Gå til innhold

objektiver til afrika tur, safri og landskap

Anbefalte innlegg

Turen er fra 4oktober til April/Mai blir en del land :

Portugal, Spania, Gibraltar, Morocco, west sahara, Mauritania, Mali, Burkina Faso, Ghana, Togo, Benin, Nigeria, Gabon, Republic of Congo, Cabinda (Angola),Democratic Republic of Congo, Angola, Namibia, Bostwana, South Africa, Swaziland, Lesotho

landskapet er ganske forskjellig, alt fra ørken,savanner,fjell,reinskog osv

drar 4 oktober til Portugal. alt av utstyr er klart utem om fotoutstyr.

siden jeg skal kjøre er ikke vekt såååå viktig, men plass er mere viktig

utstyrbudsjettet er ca 30 000kr.

utstyret blir nok ikke solgt etter turen, kanskje kamera hus men ikke objektiv

fotobutikken jeg kommer til og handle fra er Japanphoto i f.stad siden det er min nærmeste fotobutikk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste jeg har nå er et canon g11 jeg har tenkt og ha med some backup

jeg solgte nettopp mitt 5d med ikelite hus, som jeg har brukt til dykking. en i den lokale dykke klubben ville kjøpe det og ga meg en god pris.

er ikke sikkert jeg selger huset heller, kommer helt ann til hvordan det passer til dykking

Lenke til kommentar

Det kan virke som om du skal fotografere en del på denne turen. Da ville jeg nok valgt en litt robust speilrefleks og et godt utvalg av optikk.

For å få mest for pengene, ville jeg nok sett på Nikon D7000 eller Pentax K5. Nikon har en 16-85mm som er på samme nivå som Canon's 15-85mm; Pentax har ikke noe i samme område, men har 17-70mm f/4 som ser fristende ut. På telesiden, så ville jeg nok gått for Sigma's 70-200mm f/2.8 og en 2x converter. I tillegg ville jeg hatt med en fast 30-35mm med lysstyrke mellom f/1.4 og f/2. Og er det penger igjen, en vidvinkel-zoom, kanskje?

Lenke til kommentar

jeg har tidligere brukt pentax k20d og har god erfaring med Pentax MEN, jeg får ikke dykkehus(Ikelite) til Pentax så det er derfor nå helt uaktuelt.

har tittet litt på nikon d7000 og den så fristende ut men fikk anbefalt canon isteden pga bedre utvalg på objektiv

jeg er totalt amatør som bare liker og ta bilder. jeg har aldri tid til og sette meg ned photoshop så blir dårlig med etterbehandling

Lenke til kommentar

jeg har tidligere brukt pentax k20d og har god erfaring med Pentax MEN, jeg får ikke dykkehus(Ikelite) til Pentax så det er derfor nå helt uaktuelt.

Må dykkerkameraet være identisk med overflate-kameraet?

har tittet litt på nikon d7000 og den så fristende ut men fikk anbefalt canon isteden pga bedre utvalg på objektiv

Da er det noen som snakker mot bedre vitende. Til ditt bruk, så er det hipp som happ om du velger Canon eller Nikon. Begge har et meget godt utvalg av optikk.

jeg er totalt amatør som bare liker og ta bilder. jeg har aldri tid til og sette meg ned photoshop så blir dårlig med etterbehandling

Akkurat der, så synes jeg Olympus er de som gir best bilder hvis man skyter JPEG ...

Lenke til kommentar

ja dykke kamerat må være identisk med overflate kamera, dykker huset til kamera passer bare til hver enkel model, husene til d7000 passer BARE til d7000 kamera, husene er også ganske dyrere så holder med et kamera jeg kan bruke både over og under vann.

et pluss jeg ser med nikon d7000 er at nikon har en gps enhet jeg kan koble til

Lenke til kommentar

ja dykke kamerat må være identisk med overflate kamera, dykker huset til kamera passer bare til hver enkel model, husene til d7000 passer BARE til d7000 kamera, husene er også ganske dyrere så holder med et kamera jeg kan bruke både over og under vann.

Skjønte såpass; men mitt poeng er at du kan godt ha to forskjellige hus; et som passer til dykking, og et annet til overflaten. Da kan du velge det systemet som er best egnet til dykking og et annet som er best egnet til overflaten.

et pluss jeg ser med nikon d7000 er at nikon har en gps enhet jeg kan koble til

Ulempen med en slik dedikert GPS enhet er at den sluker strøm. Så en ekstern GPS logger kan være like egnet (feks. mobilen) - det finnes god gratis programvare som knytter bilde og GPS info på en meget enkel og lett måte. En fordel med ekstern GPS logger, er at hele reiseruten logges; også i tiden det ikke blir tatt bilder.

Lenke til kommentar

jeg kan ha 2 forskjellige hus ja, men det koster ekstra:P ekstra penger jeg heller bruker på bedre objektiv.

ja har hørt at gps loggern til nikon sluker batteri så må vel påkoste meg noen ekstra batterier der, som også koster en del..

ser at nå at nikon d7000 er utsolgt flere steder, kan det være pga at det kommer et nydd Nikon hus om ikke lenge?

Lenke til kommentar

jeg kan ha 2 forskjellige hus ja, men det koster ekstra:P ekstra penger jeg heller bruker på bedre objektiv.

ja har hørt at gps loggern til nikon sluker batteri så må vel påkoste meg noen ekstra batterier der, som også koster en del..

ser at nå at nikon d7000 er utsolgt flere steder, kan det være pga at det kommer et nydd Nikon hus om ikke lenge?

Jeg kan være enig at det er bedre å legge penger i bedre objektiver. Så da erspørsmålet om det finnes dykkerhus til D7000.

Det at D7000 er utsolgt flere steder er nok mer et resultat av at produksjonen er mindre enn etterspørselen. Tror ikke at en erstatning kommer før 2013.

Lenke til kommentar

Husk og at selv om det er mye lys på dagtid i Afrika, så vil endel av motivene befinne seg i skyggene under trær for å unngå det samme lyset. Det kan derfor bli endel krevende eksponeringer der motivet er godt gjemt i skyggen mens omgivelsene er badet i sol. Det blir det krevende eksponeringer av, både for fotograf og kamera. Du må ofte bruke punktlysmåling for å unngå at skyggene blir for mørke og kan derfor oppleve det paradoksale i at du vil slite med å få korte nok lukkertider i noen situasjoner.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte 60d hus kunne jeg kjøpt 7d hus for bare 1500kr ekstra. Det gjorde jeg ikke og angrer ikke. Syntes 7d er litt for stort samt at 60d har vridbar skjerm. Kjøpte 15-85mm og er superfornøyd med det. :thumbup:

får ikke bestemt meg:S

7d er nesten 4000kr dyere enn 60d med 15-85 objektivet.

er det verdt og bruke de 4000 ekstra kronene på 7d. 7d skal jo ha bedre værtettning noe som kan være viktig med tanke på om jeg kommer i onkelig dritt vær i afrika.

eller skal jeg bruke de 4000kr på et 3. objektiv?

Lenke til kommentar

Det kan virke som om du skal fotografere en del på denne turen. Da ville jeg nok valgt en litt robust speilrefleks og et godt utvalg av optikk.

For å få mest for pengene, ville jeg nok sett på Nikon D7000 eller Pentax K5. Nikon har en 16-85mm som er på samme nivå som Canon's 15-85mm; Pentax har ikke noe i samme område, men har 17-70mm f/4 som ser fristende ut. På telesiden, så ville jeg nok gått for Sigma's 70-200mm f/2.8 og en 2x converter. I tillegg ville jeg hatt med en fast 30-35mm med lysstyrke mellom f/1.4 og f/2. Og er det penger igjen, en vidvinkel-zoom, kanskje?

hvor mye taper man på bildekvaliteten med en Sigma 2 X EX mot en Sigma 1.4 på eks Sigma 100-300mm F4 APO EX DG HSM?

Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt enda er batteritid. Kommer du til å bo på "siviliserte" overnattingssteder med mulighet til å lade kamerabatteriene hver natt, eller vil det være ett poeng å finne en løsning som lar deg fotografere i dagesvis/ukesvis uten å være i nærheten av en stikkontakt, og uten å kjøpe mange sett proprietære kamerabatterier?

Mange kameramerker har mulighet for batterigrep som kan bruke vanlige AA-batterier, Da kan du fylle sekken med AA-batterier som billig reservestrøm. Ellers vil for eksempel en Nikon D300 med batterigrep og EN-El4a-batteri, en kombinasjon som skal være mulig å oppdrive for 5-6000 på bruktmarkedet, gi deg tilsynelatende evigvarende batteritid - lar du være å bruke den store LCD-skjermen mest mulig bør det være mulig å skvise 3-4000 eksponeringer ut av en lading...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Skal på ingen måte "prakke" på noen et Pentax kamera, men ut ifra din beskrivelse av turen, og hva dere kan møte på, så vil et vær- og støvtettet kamera være midt i blinken slik jeg ser det.

Utfordringen med manglende undervannshus til Pentax, kan evt løses ved et kjøp av Canon G12 (e.l.), dersom dette tilfredsstiller kravene til ustyr til undervannsfotografering.

Jeg ville gått for en flg løsning for denne type reise:

Pentax K-5 med SMC DA* 16-50mm f/2.8

Pentax K-5 m DA* 16-50

Pentax SMC DA* 60-250mm f/4

DA* 60-250

Totalprisen er da oppe i ca. 27.000,-

De resterende 3.000,- kan da brukes enten til et G12 (som også kan komme godt med på en slik tur), eller på en Pentax teleconverter på Ebay e.l. f.eks:

Pentax teleconverter

Lenke til kommentar

Skal på ingen måte "prakke" på noen et Pentax kamera, men ut ifra din beskrivelse av turen, og hva dere kan møte på, så vil et vær- og støvtettet kamera være midt i blinken slik jeg ser det.

Utfordringen med manglende undervannshus til Pentax, kan evt løses ved et kjøp av Canon G12 (e.l.), dersom dette tilfredsstiller kravene til ustyr til undervannsfotografering.

Jeg ville gått for en flg løsning for denne type reise:

Pentax K-5 med SMC DA* 16-50mm f/2.8

Pentax K-5 m DA* 16-50

Pentax SMC DA* 60-250mm f/4

DA* 60-250

Totalprisen er da oppe i ca. 27.000,-

De resterende 3.000,- kan da brukes enten til et G12 (som også kan komme godt med på en slik tur), eller på en Pentax teleconverter på Ebay e.l. f.eks:

Pentax teleconverter

jeg har tidligere brukt pentax på en annen langtur og var veldig fornøyd, minuset er at jeg ikke får dykkehus til pentax fra ikelite som jeg bruker.

jeg har faktisk litt pentax utstyr liggende og "støve" ned her

Pentax smc DA* 16-50mm

Pentax smc DA 10-17mm Fish-Eye

Pentax 18-250mm liggende her. har også et k20d hus pluss 5 batterier og orginalt batterigrep

ingen av tingene har hvert brukt på flere år, og må nok på en rens.

jeg har vudert og kjøpe Pentax K-5 men pga dykkehuset gikk jeg bort fra den planen

Lenke til kommentar

jeg har tidligere brukt pentax på en annen langtur og var veldig fornøyd, minuset er at jeg ikke får dykkehus til pentax fra ikelite som jeg bruker.

jeg har faktisk litt pentax utstyr liggende og "støve" ned her

Pentax smc DA* 16-50mm

Pentax smc DA 10-17mm Fish-Eye

Pentax 18-250mm liggende her. har også et k20d hus pluss 5 batterier og orginalt batterigrep

ingen av tingene har hvert brukt på flere år, og må nok på en rens.

jeg har vudert og kjøpe Pentax K-5 men pga dykkehuset gikk jeg bort fra den planen

Gå for Pentax. Med den utstyrsparken fra før vil du kunne få mange fine bilder. Kjøp K-5 og en telezoom som går til 300.

Evt selg unna, få litt mer penger i banken. Om du har 30k, + pengene fra det utstyret som vi sier har verdig 4k har du 34 å rutte med. :)

Nikon D7000

PS: Veldig gjerne D300 til 4-5k på bruktmarkedet!

Sigma 120-300 f2.8

Sigma 1,4 Teleconv.

Med 1,4 TC og 1,5 cropfaktor tilsvarer det 630mm på fullformat

Nikon 16-85

Alternativ tele, som er ca 5k billigere: Sigma 100-300 f4

PS: Originale Nikon EN-EL15-batterier til D7000 fåes for ca 350kr på ebay. Kommer opp i ~500 etter toll/mva. :)

Du kan evt kjøpe Nikon sin 2X konverter(dyrere) for å få lengre tele. Da blir lysstyrken dog bare f5,6 i forhold til 1,4TC sin fordel med f4.

1,4TC på ''billig''-telen gir deg også bare f5,6 som kan være for lite i noen situasjoner.

Vil også anbefale et robust ettbensstativ, gjør håndtering av tele 20 ganger lettere. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...