Gå til innhold

3D CAD PC til 20000 (+moms)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal bygge PC for første gang, PCen skal brukes til Autodesk Inventor og Autodesk 3D Studio og bør ligge i underkant av 20.000 (+moms). Basert på anmeldelser på hardware.no og andre steder har jeg plukket frem følgende komponenter

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=967089&su=304FB94E-D8FD-48CC-9C2B-9342F2270B9E

http://www.multicom.no/PCI-Express-x4-220GB-Revo-X2-S-OCZ/cat-p/c/p3814101

 

 

Et par kommentarer:

-Det er relativt lite behov for lagringsplass da PCen har tilgang til mer lagringsplass via nettverk.

 

-Planen er å etterhvert oppgradere PCen med et ekstra "ASUS GeForce GTX 590" i SLI, derfor har jeg valgt en strømforsyning med relativt god kapasitet.

 

-Jeg ønsker at PCen skal være relativt stillegående og tar gjerne imot tips til komponenter som er mer stillegående enn de jeg har valgt.

 

-Ettersom jeg aldri har bygd, lurer jeg på hvilke andre ting jeg eventuelt trenger å kjøpe. Har lest om termisk pasta for prosessor og antistatisk lenke, er dette ting jeg må eller bør kjøpe? Andre ting? Det finnes mange guider og informasjon om dette på nettet, er det noen dere anbefaler?

 

 

 

Ser frem til nyttig tilbakemelding!

Murple

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøre 2x GTX590 bør du kanskje ha kort som støtter 4 stk PCIe x16, slik som disse her. Da er egentlig dette kortet det eneste alternativet hos komplett.no.

 

Men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer med GTX590, om du ikke trenger mere enn 1 stk PCIe 16x eller om du bør ha 2, og hvordan dette skalerer.

 

Ellers ser det veldig bra ut, men jeg hadde nok investert i en IPS-skjerm til grafisk design.

 

-Ettersom jeg aldri har bygd, lurer jeg på hvilke andre ting jeg eventuelt trenger å kjøpe. Har lest om termisk pasta for prosessor og antistatisk lenke, er dette ting jeg må eller bør kjøpe? Andre ting? Det finnes mange guider og informasjon om dette på nettet, er det noen dere anbefaler?

Termisk pasta får du med kjøleren, og antistatisk lenke har ihvertfall jeg aldri brukt selv. Det betyr ikke at det ikke er lurt, men jeg har aldri ødelagt noen komponenter.

 

Klart, nå bygger jeg ikke PC mens jeg har på meg ullgenser heller.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er dette til hobbybruk eller profesjonelt bruk?

Har du tilgang til renderfarm, eller skal alt bortsett fra lagring skje på PCen?

 

Om alt skal gjøres lokalt på PC og du skal jobbe med store komplekse 3d filer som så skal rendres ut på denne maskinen, bør du prioritere mer RAM, 24GB+. Og om du kan ta deg råd, en 6 kjernet prosessor (i7-980), men da må du over på 1366 socket.

Hovedkort kan du få til ca samme pris som det du har valgt nå, men CPU er ca 2000,- dyrere, men det er nok vell anvendte penger.. og du må over på tre kanal RAM.

Endret av Nohabla
Lenke til kommentar

Skal du kjøre 2x GTX590 bør du kanskje ha kort som støtter 4 stk PCIe x16, slik som disse her. Da er egentlig dette kortet det eneste alternativet hos komplett.no.

 

Men jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer med GTX590, om du ikke trenger mere enn 1 stk PCIe 16x eller om du bør ha 2, og hvordan dette skalerer.

Dette har jeg fint lite greie på, men jeg kunne tenke meg et hovedkort som fullt støtter 2x GTX590 i SLI. Andre som har tips til dette?

 

 

Ellers ser det veldig bra ut, men jeg hadde nok investert i en IPS-skjerm til grafisk design.

En IPS-skjerm er sikkert bedre, men jeg ønsker å prioritere andre komponenter som skjermkort, prosessor, da er det greit å spare litt på skjermen. Dessuten sitter jeg fortsatt foran en gammel CRT skjerm, så jeg blir nok strålende fornøyd uansett hvilken skjerm jeg kjøper!

 

 

Hei,

 

Er dette til hobbybruk eller profesjonelt bruk?

Profesjonelt.

 

Har du tilgang til renderfarm, eller skal alt bortsett fra lagring skje på PCen?

Jeg har et håp om å dra nytte av flere av kontor PCene til å lage et eget lite renderfarm. Jeg vurderer å prøve Renderpal eller Backburner som følger med Autodesk produktene.

 

Om alt skal gjøres lokalt på PC og du skal jobbe med store komplekse 3d filer som så skal rendres ut på denne maskinen, bør du prioritere mer RAM, 24GB+. Og om du kan ta deg råd, en 6 kjernet prosessor (i7-980), men da må du over på 1366 socket.

 

Hovedkort kan du få til ca samme pris som det du har valgt nå, men CPU er ca 2000,- dyrere, men det er nok vell anvendte penger.. og du må over på tre kanal RAM.

 

Jeg vurderte mer RAM, men det virket unormalt og uforholdsmessig dyrt. De aller fleste hovedkort ser ut til å ha plass til kun 4 minnebrikker og det virker som 8GB minnebrikker er veldig dyrt. Jeg kunne tenke meg å kjøpe 2x8GB og seinere oppgradere med 2 ekstra, men valgte til slutt 4x4GB fordi det koster en brøkdel av prisen. Jeg tenkte det var bedre å bruke socket 1155 siden det er det nyeste. Tusen takk for tipset, skal vurdere socket 1366 og i7-980.

 

Dropp antistatisk lenke og ta heller et tak i springen på kjøkkenet før du monterer.

 

Om du ønsker en stille pc må du nok tenke vannkjøling til skjermkortene, evt klokke de ned litt og kjøre viftene på 30%. Anbefaler forøvrig Dustinhome.no som høyst sannsynlig er billigere enn både Multicom og Komplett.

Ok, tusen takk for informasjonen.

Endret av murple
Lenke til kommentar

Dette har jeg fint lite greie på, men jeg kunne tenke meg et hovedkort som fullt støtter 2x GTX590 i SLI. Andre som har tips til dette?

De hovedkortene jeg lenket der støtter uansett 2x GTX590, spørsmålet er om billigere kort også gjør det men fremdeles lar begge kjøre på full x16. De aller fleste hovedkort vil nedgradere PCIe-sporene til x8 ved SLI, og da taper du 12%+ ytelse på en GTX590.

Lenke til kommentar

Det du må tenke på i forhold til rendring i farm er at de andre kontorPCene sikker ikke har så mye RAM, og du kan ende opp med at de vil være en flaskehals, eller at de rett og slett ikke engang kan laste filen de skal rendre pga for lite RAM, da er det greit å ha ekstra i hovedmaskinen.

 

24GB 3kanals minne kan du få fra 1200 og oppover :)

 

1366 er fremdeles High-End plattformen til Intel, men den drar på åra, og blir snart erstattet av socket 2011, uansett tror jeg du vil ha mer nytte av de 2 ekstra kjernene enn eventuelt mer MHz og ny teknologi enn det 1155 socketen kan tilby.

Lenke til kommentar

Nohabla, i7-980 er sikkert mye bedre enn i7-2600K, men som torfinns påpeker så koster den også omtrent dobbelt så mye.

 

Foreløpig tror jeg at jeg beholder i7-2600K, men bytter hovedkort til ASUS P8P67 WS Revolution B3, Socket-1155 som støtter 2 x PCI Express 2.0 x16 ( x16-modus ) som anbefalt av vhaarr.

 

Jeg skulle gjerne hatt mer minne, men jeg tror det er bedre å beholde 4x4GB nå og seinere oppgradere til 4x8GB.

Lenke til kommentar

Ville bare informere, du vet selv hvor store prosjekter du jobber med og eventuelt hvor mye du vil måtte vente på at en rendring skal bli ferdig. Tid er penger ;)

Den testen det vises til her, ser kanskje ikke ut som så allverdens stor forskjell, men med store prosjekter hvor det rendres i timesvis eller dager da snakker man forskjell som merkes. Har selv hjulpet en kompis å rendre store prosjekter, hvor små hardware forskjeller resulterte i større forskjell i rendertid en man ville tro.

 

Men som sagt, du vet selv hvor store modeller du jobber med og har sikkert tatt en vurdering ut i fra det, så jeg skal slutte å "mase" om dette :)

Lenke til kommentar

Nohabla: Dine kommentarer er ikke "mas" og det er meget mulig jeg hadde hatt stor glede av den prosessoren. Jeg har et relativt romslig budsjett, men det er likevel et budsjett og dersom jeg skal spandere et par tusen kroner mer på prosessoren må jeg spare inn et par tusen kroner andre steder og jeg vet ikke hvor det skulle vært.

 

Forresten er jeg meget imponert over hvor mye tilbakemelding jeg har fått på så kort tid, dette gikk over alle forventninger. Tusen takk!

Lenke til kommentar

Husker jeg satt med dualcore og 4gig ram samt et skjermkort til sånn 3000spenn og kunne rotere hele plattformer i 3d uten problem.

ville ditchet kortet du har valgt og gått for et cad kort.

I følge Autodesk published graphics card information. anbefaler Autodesk nVidia Quadro skjermkort. Jeg hadde opprinnelig valgt PNY Quadro 4000 2GB GDDR5 256-bit til denne PCen, men en erfaren CAD bruker anbefalte meg å heller kjøpe et GeForce kort da kunne være både raskere og rimeligere. Skjermkortet er på mange måter det viktigste i PCen, så jeg er veldig interessert i tips og råd på dette. Om det er mulig å seinere kjøpe et ekstra kort og kjøre disse i SLI (Tilsvarende GeForce GTX 590)er det fint.

 

cruzader: Hvilket skjermkort vil du anbefale meg å kjøpe?

Lenke til kommentar

@murlple: Hvis jeg var deg ville jeg forsikret meg om at programmene du skal kjøre kan benytte seg av skjermkortene skikkelig. Kjipt hvis du finner ut at SLI oppsett ikke er støttet o.l.

Husk at 590 er et dobbeltkjernet kort, og to slike vil da i praksis bli en 4-way SLI.

 

Også fint å forsikre seg om at begge programmene kan benytte GPU til rendering også. Mye penger på skjermkort tross alt.

 

Angående SSD så er det også mulig å gå for en SATA 3 disk. Tidligere har RevoDrivene slitt med grabage collection og manglende TRIM støtte, som fører til degradering av ytelse over til. Sjekk ut om dette også er tilfelle på de nyere RevoDrivene. Googla litt rundt, men er mye å sette seg inn i gitt :) Kan ta en tur innomSSD tråden på forumet her kanskje?

Lenke til kommentar

Det som Lambern sier her er verdt å sjekke opp i SLI kompatibilitet, i følge denne diskusjonen støtter 3ds Max 2012 IKKE SLI. Dvs. du får ikke utnyttet kortet fillt ut.

Har ikke lest hele tråden men er endel nyttig info der etter hva jeg så på første siden.

 

Jeg ville også sjekket opp i dette med REVO driven, og ev, byttet til Vertex3/agility3.

 

Se forøvrig handleliste hos Dustin:

(I7 970, 100MHz mindre pr kjerne enn 980. de hadde ikke 980).

post-25166-0-57163000-1314270625_thumb.jpg

Endret av Nohabla
Lenke til kommentar

Lambern: Ante ikke at 590 var et "dobbeltkjernet kort". Noe av det viktigste for meg i første omgang, er hvordan skjermkortet klarer å jobbe med en stor og tung 3D modell i Autodesk Inventor og 3DS Max. Det virker som om viewporten kun kan drives av et grafikkort og kun en kjerne av gangen ved to kjerner. Altså har man lite igjen for GTX 590 og ingenting igjen for et ekstra GTX 590 i denne sammenhengen. Å rendre video seinere er sekundært og spill er irrelevant.

 

Nohabla, takk for lenken til den tråden. Det var interessant.

 

Det virker foreløpig som om "PNY Quadro 4000" er et bedre kjøp for meg selv om kortet fremstår som relativt dyrt i forhold til GeForce o.l.

 

Når det gjelder Revo drive har jeg også lest litt om dette problemet med manglende TRIM støtte, men det virker som om Idle Garbage Collection er en ok løsning. Anandtech.com har testet og ikke funnet problemer over lengre tids bruk (Med mindre man fyller hele disken).

 

Revo drive er også relativt dyrt med jeg tror og håper det er verdt pengene, jeg tror maskinen vil boote og åpne/lukke programmer/filer kjappere enn lynet. Anandtech artikelen roser for så vidt ikke Revodrive så mye, men jeg liker tanken av å ha en lynkjapp lagringsenhet fremfor å måtte sette opp dette selv med løse SSD disker on en RAID kontroller, selv om det kanskje kan være billigere og/eller bedre.

Lenke til kommentar

... men jeg liker tanken av å ha en lynkjapp lagringsenhet fremfor å måtte sette opp dette selv med løse SSD disker on en RAID kontroller, selv om det kanskje kan være billigere og/eller bedre.

Du merker ingen forskjell på denne og en "vanlig" SSD disk; det å ha SSD disker i RAID er helt unyttig med tanke på ytelse. CPU vil være flaskehals før disken.

 

RAID er greit med tanke på å holde dataen sikker, og for å gjøre vanlige HDDer kjappe.

 

Teoretisk sett er ytelsen mye høyere på en RevoDrive, men i praksis er det ikke merkbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...