Gå til innhold

Hjelp til byggepc for 15 - 17.000 ?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurderer å anskaffe meg en ny pc, som jeg skal bruke til 3d jobbing, rendering og annen tung grafisk jobb.

Trenger derfor mest mulig ytelse, spesielt cpu og gpu..

Men har ingen spesielle planer om overklokking, og vil at maskinen skal være mest mulig stille.

Har noen litt peil på gode oppsett og deler? Vil prøve å legge meg på 15-17.000 ca..

Er litt usikker på ram, kjøling.. osv Hva med passiv kjøling eller vannkjøling?

Det jeg har vurdert så langt er:

- INTEL CORE I7 970 3.2GHZ 12MB S-1366 ---- (Et bedre øknonomisk valg for 6-core fremfor 990X som er veldig dyr?)

- ASUS GEFORCE GTX 590 3GB PCI-E DVI/DP ---- (Alternativt ett GTX 580 kort? Men prisforskjellen er under 2000 kr.. er det verdt det?)

- ASUS RAMPAGE III GENE X58 S-1366 MATX ---- (Har lest at dette er et ok alternativ til Exteme.. Men kanskje det finnes andre bra alt.?)

- ANTEC MIDITOWER P193 V3 ATX BLACK ---- (Fikk ett tips om at dette skulle være ett bra kabinett.. Relativt stilrent og effektivt?)

- CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) ---- (Funker denne? Har igrunnen litt lite peil på ram :)P

- CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V ---- (Er 750W nok?)

- Systemdisk : OCZ Vertex 3 Series SATA III 2.5" SSD 120GB ---- (har denne fra før)

- 2x WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/600 64MB ---- (skal kun brukes til lagring)

Håper noen har gode tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vis du ikkje skal bruke den til spilling ville eg anbefalt et billigere skjermkort siden den ikkje hjelper det du skal maskinen til.

gå heller for et gtx 550ti. den har god ytelse for prisen og har cuda som kan hjelpe innen det du skal gjøre.

Lenke til kommentar

Heisann!

Ja, jeg skal bruke både cpu og gpu basert rendring. Så jo mer ytelse jo bedre. Men GTX 580 holder kanskje en stund ennå?

Ikke noe spilling.. vel ikke mye ihvertfall.. :)

Ok, så sandy bridge er nyere altså? Hva er det råeste der nå da? i7-2600K? Finner ikke noe "råere"?

Men dette er jo en Quad core cpu som koster mye mindre, hvorav i970 er en six core?

Jeg trenger mest mulig cpu kraft også.. helst ville jeg hatt 2 cpu'er, men ikke så keen på Xeon..

Lenke til kommentar

Du trenger ikke dedikert skjermkort til video/bilde-redigering. Men kanskje til 3D-modellering, det spørs litt hva du driver med.

Uansett, du bør kjøpe 2600. Og så 16GB med 1600MHZ 1.5V RAM.

Jeg hadde nok kjøpt Fractal Design Define R3 som kabinett, og satt inn en god Noctua-kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok du bør stille disse spørsmålene på ett mer faglig forum. Det er vanskelig å si om du vil få dra nytte av 6 kjerner, eller om den 20% ytelsesøkningen til Sandy Bridge er god nok til at du kan kjøre på 4 + 4 HT.

Det er også vanskelig å si hva slags GPU som er best, eller om du trenger en i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Nei, har du peiling på hvilken programvare han bruker og hva slags instrukser som er viktig at han har støtte for i CPU, eller hvor bra disse programmene utnytter flerkjerner?

Har du peiling på om det vil dra nytte av CUDA, eller om han like gjerne kan kjøre på Intels HD-grafikk?

For det har ikke jeg. Han har ikke engang sagt hvilken programvare han bruker, så da kan jeg ikke finne det ut heller.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill! :):new_woot:

Virker kanskje som GTX 580 + Sandy Bridge 2600k kan være en rimelig og god løsning da, selv om jeg kanskje ville ønsket "mer".

Kan si litt hva jeg jobber med.. Bl.a Modo, 3dstudio Max + VRay2.0 (GPU) + Maxwell Render og Arion Render (GPU).

Ytelsesmessig så tror jeg det er en veldig stor fordel med mange cpu cores og ren "power".

De fleste av disse utnytter alle tilgjengelige cores på CPU meget bra, og GPU'en vil brukes både til rendering og realtime 3d.

Så CUDA er nok ett must, vil jeg tro..

Hva med kjøling? Er Noctua NH-U12P noe tess f.eks? Vil jeg få en stillere maskin ved å bruke vannkjøling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...