Gå til innhold

BK: skeptisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Velkommen til Digit, og gratulerer med nytt kamera

Som du kan se så lastes ISO og alle andre EXIF data opp autimatisk, så det behøver du ikke å være bekymret for :)

Liker bildet ditt veldig godt, og synes du har gitt det en fin etterbehandling. Riktig valg av blenderåpning gir en fin DOFF, og bilde er klart og fint

Personene ble veldig sentrert i bildet, så jeg ville nok foretatt et lite kutt for å elleminere dette, men ellers et flott bilde

Endret av wasco
Lenke til kommentar

Siden jeg ser noen tusen fiskebilder i året vil jeg slå litt slegga her ;-)

Bilder av fiskefangst bør gjøres umiddelbart slik at fisken ser mest mulig fresh ut. Blod og gørr gjør seg i mine øyne lite bra på slike fangstbilder. Samtidig er jeg tilhenger at helst hele fisken er med på bildet og at hender osv plasseres strategisk slik at de skjemmer minst mulig at utsikten til fisken. Jeg oppfatter det også som at fisken kommer vesentlig bedre frem om den holdes vannrett. Ideelt sett bør fisken presenteres mest mulig autentisk, men i enkelte tilfeller kan det f.eks gjøre bildet mer interessant og fisken vesentlig større om man holder den godt frem og man benytter en vidvinkel.

Bildet oppfatter jeg mer som dokumentasjon på en familietur (?) som ga fangst. Som Wasscoi nevner vil de aller aller fleste bilder tjene mye på å flytte hovedmotivet vekk fra senter av bildet. Det finnes mye godt å lese om forskjellige komposisjoner på nett. Den mest kjente og kanskje mest klassiske er å benytte det gyldne snitt som utgangspunkt. Etterhvert som man behersker det bedre og bedre kan man lære seg om andre godt fungerende måter å komponere et bilde på. I all hovedsak dreier det seg om hvor man plasserer de severdige og interessante delene av et bilde. Men det kan også oppnåes gode komposisjoner f.eks ved å ha gjentagende farger eller andre ting som er kontraster i bildet plassert på straategiske steder.

Etterbehandlingen har gitt en nedtonet og fin presentasjon, men samtidig skapt en del "skavanker" som f.eks den mørke "glorien" som omfatter jenta. Himmelen synes jeg blir for mye utbrent og bidrar lite til bildet. Alternativer her er å senke eksponeringen noe fordi kameraet blir lurt da det er større andel mørke felter enn lyse i bildet og kameraet velger da på automatikk å eksponere etter det det er mest av i bildet. Å bruke histogrammet på visning av bildet på skjerm på kameraet er nyttig her. Dersom histogrammet klippes av på høyre side er det komponenter som er utbrent. Et alternativ er å velge en litt høyrere kameravinkel slik at minst mulig khimmel ommer med dersom man ikke kan senke eksponeringen til et ønsket nivå eller at personene blir for mørke i ansiktet om man vil ha himelen korrekt eksponert. Et annet triks er å eksponere korrekt etter himmelen og evt legge på utfyllingsblitz for å lysne ansiktene deres dersom de ellers blir for mørke når bakgrunnen er lys.

Gratulerer forøvrig med et knallgodt kamera som du nok vil få mye glede (og noen frustrasjoner (i din søken av å finne ut av alle dets muligheter og å "mestre" det)) av fremover.

Velkommen til Digit skal du også være og jeg vil fra start av anbefale deg å kommentere andres bilder. Selv om du ikke føler du "kan" nok til å si noe om det så er det en god pekepinn å sette ord på hva du liker med bildet og hva du ikke liker. Dette vil også bygge opp din egen forståelse for hvorfor du liker det du liker og dette igjen vil du etterhvert være bevisst over når du tar egne bilder. Dermed utvikler du din egen stil hvor du tar bilder som inneholder komponenter og oppbygning som du selv liker og det er enda viktigere enn å lytte til hva andre liker eller ikke liker med dine bilder. ;-)

Forhåpentlig vil du få en del gode tips på veien herfra, men som med de fleste nettsteder så høster man som man sår og det er derfor enklere å få andres meninger om egne bilder dersom du bidrar med dine meninger om deres...

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...