Gå til innhold

objektiver til afrika tur, safri og landskap

Anbefalte innlegg

jeg skal på en lengre tur i afrika nå snart,

jeg går til innkjøp av helt nytt utstyr for selve turen, har tidligere brukt pentax, og har også hatt et canon 5d jeg har brukt til dykking

men har nå bestemt meg for og kjøpe canon 60d

men har ikke 100%bestemt meg for hvem objektiv

jeg tenkte først på Canon Zoom Telephoto EF 100-400mm og Canon EF 17-40mm, til landskap

men har fått EF-S 17-55 og efs 15-85 anbefalt isteden for 17-40

har tenkt på 100-400mm til safari og lignende. men har også tittet litt på Canon EF 70-300mm og Canon EF 70-200 f/2.8L USM de 2 siste er jo litt billigere

noen som har noen andre anbefalninger eller meninger om hva jeg har valgt?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor stor er forskjellen mellom Canon 2x EF Extender II og Canon 2x EF Extender III?

er det verdt og betale de ekstra kr for nr 3?

at ting blir tungt spiller i grunn ingen rolle siden jeg skal kjøre.

men har eller ingen planer om ha mere enn 2/3 objekter pluss kanskje en extender nå pga plass

Lenke til kommentar

men siden jeg skal bruke 60d som ikke er fullframe så spiller det ingen rolle, da sparer jeg like godt pengene på og kjøpe Extender II for 320 dollar på bh photo

noen som har erfaring med sekkene til Clik Elite

vurderer og kjøpe en Clik Elite Medium Nature Backpack eller Clik Elite Venture 30

Lenke til kommentar

Hva skal man med flash på safari?

Bilder på kvelden. Innfyllingslys på portretter (dagtid). For å nevne noe.

Utrolig bra å ha hvis man skal ta portretter i sterk sollys, du bruker blits for og myke opp skygger.. Andre fordeler med ekstern blits i forhold til den innebygde blitsen er at du kan justere retningen som lyset skal blinke, det gjør at du kan unngå direkte lys på motivene så skyggene blir mykere og fargene ikke så grelle, også har 430EX II innebygget hjelpefokus-lys, det gjør at blitsen ikke gir en rekke korte blink før du tar bilde og kameraet fokuserer raskere.

Edit: portretter behøver ikke og inneholde personer kan like godt være av dyr, og da er det fint å kunne unngå direkte lys i øynene på dyr, siden dyre-øyner gir mer refleksjoner en menneske-øyner er det også fint og få blitsen lengere unna objektivet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

får ikke bestemt meg:S

7d er nesten 4000kr dyere enn 60d med 15-85 objektivet.

er det verdt og bruke de 4000 ekstra kronene på 7d. 7d skal jo ha bedre værtettning noe som kan være viktig med tanke på om jeg kommer i onkelig dritt vær i afrika.

eller skal jeg bruke de 4000kr på et 3. objektiv?

Endret av wailer
Lenke til kommentar

Canon påstår at 7D er markant værtettere en resten av xxD/xxxD seriene, problemet er at de samtidlig ikke gir garantier på dette, det har vært flere diskusjoner rundt dette hvorav enkelte 7D kameraer ikke har tålt vann og tatt skade av dette.

60D tåler også vann bare det ikke renner vann direkte på kameraet skulle det gå greit i litt ruskevær.

Lenke til kommentar

Valg av brenvidde for safari er jo avhengig av landskapet du skal ut i. Er det skog og kratt, som mange steder i Krüger, så kommer du langt med 200 - 300 mm. Skal du ut på de store slettene kan nok lengre objektiver være bra. Canon 100-400 er et supert safari objektiv, kjapt å zoome med, bra kvalitet, desverre litt lyssvakt.

Kraftig blits er absolutt viktig å ha med, skjer mye i skumringen..

/blouberg

Lenke til kommentar

av safari så er det kruger ja, men også gjennom kongo og dra og se på fjell gorillarer.

så blir alt fra åpne sletter til tett reinskog

av landskap blir det eks, timbuktu og Dogon Country i Mali.

skal kjøre fra Gibraltar til sør afrika ned hele vest kysten av afrika så blir mye forskjellig landskap og natur.

Lenke til kommentar

Jag har hatt 100-400 IS før og skyvezoomen er noe man blir vant til, det har ingen ting og si på bildekvaliteten eller noe sånt er bare en annen bruksmåte av objektiver.

100-400 har ingen direkte konkurrent, Sigma har et par stykker som flere her har kjøpt, enten er de fornøyd eller så selger de objektivene relativt fort igjen, 150-500 OS er et av dem og 50-500 er et annet men den har ikke stabilisering "OS".

Et annet alternativ er og kjøpe en fast 400mm, det vil gi deg de beste resultatene, minussiden er at du ikke kan zoome.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

hvis jeg ikke liker "skyvezoom" hva vil du anbefale da, så jeg kan teste det samtidig,

Jeg har aldri vært på safari så jeg er åpenbart ingen ekspert på temaet. Så i første innlegget ditt at du hadde hatt 5D. For orden skyld - du har altså ikke dette huset fortsatt for da ville jeg bare fortsatt å bruke det.

Nå vet ikke jeg målet med reisen din. Du vil selvsagt ha flest mulig flotte bilder, men er dette noe du har tenkt å tjene en del på eller er det først og fremst hobbybruk? Regner du med å selge bilder ville jeg kanksje hoppet opp til 7D. Bildekvaliteten er nok så å si identisk med 60D, men for proff bruk er kanskje litt ekstra bufferstørrelse, litt høyere bildefrekvens og ikke minst noe mer avansert AF hvert de ekstra kronene.

Uansett hva du velger anbefaler jeg å sjekke at det ikke er noe front eller bakfokus før du reiser. Det er veldig stor sjanse for at alt er OK, men ekstremt kjedelig å oppdage en slik feil når du kommer hjemme med masse bilder.

Personlig har jeg 7D, men 60D hadde vært nok for meg (hadde det vært tilgjengelig da jeg kjøpte), kanskje med unntak av mikro fokus justering som jeg synes det er synd at Canon har droppet på 60D. Muligens ikke relevant for deg, men skulle jeg valgt på nytt i dag (har en del Canon-utstyr så det er ikke så enkelt å bytte) ville jeg faktisk også vurdert Panasonic GH2 eller G3 med 14-140 + 100-300 for rent amatørbruk. Det er mye mindre og lettere utstyr, har mye dårligere følgefokus, men takler likevel mange situasjoner veldig bra.

Jeg synes alltid det er en vanskelig avveining hva som skal med på reise. På safari ville jeg tatt med 15-85 og 100-400 fordi det er det jeg har nå, men uansett vil det være situasjoner som jeg (eller utstyret) ikke behersker og da blir det mislykkede bilder. Spørsmålet er hvor mange bilder du er villig til å misse for å dra på mindre og/eller spare noen kroner. Leste nylig en artikkel om en som var på safari med Leica S2, litt merkelig valg synes jeg og litt rar argumentasjon i artikkelen, men poenget å akseptere begrensningene med utstyret synes jeg er viktig.

Så over til telezoomer til overkommelig pris. Det er ikke det helt store utvalget, uansett merke. Til Canon synes jeg 100-400 er det opplagte valget hvis du vil ha mest mulig tele og ikke går for optikk med fast brennvidde. Alternativet hvis du vil ha 400+ er Sigma 150-500 OS, muligens også 120-400 OS som begge er billigere enn Canons 100-400, personlig ville jeg valgt 100-400 basert på tester (har kun brukt Sigmas 150-500 og ikke nok til å sammenligne). Av de to Sigmaene gjør 140-500 OS det best i tester. Det finnes også et 50-500 OS også som jeg vet lite om.

I andre enden av spekteret er 70-200 F4.0 og F2.8. Da får du mye mindre tele, noe som til en viss grad kan kompenseres med en telekonverter, men det ville ikke vært mitt valg. 70-200 F4.0 IS er imidlertid mye mindre enn de andre og kan du akseptere så kort brennvidde gir det veldig mye for pengene.

I midten finner du 70-300 IS i to versjoner, begge med IS. L-versjonen er dyrest og mye større og tyngere enn ikke-L-modellen. Den rimeligste har fått bra kritikker for pris/ytelse mens L-versjonen er mye mer solid bygget og bedre optisk. Begge har imidlertid F5.6 som største blender på full tele (gjelder 100-400 også) så teleconverter er ikke noe alternativ med disse (hvis du vil ha autofokus).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært på safari så jeg er åpenbart ingen ekspert på temaet. Så i første innlegget ditt at du hadde hatt 5D. For orden skyld - du har altså ikke dette huset fortsatt for da ville jeg bare fortsatt å bruke det.

Jeg har vært på en safari, men kun en gang. Har dog vært på et par andre spennende turer, og føler at jeg kan mene noe om tema. Ettersom trådstarter akkurat har vært inne og postet litt i erfaringstråden for NEX, så tipper jeg at TS er mellom systemer akkurat nå.

Og da sitter jeg og lurer på om utstyret skal kjøpes for turen og selges etterpå, eller være det TS skal ha i en lengre periode?

Så jeg kunne tenkt meg å få litt feedback på følgende, wailer:

Hvor lang er turen i tid=

Hvor lenge er det til turen?

Hvor stort er utstyrsbudsjettet?

Skal utstyret selges etter turen; eller er det systemet du skal ha i fremtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...