Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer...hjeeeeelp!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en BMW 316i fra 95 som begynner å synge på siste verset tror jeg. Den drar fryktelig dårlig og jeg må virkelig langt oppover på turtelleren før jeg kan gire, hvis ikke så kveles motoren, eller så må jeg gire ned igjen. I tillegg så er bensinforbruket økt kraftig etter at jeg fikk disse problemene. Noen som vet hva det kan være?.....eventuelt hva det koster å reparere dette på et verksted. Hilsen en som har LITE peiling på bil :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Defekt luftmassemåler (MAF) muligens!

Sitter mellom luftfilter og innsug/gasspjeld (der luften går inn i selve motoren). MAFen ser typisk ut som en moffe på røret og har noen ledninger eller en kontakt koblet til.

MAFene kan ofte finne ut at de skal gi et feilt signal, istedenfor å dø helt. Prøv derfor å koble denne fra, og prøv om bilen går bedre da. Du vil da normalt få det gule motorlyset opp på dashbordet. Bilen går da i et standardprogram og insprøytningen bruker forhondsprogramerte parametre i stede for fortløpende avlesninger fra alle sensorene for å bestemme blanding av luft og bensin. Dette er gjort for at en ikke skal være helt hjelpeløs dersom en sensor dør.

Bilen går best/bruker minst når MAF og alle andre sensorer fungerer. Metoden over er ikke 100% sikker men gir en god pekepinn. Er bilen gått et stykke, eller har fått et åpent sportsluftfilter (oljen disse behandles med er no good for MAFen), er feil ved MAF typisk.

Alternativt/i tillegg kan du skaffe deg et verktøy som leser av feilkoder fra elektronikken. Dealextreme.com har et utvalg til fornuftig pris, bare pass på at du får noe som passer din bil.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...