppgradering. Jeg ville gått for Intel 2500K eller kjørt en OC av CPU og sett om jeg var fornøyd med forbedringen.

Lenke til kommentar

Du må uansett kjøpe opp RAM igjen senere da vi får nye teknologier. Med nye teknologier får vi nye HK's, RAM hastigheter, etc. Når du da skal oppgradere HK så vil ikke RAM'en passe og du har kastet bort 24Gb med unødvendig RAM. for å utnytte 24Gb ram må du kjøre over 5 nye spill samtidig sammen med hele Adobe Creative Suite. Altså, det vil aldri skje at du trenger 24Gb RAM før du må oppgradere andre deler på pc'en. Kjøp heller 8Gb RAM og en SSD ved siden av.

Lenke til kommentar

"problemet" er at innen 24GB blir nødvendig, så har du mest sannsynlig oppgradert alt annet uansett og må kjøpe ny RAM som passer til det nye HK/CPU kombinasjonen, da gjerne DDR4 eller hva enn som blir det neste, eller neste etter der.. :)

om du vil future proofe maskinen, kjøp max 12GB.

Om du trenger det settet eller ett billigere par avhenger av muligheten for at du skal klokke CPU.

Ingen av dagens CPUer krever så raske brikker, men skal du klokke, så kan det være greit å kjøpe uprated RAM sånn at du slipper å klokke RAM samtidig som du klokker CPU.

Lenke til kommentar

Ingen som peker på at man får en langt bedre og mer "fremtidssikker" PC ved å kjøpe Intel 2500K fremfor AMDs 965 BE. Når han hadde planer om å kjøpe 24GB minne til et HK som har plass til 16GB, bør det være rom i økonomien til 2500K.

2500K

SSD

8GB RAM - gjerne de TS selv har funnet, de er laget for Intel.

Win.

Ellers yter en overklokket Q6600 mer eller mindre likt til en Deneb på stock.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen som peker på at man får en langt bedre og mer "fremtidssikker" PC ved å kjøpe Intel 2500K fremfor AMDs 965 BE. Når han hadde planer om å kjøpe 24GB minne til et HK som har plass til 16GB, bør det være rom i økonomien til 2500K.

2500K

SSD

8GB RAM - gjerne de TS selv har funnet, de er laget for Intel.

Win.

Ellers yter en overklokket Q6600 mer eller mindre likt til en Deneb på stock.

Vil det da si at jeg ikke får noe bedre PC med å bytte ut det jeg har fra før av? For jeg synes at jeg har lav FPS i de fleste nye spill. Jeg har ikke OC'et CPU'en.

Lenke til kommentar

Vil det da si at jeg ikke får noe bedre PC med å bytte ut det jeg har fra før av? For jeg synes at jeg har lav FPS i de fleste nye spill. Jeg har ikke OC'et CPU'en.

Q6600 til Phenom II X4 blir ikke mye oppgradering. i5-2500k gir deg mer ytelse for penga enn Phenom II X4 og er også fantastisk mye raskere enn en Q6600.

GTX 280 til 5770 CFX vil bli en OK oppgradering, men husk at et enkeltkort er mye mer stabilt å spille på.

Lenke til kommentar

Q6600 klokkes lett til 3GHz. Med litt hell går den til 3.6GHz. I forhold til AMD sin på 3.4 er forskjellen såpass liten at jeg ikke ser verdien av å hoppe over. Hadde begge CPUene vært AMD - kanskje, men når TS i tillegg må kjøpe nytt HK for oppgraderingen - nei.

Det er langt mer fornuftig å legge pengene i 2500K + HK og 8GB ram. Jeg antar TS skal spille spill og diverse annet som ikke krever 10+ RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...