Bellamy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Hei, Legger inn en post her i håp om å få litt hjelp. Jeg var på et idrettsarrangement for en uke siden og fikk et par blinkskudd av blant annet en syklist. En nyoppstartet nettside kontaktet meg og fikk et par bilder. De hadde ikke økonomi til å kjøpe, men jeg avtalte at hvis noen kontaktet dem skulle de henvise til meg. Som sagt, så gjort. I går fikk jeg forespørsel om å kjøpe bildet av syklisten. Dette var fra de som selger sykkelklærne han bruker på bildet. Forespørselen gjelder bruk på nettsiden deres + i butikken. Evt vil jeg tro at det også kan bli aktuelt i brosjyrer/reklame, men dette er foreløpig ikke avtalt. Skal sende en e-post og spørre om dette. Det jeg lurer på er hva i alle dager jeg skal ta som pris. Jeg spurte hva de trodde de ville gi, men fikk til svar at jeg måtte bare si en OK pris, for han som sendte mailen visste ikke. Har lest litt rundt omkring på nettet og sjekket frilanstakstene som ligger i underkant av 2000, men aner ikke hvorvidt dette dekker et slikt tilfelle... Har noen her inne noe forslag? Jeg bør kanskje i tillegg skrive en form for avtale? Så det var lagt ut en link til en grei kontrakt på foto.no sitt forum tidligere. Er bare godt etablert amatørfotograf foreløpig, og det er veldig tvilsomt at disse kommer til å kontakte meg igjen for flere bilder siden det kun var denne personen de var interessert i bilde av, og han bor i en helt annen landsdel. Endret 23. august 2011 av Bellamy Lenke til kommentar
jhammer Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Du kan se Norsk Journalistslag frilanssatser for blant annet fotografier her: http://www.nj.no/Frilanssatsene.b7C_xdnYZY.ips Mvh Jens Hammersgård Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 I reklameøyemed kan du nok ta en høyere pris, spesielt hvis bildet er attraktivt. Det som er viktig er om du gir fra deg bildet til fri bruk eller kun til forhåndsavtalt bruk. En kontrakt burde du skrive i alle tilfelle, og hvis du vil fortsette med dette kan også kreditering av navnet ditt være lurt til senere referanser. Lenke til kommentar
Bellamy Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 I reklameøyemed kan du nok ta en høyere pris, spesielt hvis bildet er attraktivt. Det som er viktig er om du gir fra deg bildet til fri bruk eller kun til forhåndsavtalt bruk. En kontrakt burde du skrive i alle tilfelle, og hvis du vil fortsette med dette kan også kreditering av navnet ditt være lurt til senere referanser. Hvis jeg avtaler fri bruk, hva tror du prisen kan være da? Bildet er forholdsvis attraktivt, da det er en profilert landslagsutøver som sykler med bedriftens sykkelklær og navnet på deres bedrift er godt synlig. Kreditering skal jeg uansett kreve. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Bildet er forholdsvis attraktivt, da det er en profilert landslagsutøver som sykler med bedriftens sykkelklær og navnet på deres bedrift er godt synlig. Det virkelige spørsmålet er om bildet er så godt at bedriften sparer seg for 20-30k til en reklamefotograf, eller om slikt uansett ikke er et alternativ for den aktuelle bedriften. Forslag, med tre alternativer for kunde: (i) 2000 for forespeilet bruk, med kreditering. (ii) 3000 for forespeilet bruk, uten kreditering. (iii) 8000 for å overdra alle rettigheter. Summene kan alltids flikkes opp eller ned, avhengig av hvor stort markedsføringsbudsjett bedriften har (sjekk regnskapstall på proff.no!), hvor lyst de har på bildet og hvor mange gode alternativ de har. Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hei, Legger inn en post her i håp om å få litt hjelp. Jeg var på et idrettsarrangement for en uke siden og fikk et par blinkskudd av blant annet en syklist. En nyoppstartet nettside kontaktet meg og fikk et par bilder. De hadde ikke økonomi til å kjøpe, men jeg avtalte at hvis noen kontaktet dem skulle de henvise til meg. Som sagt, så gjort. I går fikk jeg forespørsel om å kjøpe bildet av syklisten. Dette var fra de som selger sykkelklærne han bruker på bildet. Forespørselen gjelder bruk på nettsiden deres + i butikken. Evt vil jeg tro at det også kan bli aktuelt i brosjyrer/reklame, men dette er foreløpig ikke avtalt. Skal sende en e-post og spørre om dette. Det jeg lurer på er hva i alle dager jeg skal ta som pris. Jeg spurte hva de trodde de ville gi, men fikk til svar at jeg måtte bare si en OK pris, for han som sendte mailen visste ikke. Har lest litt rundt omkring på nettet og sjekket frilanstakstene som ligger i underkant av 2000, men aner ikke hvorvidt dette dekker et slikt tilfelle... Har noen her inne noe forslag? Jeg bør kanskje i tillegg skrive en form for avtale? Så det var lagt ut en link til en grei kontrakt på foto.no sitt forum tidligere. Er bare godt etablert amatørfotograf foreløpig, og det er veldig tvilsomt at disse kommer til å kontakte meg igjen for flere bilder siden det kun var denne personen de var interessert i bilde av, og han bor i en helt annen landsdel. En form for avtale/kontrakt bør skrives ved flergangsbruk av ett bilde. Freelance satsene er på 1978,- pr bilde,men skal bilde brukes flere ganger blir prisen feks 1978x antall bruk av bildet,om ikke det blir gjort en skriftlig kontrakt som sier noe annet.Men da bør du ta godt betalt om de skal å lov å bruke bilde ditt så mye de vil.Da snakker vi 5 siffret beløp i hvertfall. Lenke til kommentar
hean Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det virkelige spørsmålet er om bildet er så godt at bedriften sparer seg for 20-30k til en reklamefotograf, eller om slikt uansett ikke er et alternativ for den aktuelle bedriften. Det er det vel ikke... Siden du har fått forespørsel om salg er det vel av en viss kvalitet. Ser ikke for meg at man bare kan ta en landslagssykkelist, kle han opp til konkuranse med kanskje publikum i bakgrunnnen for en fotoshoot. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Frilanssatsene til NJ er tiltenkt nyhetsmedier først og fremst - og følges uansett ikke i praksis. Dersom du avtaler fri bruk med dette firmaet, burde du virkelig ta deg godt betalt. Det virker dog som om det er snakk om bruk på nettside og i én butikk i første omgang. Ville prøvd meg på noe i området fem tusen kroner for forespeilet bruk. Det beste hadde kanskje dog vært om du hadde skrevet noe ala "Jeg har mine tanker når det gjelder honorar, men hva tenker dere?" - og så ta det fra der. Det er lite vits i å overprise seg når man allerede har tatt bildene - da kan det nemlig hende at man ikke får solgt bildet i det heletatt. 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Frilanssatsene til NJ er tiltenkt nyhetsmedier først og fremst - og følges uansett ikke i praksis. Litt off topic, men pytt: Hva mener du med at det ikke følges i praksis? Får freelancere ofte mer eller mindre? Eller kanskje det gjøres andre avtaler? Edit: Jeg lurer bare av ren interesse Endret 11. september 2011 av 3irik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå