Gå til innhold

Hvordan finne ut hvor mobilen er kjøpt og hva er mine rettigheter?

Anbefalte innlegg

Hei

Til jul fikk jeg en Sony Ericsson Xperia 10i. Telefonen er kjøpt av en privatperson via finn.no. Det var ikke med kvittering.

For ca 2 uker siden begynte mobilen å oppføre seg merkelig. Den skrudde seg plutselig av og er veldig vanskelig å slå på igjen. Da jeg endelig fikk den på igjen skrudde den seg av igjen med jevne mellomrom. Først trodde jeg det kunne være noe med at jeg nettopp hadde oppgradert fra Android 2.1 til 3.2 (ca en uke før). Men har i ettertid funnet ut at mobilen kun slår seg av når den ligger i lomma eller på annen måte er i bevegelse (legges litt hardt ned på bordet, skriver melding etc.), men når den ligger i ro om f.eks natta fungerer den neste morgen. Det er tydelig at det er noe i selve mobilen.

Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg har? Jeg har ikke lyktes å finne tak i privatpersonen som solgte mobilen, og det var som nevnt ikke med kvittering. Det eneste jeg har er S/N og IMEI kodene (og strekkode). Jeg vet ikke om mobilen er kjøpt i Norge eller utlandet, men klistrelappen på eska sier at mobilen kommer med språkene Svensk, Dansk, Finsk og Norsk.

1. Er det mulig å finne ut hvor mobilen er kjøpt?

2. Fins det noen måter jeg kan få reparert denne innen garanti eller reklamasjon?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På samme lapp som imei og s/n står så er det en datostempling. F.eks 10w42. Det står for år og uke telefonen er produsert i. Så framt dette er innenfor 2 år, så får du i allefall dekket rep på garanti så framt det ikke er feilbruk som er årsaken til avslag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker på det Flodec? Trodde garantibevis var et must om du ønsket å få slikt ordnet?

Ja jeg er sikker. Jeg har reparert Sony Ericsson telefoner i 9 år, og har ofte lest ut nødvendig info fra labelen. Ved garanti er det produsenten som setter kravene. Siden Sony Ericsson har 2 års garanti så holder det med å vise en label som sier at telefonen er produsert for under 2 år siden. Ved reklamasjon må kjøpet kunne sannsynliggjøres (Feks ved å framlegge kjøpsbevis).

Lenke til kommentar

Ofte er garanti/kjøpsbevis/kvittering krevet allikevel. Det er blant annet for å forhindre at ting som er stjålet kan repareres.

Hva som er Sony Ericsson sin policy på det området, er jeg usikker på da jeg jobber i en fotobutikk og ikke mobilbutikk. Men vi får alltid purring fra verksted om vi glemmer å sende med kundens kvittering på kjøpet, selv om kameraet er en helt ny modell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...