Konto brukes ikke Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Driver å prøver å endre størrelsen på ett PS(photoshop) bilde. Vil endre fra 300px til 600px i bredde. Problemet er at skrift og innhold i bilde blir 'dratt' ut og blir ikke fint. Hvordan får jeg økt bilde størrelsen uten å ta med innhold? Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Driver å prøver å endre størrelsen på ett PS(photoshop) bilde. Vil endre fra 300px til 600px i bredde. Problemet er at skrift og innhold i bilde blir 'dratt' ut og blir ikke fint. Hvordan får jeg økt bilde størrelsen uten å ta med innhold? Hvis ditt originale bilde er minsket til 300px, kan du ikke gjøre det større uten å få en dårlig kvalitet. (Og dessuten, hvis du gjør en side lengre må den andre siden gjøres proporsjonalt lengre også...altså du må beholde proporsjonene) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Image->Canvas size, så endrer du størrelsen på bildefilen uten å endre størrelse på innholdet. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Image->Canvas size fungerte , men problemet når jeg f.eks drar ut background og setter inn lengre teks f.eks og prøver å lagre for web, så lages 3 bilder. Det det er utvidet med på venstre side - orginalstørrelsen - samt høyre utvidelse. Skulle jo hatt det som et bilde da Lenke til kommentar
arthon Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Høres rart ut at du får 3 forskjellige bilder. Siden du ikke gir mer detaljer om hva de 3 bildene inneholder må jeg bare gjette på at du ikke har "Merged Layers" før du lagrer. Layers (fra top menyen) > nederst får du valgene mellom Merge Layers, Flatten Image etc. Du har flere muligheter hvis du bruker Image> Canvase Size. I tillegg til å bare øke størrelsen på canvas i alle retninger kan du trykke på pilene rundt firkanten nederst i menyen og bare øke canvas i en retning med valgfri Background Color. Du kan fylle den ekstra delen av Canvas ved å bruke Content Aware. Legg til teksten etterpå. Merg Layers, Flatten etc. og lagre bildet. Før du igjen eventuelt gjør "Save for Web". http://www.youtube.com/watch?v=m5jByXRlMJQ&feature=relmfu Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Høres rart ut at du får 3 forskjellige bilder. Siden du ikke gir mer detaljer om hva de 3 bildene inneholder må jeg bare gjette på at du ikke har "Merged Layers" før du lagrer. Bare 'merge visible' var aktiv, så jeg gjorde det og det kun etter å ha dratt ut 'background', for det er nok til at 3 'felt' lages (regner med det er det som sørger for 3 bilder) Etter da å ha lagret .psd filen, så er det det samme på lagring for web. Laget et bilde her der jeg fjernet innhold i midtfelt, men man ser oppdelingen. Edit: Glem det, var langt enklere å lage det fra starten av. Får håpe jeg ikke kommer borti mye bilderedigering, for jeg suger Tusen takk for hjelpen! Endret 23. august 2011 av kandasa Lenke til kommentar
arthon Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Skjønner ikke helt hva du har fått til her. Prøv - etter at du har Merged Visible - Save as > Jpeg eller TIFF. Blir det fremdeles 3 bilder? .psd lagrer alle Layers separat selv om du Merge. Det er fordi du skal kunne hente frem Layers senere hvis du vil gjøre forandringer. Hvis du ønsker å beholde den muligheten så lagrer du både en .psd versjon og en Jpeg. .psd kan du i alle tilfeller ikke bruke på web. Der er det stort sett Jpeg som gjelder. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 (endret) ... Lagra som .psd først(etter merge visible), så prøvde jeg 'save for web' og da som .jpeg - og det blir 3 bilder.(jpeg) edit: også etter å prøvd å lagre som jpeg før 'save for web'. Endret 23. august 2011 av kandasa Lenke til kommentar
arthon Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Prøv å lagre bildet som Jpeg uten å bruke Save for Web funksjonen !! Du kan senere åpne Jpeg bildet igjen og prøve Save for Web. Selv unngår jeg alltid Save for Web fordi jeg synes den funksjonen forringer kvaliteten, forandrer fargene osv. Når du lagrer som vanlig Jpeg kan du sette kompresjons kvaliteten på det nivået du ønsker for at bilde filen ikke blir for stor. Edit; Så edit tillegget ditt etter at jeg postet. Mener du at Jpeg bildet lagret når du ikke brukte Save for web også ble 3 bilder? Hvis det er tilfelle må du komme med flere detaljer om arbeidsflyten din og hva slags filsystem original bildet har. Endret 23. august 2011 av arthon Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Edit; Så edit tillegget ditt etter at jeg postet. Mener du at Jpeg bildet lagret når du ikke brukte Save for web også ble 3 bilder? Hvis det er tilfelle må du komme med flere detaljer om arbeidsflyten din og hva slags filsystem original bildet har. Ja, åpnet jpeg bildet og samme 3 delingen var der når jeg skulle 'save for web' Orginalen var .psd. Åpnet den på nytt(orginale .psd) og prøvde det du sa, men samme skjedde. Mulig denne har noe med det å gjøre? (har prøvd begge valgene uten hell) Endret 23. august 2011 av kandasa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå