Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatiseringseksamen Prakteksemplar!

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal ta automatiseringseksamen i november i år, men føler ikke at jeg har helt roen. Jeg er ute etter en "eksempelbesvarelse" av en Aut-eksamen. En besvarelse som ville gitt karakteren 5 eller 6. Et prakteksemplar av klasse fra en som virkelig vet hva automatisering dreier seg om, og vet hvordan han/hun kan beskrive faget.

Etter to år med lærere som ikke kunne lære noe fra seg, og heller ikke visste halvparten av det de burde visst for å bli lærer innenfor et så krevende fag, sitter jeg her med en stryk karakter fra VG3 eksamen i vår. Jeg kan ikke ligge all skyld på lærerne, men da flere andre elever i min klasse også endte med stryk, sier det seg selv at vi ikke har lært nok. Poenget, er at jeg aldri fikk se en eksempeloppgave på eksamen. Vi fikk mange "prøve-eksamener" hvor jeg lå på 3 - 3/4, men jeg følte at det jeg fikk ned på papiret ofte ble rotete og dårlig skrevet. Jeg kan tenke meg at grunnen til at karakterene mine var høyere på prøveeksamen, var fordi læreren min "skjønte hva jeg mente", men det holder vel egentlig ikke på en eksamen.

Derfor vil jeg gjerne se en skikkelig besvarelse, slik at jeg skjønner hva som er viktig å få fram, og hvordan man skal skrive og sette opp et bra svar. Jeg er klar over at oppgavene i hver eksamen er forskjellig, men jeg trenger som sagt bare et eksempel på en skikkelig god besvarelse.

På forhånd, takk.

(PS) Om noen vet om et forum hvor elektro/automatisering diskuteres mye, setter jeg pris på om dere gir meg link så jeg kan poste dette innlegget der også.

(PS2) Vil også legge til at de beste elevene i klassen vår som lå på 5 og 6 (standpunkt) endte med 3 på eksamen. Ingen over - mange under.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Automatiseringsfaget er vel litt spesielt ved at det finnes en del "runde mål" i læreplanen, som kan tolkes litt forskjellig. Forskjellige sensorer vil således kunne ha forskjellige syn på saken omkring hva som er en god og hva som er en dårlig besvarelse.

Hva med å poste eksmensoppgaven her, og gjerne også den besvarelsen som ble bedømt til stryk også. Da kunne vi ta en diskusjon på om dette virkelig var en stryk, hvorfor det eventuelt var en stryk, og hva som eventuelt skulle være med i besvarelsen for å oppnå en brukbar karakter.

Har ingen ferdig besvarelse, men kan bli med på en liten diskusjon.

Hvis tanken var å melde seg opp til en ny eksamen og få en brukbar karakter, så vil kanskje en slik diskusjon være til hjelp.

Lenke til kommentar

Fikk svar på klage i dag. Hadde allerede ringt inn for noen dager siden, så jeg visste at jeg "ikke fikk medhold", og beholdt stryk karakteren. Derimot fikk jeg vite HVORFOR jeg strøk.

Hovedgrunnen som det stod var at jeg ikke hadde besvart 2 av 5 oppgaver. Jeg visste jeg hadde vært slurvete og ikke sett oppgave fem, da de fire første oppgavene var punktet opp, mens oppgave fem var skrevet mitt i en tekst. Det kjipe er at jeg fikk vite oppgaven etter jeg hadde levert, av en annen i klassen, og jeg hadde klart store deler av oppgaven, det vet jeg.

Den andre oppgaven jeg "ikke hadde gjort", hadde jeg både gjort og levert. Det som skjedde var at en tabell ble rotete under første utskrift av eksamen (skrev på PC), og jeg måtte dermed skrive ut på nytt. Sensoren sa hun kunne ha det ene arket jeg skulle levere, da det var en tegning jeg tegnet for hånd. Jeg skrev ut på nytt og leverte sensoren resten av papirene. Her kunne jeg vært mer nøye og sett til at hun la tegningen min sammen med resten av besvarelsen, men det har hun altså ikke gjort, dermed røk enda en oppgave.

Med dette fikk jeg "middels forståelse for faget", altså ikke godt nok for stå karakter, da man skal vise at man har full forståelse for faget.

To andre feil var at jeg kun hadde et skikkelig skjema, og den andre var "ingen tegninger". Tegningene var jo på det arket som ikke kom med. Utrolig kjipt å stryke på denne måten, men det er vel ikke stort jeg kan gjøre? Besvarelsen min fikk jeg ikke tilbake, så jeg kan ikke laste den opp her i tråden. Jeg skal se om jeg finner selve eksamenen, men er usikker på om den allerede er kommet på nett.

Nå skal jeg ihvertfall jobbe iherdig med å stå med god karakter på neste eksamen i november.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...