Gå til innhold

objektiver til afrika tur, safri og landskap

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg ville sett på som et fint Pentax-alternativ:

K-5 til 9400kr

og

Sigma 120-300 OS til 22k. Dog noe over summen du ønsker å bruke, og du må påkoste 2k mer, for 1,4TC. Dette ville dog vært en veldig fin kombo sammen med K-5 og DA16-50 tror jeg. :)

Ellers; tenk litt på mitt forige forslag på D7000/D300. Det er billigere, og like bra. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vet jeg ærlig talt ikke.

Jeg bruker dog Sigmas 1,4TC på Sigma 70-200/2.8 HSM mkII en sjelden gang(bruker lite telezoom skjønner du), og da blender jeg(om mulig) ned til f5,6. f4 er jo full blender ved bruk av TC.

Jeg tror dog at Sigma 120-300 f2.8 er skarpere enn Sigma 70-200MKII uten TC. Og vil nok derfor gi bedre resultat med TC også. Dermed kan det hende at nedblending ikke vil være like nødvendig for å få den beste bildekvaliteten. :)

PS: Siste avsnitt burde sjekkes opp. Jeg er bare for lat til å sammenligne objektivene. :)

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir lite konkret input i denne. På den ene siden har du de vanlige som prøver å "pushe" alt annet enn Canon i alle tråder hvor trådstarter spør om råd og tilfeldighvis nevner Canon, pluss alle dem som alltid skal "pushe" Pentax eller et eller annet "fringe" merke.

Det blir ganske irriterende etterhvert å se disse gjengangerne.

Mange regnestykker er presentert gjennom tiden som viser at Canon er det beste systemet når man velger utifra hva som gir det mest økonomiske systemet, spesielt basert på utvalget i objektiver Kvalitet/Pris.

Det er en grunn for at Canon sammen med Nikon er de mest brukte DSLR kamera systemene blant professjonelle, la det være en "ledestjerne" for hva man velger.

Canon 60D er et godt valg for en slik tur og budsjett. 7D er hakket bedre, men da ville jeg heller valgt to 60D (som blir nesten samme prisen) for å ha Backup og kunne raskt dra frem et kamera uten å måtte "fomle" med å skifte objektiv.

Et god EF-s normalzoom objektiv innen 15-85mm er viktig; EF-S 15-85mm F3.5-5.6 IS USM, EF-S 17-55mm F2.8 IS USM eller liknende, alt etter budsjett.

Du vil trenge en Laaang Tele zoom. Der vil jeg foreslå Sigma 150-500mm til 7000 kroner. Blendet ned til f/8 - Bedre tele får du ikke til noe i nærheten av den prisen. Har du budsjett til det så ta med en Kenko 1.4x DGX TC. Da har du 700mm når det er nødvendig.

Objektivet er tungt, så det er ikke noe du drar med deg på "spasertur". Med TC har du bare Autofokus på Live view (ikke alltid). Skal du ha Autofokus på en noe over 500mm må du gange budsjettet ditt med 10.

I tillegg trenger du et lett Mellomobjektiv. Det er ikke alle som liker å få stukket et kamera opp i ansiktet. Enten en EF 70-200mm f/4 IS, men den blir sikkert for dyr.

Jeg hadde siktet meg inn på en Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM til ca. 4000 kroner, eventuelt en Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS til ca 2000 kroner.

Du har ikke skrevet noe om hvordan du skal forholde deg til strøm, minnekort og backup lagring.

Her er noen forslag;

STRØM:

Minst 2 Batterier. Jeg hadde nok sett om jeg fikk 2 original batterier og 2 uoriginale i budsjettet. Nevnt tidligere er batterigrep som kan ta AAA batterier. Finnes til 7D, muligens til 60D, men er like dyrt som å kjøpe flere batterier.

Ladning. Sjekk ut hva du trenger til å lade Batterier i bilen når du kjører, både til kamera og Laptop.

Minnekort:

For sikkerhetskyld ville jeg tatt med fire 16GB kort. Latt ett stå i kamera mest mulig og overføre bildene til Laptop rett fra kamera. Dette for å minske sjansen for å få støv inn i kort slotten i kamera. Muligens viktigere for et CF kort kamera enn et SD kort kamera.

Beregn at du vil bruke Video funksjonen en del. Video er mye morsommere enn foto i årene etter at du har kommet hjem.

Backup:

Regner med at det er minst en Laptop med minst 750GB HDD med på reisen. Kjøp to USB 500GB disker og backup daglig. En disk gjemmer du i bilen. Den andre pakker du aldri sammen med Laptop'n.

Har du muligheter for en Blu-ray brenner og et par pakker med brennbare Blu-ray disker så kan du brenne foto og video på diskene og sende dem med posten til Norge med jevne mellomrom.

Du kan ogsp lage deg et Picasa album så når du er et sted hvor de har billig Internett forbindelse så kan du laste opp Jpeg versjoner av bildene til albumet som ekstra sikkerhet.

Skyt RAW, du vil angre hvis du ikke gjør det. Bruk Canon's Digital Photo Professional til å Batch konvertere RAW til Jpeg som du kan laste opp til Picasa.

Du har ikke sagt hvor mange av dere som drar, men regner med du ikke skal reise alene. Beste er om dere alle har fotoutstyr av samme merke.

For det lengste objektivet vil du savne et stativ. Det kommer an på budsjettet om du tar deg råd, men den største Gorilla Pod'n kan være et alternativ for bruk på et biltak, eller lage deg en Beanbag som støtte i bilvinduet.

Alt dette må du ta med i betraktning i budsjettet ditt.

PS: En rull eller to med Gaffa tape kommer godt med i mange situasjoner.

Når du er i Ørken områder hvor det er sand dyner "Sea of Sand", pakk alt kamera utstyr i plastposer, også når du tar bilder. Selv ved vindstille er "sanden", som egentlig er fint som støv, i luften og på kort tid ødelegger alle bevegelige deler på fotoutstyr. (lærte dette av noen Berbere i ørkenen i Marokko.)

Jeg har ikke regnet på hva dette koster så du må spare inn på det du synes har lavest prioritet.

Regner ikke med at du kommer hjem med så mye av dette utstyret intakt, da har du i tilfelle "griseflaks". Men det er jo noe av sjarmen med en slik tur. ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir lite konkret input i denne. På den ene siden har du de vanlige som prøver å "pushe" alt annet enn Canon i alle tråder hvor trådstarter spør om råd og tilfeldighvis nevner Canon, pluss alle dem som alltid skal "pushe" Pentax eller et eller annet "fringe" merke.

Det blir ganske irriterende etterhvert å se disse gjengangerne.

Mange regnestykker er presentert gjennom tiden som viser at Canon er det beste systemet når man velger utifra hva som gir det mest økonomiske systemet, spesielt basert på utvalget i objektiver Kvalitet/Pris.

Det er en grunn for at Canon sammen med Nikon er de mest brukte DSLR kamera systemene blant professjonelle, la det være en "ledestjerne" for hva man velger.

Det er vel kanskje ikke helt på jordet å touche innom andre "fringe" merker, i og med at TS har forhørt seg i tråden om Sony NEX om erfaringer med dette kamera på langturer??

Nå skal IKKE denne tråden utvikle seg til en diskusjon om hva som er best, men kom gjerne med noen argumenter (regnestykker) på hvorfor f.eks. Pentax K-5 ikke er et bedre alternativ til denne type reise, med sin støv- og vanntetthet? (Lag gjerne en egen tråd, slik at TS kan unngå den evige tautrekkingen).

Jeg kjenner ikke Canon systemet, kjenner kun Pentax da det er det jeg har, og kan også da anbefale det, men av og til kan det jo være at situasjon gjør at et merke passer bedre enn et annet.

Jeg vil anta at dette er et tilfelle hvor kanskje Pentax vil være en bedre "match" enn de andre.

Trådstarter er heller ikke helt fremmed til Pentax, da h*n har hatt det tidligere, så total skivebom tror jeg ikke det er å anbefale K-5. Slik jeg tolker TS så er K-5 et spennende valg, men pga mangel av Ikelite undervannshus til denne modellen, virker den til å utgå.

Er enig at "vi" med Pentax eller "dere" med Canon ikke skal pushe dette over på andre, men tror ikke det er helt skivebom som sagt...

Endret av Pentaxian
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje ikke helt på jordet å touche innom andre "fringe" merker, i og med at TS har forhørt seg i tråden om Sony NEX om erfaringer med dette kamera på langturer??

Jeg vil si at det er et gyldig argument for TS å ikke velge Pentax, og det er kravet om undervannshus. Det finnes ikke gode undervannshus for Pentax; ut ifra det jeg har klart å oppdrive av informasjon.

Men ut ifra reiserute og eksisterende utstyrspark, så vil jeg si at Pentax er det som gir mest for pengene da han har noen objektiver allerede (og et reservehus).

Lenke til kommentar

Til safari bruker jeg 70-300 på min 50D. Synes den er perfekt. Ruiktig størrelse og zoom område. Denne sammen med 15-85 som bare ikke kan roses nok. Brukte først den vanlige 70-300, men har nå byttet til L versjonen. Men den vanlige var veldig bra hvis man hadde blender mindre enn 7.

Arne M

Lenke til kommentar

[100-400 er for stor å reise med. Har prøvd.

Er ikke enig, min har vært med på flere afrika turer, bilturer i Europa, og skal nå med en uke på Island. (: Men det handler jo om prioriteringer når det drar seg til. Jeg sleper gjerne på litt ekstra utstyr for å sikre at jeg har gode verktøy tilgjengelig.

/Blouberg

Lenke til kommentar

Der er jeg uenig. Er ikke 300mm nok, så er sannsynligvis heller ikke 400mm nok. Da må man opp i 5-600mm.

Dette blir vi nok ikke enige om(:

Var på safari i Sør Afrika med sønnen, han hadde med en 70-300, jeg hadde med 100-400. det var såpass forskjell at når sønnen dro på safari igjen for noen uker siden rappet han min 100-400 (:

500 og 600mm kan jo være bra i gitte situasjoner, men kan fort bli langt med fastoptikk.

Konklusjonen her er nok at det er mye smak og behag, jeg kunne ikke tenkt meg å dra på safari uten 100-400. Det er mange som oppfatter nettopp dette objektivet som Canons safari objektiv, ikke uten god grunn.

/Blouerg

Lenke til kommentar

har hvert fulstendig opptatt med jobb de siste dagene så har ikke fått svart.

ser at pentax k-5 har falt med nesten 2000kr de siste dagene, er det noe håp at canon og nikon setter ned prisene?

backup: jeg skal bare ha med en ipad 64gb til og lagre noen av bildene på men har med 6stk 16gb sandisk sd kort. en av de jeg skal jeg reise med tar med en laptop med ekstern hardisk

batteri:tenkt og ta med 3ekstra uansett hvilket kamera, planen er som oftest og sove i telt, men har plan om og sove på hotell eller lignende rundt 1 gang i uka så man får dusja og lada ting. flere av landene blir det bare hotell soving, eks Ghana med jul og nyttår, og mali med timbuktu og sånn

utstyr vekt er ikke sååå viktig, siden jeg ikke skal ha det på ryggen hele tiden. har kjøpt en Clik Elite medium nature sekk til og ha det i. er der plass til kamera pluss 3 objektiv

tror jeg går for canon 60d, venter bare og ser om prisen faller litt. 15-85mm og 100-400 TROR jeg blir objektivene jeg velger, men ingen ting er 100%

Lenke til kommentar

det blir ikke lett og velge her

noen som har erfaring med Nikon 80-400mm F4.5-5.6?

Da er nok Canon 100-400mm bedre. Sammenlikne her med Nikon(mouseover); http://www.the-digit...omp=7&APIComp=0

Jeg er ikke uenig; og skulle jeg valgt Canon, så hadde jeg valgt 7D i stedet for 60D i dette tilfellet.

7D er nok et lite hakk bedre. Men når man skal få mest mulig utstyr ut av et budsjett så er det flere ting man må forholde seg til.

2stk. 60D koster 3000 mer enn 1stk. 7D, så der kan man vurdere om det lønner seg å ha med seg to kameraer. Ett påmontert en vidvinkel/normal objektiv og ett med Tele objektiv for muligheten for rask reaksjon for overraskende "snapshots".

En 60D koster ca. 4000 mindre enn en 7D = mer til annet utstyr.

7D bruker CF kort som har lett for å bli ødelagt med støv og sandkorn og "kontaktpinner" som lett blir bøyd hvis man skifter kort til stadighet.

60D bruker SDHC kort uten "kontakt hull" og uten "kontakt pinner" i kamera, mindre sjanse for å bli ødelagt.

Flere "apparater" (PC/Laptop) med har multikortleser for SD kort, sjeldent for CF kort.

16GB SDHC Class1 SDHC kort koster ca. 300 mindre pr.stk enn 16GB raskeste CF kort. En del å spare når man skal ha 4-6 kort.

60D har utfoldbar skjerm, som er veldig praktisk, spesielt på stativ, men eller i alle situasjoner man bruke LiveView.

Det blir fort noen kroner å spare sammenlagt hvis man handler "smart".

Så her er det prioriteter som kan veies opp mot hverandre. Akkurat som det er penger å spare på Canon vs. Nikon system, uten at den bilde tekniske forskjellen blir mer enn "flisespikking", så er det penger å spare på to forskjellige Canon hus hvor den bilde tekniske forskjellen er minimal.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

setter opp 2 "pakker" jeg har sett på nå på japanphoto

Canon EOS 60D m/15-85mm IS

Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM

kommer på 24.768kr jeg har 2ekstra batterier og hoya filtre fra før

Nikon

Nikon D7000 m/16-85mm VR

Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM for Nikon

Nikon GP-1 GPS Unit

Nikon Batteri EN-EL15 2stk

Sigma Filter UV HMC 86mm

Kenko DMC UV-filter 67mm

kommer på 24.351 kr

for meg ser det utsom jeg får mere for pengene med nikon?

Endret av wailer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...