Gå til innhold

BK: Wetlook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott macro, men hårfin bom på fokus (alternativt ville jeg hatte en bittelitt dypere DOF) slik jeg oppfatter da da jeg hadde ønsket enda litt mer skarphet på den med vinger. BAkgrunnen fin og ensartet og stjeler ikke noe oppmerksomhet fra motivet og det er bra. Jeg synes imidlertid støyen i bakgrunnen burde vært dempet og i og med at bakgrunnen er såpass ensartet bør det ikke være noe problem å fjerne støyen i denne separat. Uten EXIF er det vrient å si noe om bakgrunnen for støyen, men ofte er "for høy" ISO eller etteropplysning av bildet synderen her. Lettere å gi noen tips om dersom man har noen ord om etterbehandling og inntakte EXIF-data presentert.

 

Kanskje hårfint hardt høylys om man skal pirke, men totalinntrykket er et solid makrobilde der du har flere interessante elementer i blomst, blomsterveps (?) og dråpe. Dette er godt håndverk, men mangler for meg bittelitt på den aller høyeste karakteren...

Lenke til kommentar

Wow, takker for hyggelig og konstuktiv kritikk :) Er helt ny innen foto og her på forumet. Ser på andre bilder at EXIF data ligger med, hvordan får jeg det til? Enig med at det er en del støy i bildet, mye skyldes nok croping av bildet. Bruker en Canon 550D. Har mye å lære å dette virker som et bra sted :) Når jeg blir bedre til bildebehandlig så kan jeg sikker få fjernet litt av den støyen. Takker for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

Wow, takker for hyggelig og konstuktiv kritikk :) Er helt ny innen foto og her på forumet. Ser på andre bilder at EXIF data ligger med, hvordan får jeg det til? Enig med at det er en del støy i bildet, mye skyldes nok croping av bildet. Bruker en Canon 550D. Har mye å lære å dette virker som et bra sted :) Når jeg blir bedre til bildebehandlig så kan jeg sikker få fjernet litt av den støyen. Takker for tilbakemeldingene.

 

 

Vet ikke hvilke redigeringsprogram du bruker, men EXIF ligger lagret i ibldefilen fra kameraet. Dersom du behandler den i et program og lagrer eller konverterer fra RAW-format til f.eks jpg så følger den normalt med. MEN dersom du velger Lagre for web eller lignende så stripper den av EXIF-data for å optimalisere filstørrelsen. Det finnes måter å unngå dette. I de nyeste PS-versjonene så kan du så vidt jeg vet huke av for "Keep Metadata" eller lignenede også under "Lagre for web" - jeg bruker sjelden denne lagringsformen. Jeg velger normal "lagre som..." og velger så selv f.eks jpg og f.eks 80% da beholder den EXIF-data uansett.

 

Det finnes forøvrig flere tråder om denne "problematikken" i forumet som omfatter flere detaljer enn det jeg gir her. Så du finner nok ut av det...

Lenke til kommentar

Blir dagens bilde hittil dette (iallefall for meg)!

Likte spesielt godt kompen med stilken inn fra siden. Nydelige farger og levelig brukbar skarphet! Dråpene hever også bildet utover det ordinære! Noe støy på bakgrunnen særlig skjemmer nok litt.

Alt i alt et mer en brukbart bilde dette, så du får en soleklar 4'er fra meg! :)

 

Velkommen på digit forresten!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...