SindreMA Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 jeg har kjøpt en ferdig byggd komplettpc hos komplett og jeg lurer på om det er en regel eller noe slikt som sier at hvis jeg åpner pcen blir grarantinen brytt. (har 3 års garanti) kan jeg åpne den uten at garantien blir bryt? Lenke til kommentar
spamex Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg tror du kan åpne den uten at garantien blir brutt, men vis du bytter deler, setter inn nye eller tar ut gamle så blir den brutt Lenke til kommentar
SindreMA Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 så jeg kan ikke oppgradere den? grunnen er at jeg har en hard disk som er på en networkdisk som ikke fungerer og lurer på om jeg kan ta den i komplett pc-en min. Lenke til kommentar
spamex Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Tror ikke det. Står sikkert en plass på Komplett. Er ikke 100% sikker. Ring kundeservice, det vet nok Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Komplett kan jo prøve seg på å ta fra deg Garantien , men siden en stasjonær pc bør kunne oppgraderes så er etthvert klistremerke idiotisk om du ikke har skrevet under på en egen avtale som sier at du ikke har lov til å oppgradere pcen med mindre komplett gjør jobben for deg. Det står i alle fall ikke noe detaljert på sidene til komplett (nå har jeg ikke lest så nøye da) men du må jo også huske på at man har generelt 5 års reklamasjon på produkter man kjøper. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Flyttet til forbrukerrett. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Komplett kan jo prøve seg på å ta fra deg Garantien , men siden en stasjonær pc bør kunne oppgraderes så er etthvert klistremerke idiotisk om du ikke har skrevet under på en egen avtale som sier at du ikke har lov til å oppgradere pcen med mindre komplett gjør jobben for deg. Det står i alle fall ikke noe detaljert på sidene til komplett (nå har jeg ikke lest så nøye da) men du må jo også huske på at man har generelt 5 års reklamasjon på produkter man kjøper. I og med at de ikke en gang er forpliktet til å gi deg en eneste dag garanti, så har de all rett til å hevde at garantien er brutt om du åpner maskinen. Reklamasjonsretten som du nevner, derimot, kan de ikke hevde at blir brutt om du åpner maskinen. Denne er generelt på to år (ikke fem), men hvis produktet er forventet å vare vesentlig lenger enn to år, så forlenges den til fem. Og en datamaskin må sies å kunne forventes at varer vesentlig lenger enn to år. 1 Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 For å utdype Marekatten; Garanti er noe folk generelt sett er mer opptatt av enn hva man egentlig burde være. Komplett kan fint si at garantien bortfaller om man bryter forsegling på kabinett etc. Sakens faktum er dog det at, skulle det oppstå en feil med produktet ditt som ikke skyldes ytre påvirkning, er det reklamasjonsretten som virkelig betyr noe. Den er forøvrig også lovfestet og selger kan ikke gjøre noe med den. Åpne kassa, du er safe (så lenge du ikke ødelegger noe) Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det var noe jeg stusset på og kom på det nå i farta : http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett/viewNG?section=markedsfoslashring_av_garantien#markedsfoslashring_av_garantien Markedsføring av garantien Hvis en garanti ikke gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser, vil bruken av begrepet garanti være forbudt etter markedsføringsloven. Markedsføringsloven stiller også krav om at garantien på en enkel og lettfattelig måte skal opplyse om: garantiens innhold, inkludert eventuelle begrensninger og særlige betingelser. at forbrukerens rettigheter kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien. hva som er nødvendig for å benytte garantien, slik som garantiens varighet, geografisk virkeområde og garantigivers navn og adresse. fristen for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, dersom den er lengre enn garantitiden. at det uansett kan reklameres på varen, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en bestemt del av varen eller at bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien.Garantien skal være utformet på norsk, dersom markedsføringen har vært rettet til norske forbrukere. Den som gir garantien har en plikt til å opplyse deg om denne før avtalen inngås og at du har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når du ber om det, har du rett til å få garantvilkårene lesbart og lagret på papir eller annet medium du selv kan råde over. Mener faktisk at det er godt mulig at man bryter litt med markedsføringsloven når man i utgangspunktet gir en Garanti som har vilkår som begrenser bruket i forhold til et produkt som ikke hadde garanti fra leverandør men kun Reklamasjonsrett. Feks vanlig vedlikehold av pcen der man må fjerne støv fra pcen ved å åpne sidedøren for å komme til ordentlig vil være noe som kan bryte med vilkårene til Garantien om det er lagt på klistremerker som påpeker at Garantien bortfaller om man åpner datamaskinen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det kan være at garantien dekker enkelte ting som ikke dekkes av Forbrukerkjøpsloven, som for eksempel slitasjeskader på grunn av unormalt mye bruk eller lignende. Da har man en grunn til å reklamere med "garanti". Om den i enkelte tilfeller er mindre verdt enn reklamasjonsretten vil ikke det oppheve fordelen av at den dekker mer enn reklamasjonsretten på andre områder. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Edit 2 : Fjernet litt innlegget fra Marekatten da jeg har feiltolket det litt. Igjen blir det feil å bruke klistremerker på en pc som er bygd av komplett (eller å hevde at Garantien er ugyldig fordi man har åpnet feks sidedøren på kabinettet for å montere en hd eller vedlikehold ) og hevde at Garantien utløper når faktisk til og med websidene til komplett oppfordrer til at man skal åpne kabinettet for vedlikehold : http://www.komplett....&topic=maintain En pc er nesten som en bil, den trenger vedlikehold og service. En del av dette kan du gjøre selv uten å ha den store datakunnskapen eller erfaringen. En PC utvikler en del varme som den bruker vifter til å kvitte seg med så la det være litt plass i front og bak i kabinettet til utlufting. Når viften(e) i PCen flytter luft følger det med støv som setter seg fast på dem og minsker effektiviteten, i verste fall kan den gå i stykker hvis den ikke renses. Ta av dekselet på kabinettet og sjekk om viftene er fulle av støv (gjøres minst 1 gang i året). Bruk helst trykkluft til å rengjøre viftene og strømforsyningen i PCen. Støvsuger kan brukes, men kan lede statisk elektrisitet og skade både PC og komponenter. Når man for eksempel ønsker å gå til innkjøp av en ferdigbygd pc fra komplett : http://www.komplett....gSystemId=10481 så har det blitt valgt ut automatisk en Garanti-avtale som man ikke får mer informasjon ved å gå inn på denne på linken som står ved siden av : http://www.komplett....gSystemId=10481 Videre så skriver komplett selv på denne siden : http://www.komplett....serv&topic=cond GarantiVåre garantier innebærer ingen begrensninger i reklamasjonsfristen for varer etter forbrukerkjøpsloven. Ergo vil jeg personlig tolke eventuelt bruk av slike klistremerker på baksiden av et kabinett som et brudd fra Komplett når det gjelder vilkårene for informasjon og tilbud av Garanti til sine kunder. EDIT : Dette vil også gjelde om det ikke finnes noen klistremerker på Pc'en men at feks kundeservice prøver å hevde at garantien er ugyldig pga at pcen har blitt åpnet. Endret 28. august 2011 av Malvado Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Som vi har vært inne på i andre tråder er ikke fem års reklamasjonsfrist nødvendigvis synonymt med fem års reklamasjonsrett. En klase bananer har to års reklamasjonsfrist som alt annet som ikke er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det betyr likevel ikke at selger er pliktig å utføre avhjelp fordi bananene råtnet etter ett år. Det klassiske eksempelet er jo mobiltelefoner, hvis forventet levetid er fastsatt av FTU til å være fire år. Reklamasjonsfristen er dermed fem år (siden fire år er vesentlig lenger enn to år), men man kan da ikke automatisk forvente å få dekket mangler som oppstår etter 4 år og 9 mnd, da dette er over produktets forventede levetid. Nå regner jeg ikke med at en datamaskin iht. FTU skal ha kortere levetid enn en mobiltelefon, men en garanti kan jo i teorien innebære at man er dekket for en lengre periode enn produktgruppens rettslig fastsatte levetid, selv om garantien i utgangspunktet har kortere varighet enn reklamasjonsfristen. Eller er jeg på bærtur? Forøvrig sendte jeg akkurat inn følgende spørsmål til Komplett sin kundeservice: Jeg lurer bare på om dere kjapt kan oppsummere hvilke fordeler deres garanti ved kjøp av PC via deres PC-bygger gir ut over de rettighetene Forbrukerkjøpsloven pålegger.I samma rennet lurer jeg på om garantien brytes om man åpner sidedøren på kabinettet (dersom denne på forhånd er forseglet), ettersom dere selv oppfordrer til innvendig rengjøring av PC som del av det totale vedlikeholdet. Siste påstand akkompagnert av Malvado sin link til Komplett sine vedlikehold-sider. Poster svaret her når jeg får det i retur Endret 28. august 2011 av srbz Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 For en times tid siden fikk jeg svar. Det tok dem en uke å svare på en enkel mail, men når de først tar seg tid til det er det jammen kl 19:16 en søndag kveld. Hei. Vi tillater at maskinen åpnes for rengjøring/oppgradering etc uten at dette er garantibrudd. Fordelen med vår garanti på en PC vi har bygget er at du da har kjøpt en maskin som hel vare. Si f.eks at hovedkortet blir defekt og må byttes ut til nyere type sokkel (grunnet utgått vare) så vil da også prosessor og eventuellt minne bli byttet. Kjøper du en maskin i løse deler og monterer dette selv og samme situasjon oppstår så vil hovedkort bli kreditert dersom det ikke kan erstattes i lik vare. Da kan du risikere å sitte igjen med prosessor og minne som ikke kan benyttes på annet hovedkort. Garantien gjelder da produktet som helhet (maskinen) og ikke per løse komponent (ved selvbygg) Med vennlig hilsen, Salg & Kundeservice Det er godt å vite at garantien ikke brytes straks man åpner maskinen, men han misforsto tydeligvis det egentlige spørsmålet mitt. Har omformulert spørsmålet og sendt det i retur: Takk for svar. Jeg er klar over at garantien gjelder maskinen som helhet ved kjøp av ferdigbygget maskin, det jeg lurer på er hvilke fordeler deres garanti gir utover lovfestet reklamasjonsrett. Når man kjøper det som i Forbrukerkjøpsloven så fint omtales som "en ting" har man fem års reklamasjonsfrist for ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år. En datamaskin er en slik ting. Hvilke rettigheter er det deres treårige garantiordning tilfører forbrukeren som ikke allerede dekkes av Forbrukerkjøpsloven (og vel så det)? Igjen vil jeg oppdatere tråden med respons. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Satser en Cola på at du får noe svada og bortforklaring til svar. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Hei. Slik du legger frem saken så blir da enkleste forklaring denne: Vi leverer 3 års garanti på maskiner vi bygger for kunde. Ved næringskjøp så har man kun 2 års reklamasjonsrett. Da får man 1 ekstra år med garanti. Ved privatkjøp så har man 5 års reklamasjonsrett og på den måten så blir "garantien" ubetydelig. Men ett tilfellet utenfor garanti men innenfor reklamasjon så blir ting grudigere undersøkt med tanke på korrekt bruksmåte og vedlikehold av produktet. Med vennlig hilsen, Ivar Salg & Kundeservice Synes egentlig det var ganske greit svart. Han sier jo faktisk rett ut at garantien er ubetydelig ved privatkjøp. Cola høres bra ut Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Såg ikke den komme. Regnet med det skulle komme noe merkelig svada fra en kundebehandler som ikke har peiling på rettighetene fra Forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå