youlookslashy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Hei. Jeg går vg1 studiespesialiserende og tenker å ta faget kroppsøving som privatist. Hvordan går jeg eventuelt fram med dette? Faren min har pratet med en lærer ved skolen jeg går på (som ikke har noe med å eventuelt ta fag som privatist) å gjøre, men hun trodde kanskje at denne karakteren ville bli mindreverdig. Er det noen som har en anelse hvordan jeg kan gå fram? Jeg vét at gym er et flott fag, man får aktivisert seg osv. Jeg er rett og slett ikke den som kaster lengst eller løper fortest, og dette ødelegger en del på karakterkort for meg. Jeg trener til vanlig ved siden av. Jeg gruer meg rett og slett til hver tirsdag pga den forbannade gymmen. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Hmm... blir kanskje feil for meg å svare på dette, da jeg er relativt god i gym. Men tenker uansett at jeg ikke ville valgt et år med teori enn et år med gym! Selv om du ikke er best i å kaste eller løpe, kan gymtimer fortsatt være veldig artige! Det er så gøy som man gjør det til selv! Men on-topic. Gå til rådgiver på skolen din, så kan nok han/hun hjelpe deg regner jeg med. Endret 23. august 2011 av Gjest Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Jeg vil heller ha et år med teori, enn å lide meg igjennom x antall gymtimer for så å få ræva karakter. Gymtimer kan også være artige, det er ikke det, men det gjør ikke at jeg løper noe fortere av den grunn Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 I all verden for et svar. Kanskje du skal pelle den feite ræva di et annet sted? Jeg har ikke noe problem med å trene i mitt tempo, og foretrekker å gjøre dette alene. I tillegg trenger jeg en god karakter for å komme inn dit jeg skal, og da holder ikke en treer i gym. Derfor lurer jeg på dette. 1 Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det skal ikke være noe problem, i grunnen. Jeg har gjort det selv, men jeg vil egentlig ikke anbefale det med mindre du absolutt, absolutt ikke vil ha gym. Nok moralpreken. Det du må gjøre er å melde deg av faget kroppsøving (som det egentlig heter) på skolen, og melde deg på på Privatistweb.no. Deretter er det bare å ta en fire-timers eksamen og du er ferdig med kroppsøving for evig og alltid (gitt at du er fornøyd med karakteren). Lykke til! Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Hvordan er det å få meldt seg av faget? Vet mange har slitt med dette. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 "Jeg ønsker å slutte i faget kroppsøving" var frasen jeg brukte. Har dog hørt rykter om at det er kommet innskjerpinger i form av at du er nødt til å søke. Hva søknaden må inneholde for at du for medhold har jeg ikke peiling på, men du må kanskje ha en god grunn. Så spørs det om en potensiell bedre karakter som privatist er en god nok grunn. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 "Jeg ønsker å slutte i faget kroppsøving" funker særdeles dårlig om dagen. Som noen nevner så har det blitt innskjerpinger, og det skal mye til for at du slipper faget. Dog er det mye lettere å ikke få karakter i faget, men at du må møte opp og delta. Men dette hjelper fint lite kanskje ? Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 "Jeg ønsker å slutte i faget kroppsøving" funker særdeles dårlig om dagen. Som noen nevner så har det blitt innskjerpinger, og det skal mye til for at du slipper faget. Dog er det mye lettere å ikke få karakter i faget, men at du må møte opp og delta. Men dette hjelper fint lite kanskje ? Hhaaha, ja, jo, det hjelper fint lite Lenke til kommentar
emwa Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 jeg har det på samme måte som deg dette faget ødelegger en del for meg, når det foregår praktisk. noe du bør huske er: kroppsøving handler også en del om det psykiske. du sier at du gruer deg til hver gymtime. det er faktisk en grunn. jeg vil anbefale deg å kontakte din fastlege, å be om legeerklæring. på vgs kan du søke om fritak i kroppsøving og nynorsk. du får fritak fra den praktiske delen av faget, men ikke den teoretiske. det betyr at du kan levere inn oppgaver, ta prøver istedet for å gjennomføre praktiske øvelser. ved å gjøre dette sparer du 700 kroner. du slipper også å lese gjennom hele kroppsøvingsboken, da svært få gymlærere har prøver i alle kapitlene. hvis du går opp som privatist må du lese hele boken.. det tar tid. Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Får prøve å ta en prat med rådgiver, far fikk oppringning fra skolen idag om at å ta gym som privatist ikke var mulig og jeg hadde vær så god å få på meg gymbuksa. asSGDFG Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Hvorfor er ikke det mulig? Mange som gjorde det på min vgs Lenke til kommentar
emwa Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 jeg fikk samme beskjed av min rådgiver.. :s. dette virker utrolig merkelig. tror det er en ny ordning.. men det går jo an å ta det som privatist på bjørknes tydligvis, og der står det at vurderingen er teoretisk eksamen.. Lenke til kommentar
Error Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Jeg tok gym som privatist (fikk 5) OG var med på gymtimen i skolen (uten karakter). Det er ikke lov sånn egentlig, men det burde ikke være noe problem å få ordnet så lenge du spør. Da slipper du alle som har teite fordommer og du får trening. Gymtimen blir også mye morsommere når du slipper å ha karakterpresset over deg, synes i alle fall jeg. Men, da er det viktig å komme tidsnok og ikke være en unnasluntrer bare fordi det ikke teller. Men, til spørsmålet. Det du gjør er følgende: 1. Gå til privatistweb.no og logg inn. 2. Velg gym-eksamen på den skolen som du helst vil ta eksamen på. Betal pengene det koster (350 første gang og 750 hvis du tar opp igjen neste år pga for dårlige karakterer). Prisene er ikke helt nøyaktige. 3. Si ifra til kontoret på skolen din. Du blir mest sannsynlig vist til privatistansvarlig på skolen din, og eksamensansvarlig. Disse vil mest sannsynlig si at det ikke er mulig å ta privatisteksamen i gym, men de folka er ofte late tåper som er ansatt av kommunen for en billig penge. 4. Be om du kan få låne pensumboka (Gymnos) av skolen din. Hvis de ikke vil må du kjøpe den selv for noen hundre kroner. De fleste større bokbutikker selger skolebøker. Gymnos har hele pensumet ditt (1, 2 og 3 VGS) og jeg vil anbefale deg å lese gjennom hele minst to ganger før du tar eksamen. 5. Bli innkalt til eksamen en gang i høst. Øv enda mer. OBS: Øv på å lage PERIODEPLANER og ØKTPLANER! Viktig for karakteren din. Dette står om i Gymnos 6. Ta eksamen. Den er beregnet for sportsfreaker, så den burde ikke være veldig vanskelig hvis du er grei i norsk. Det er nemlig en del skriving. 7. Hvis du har lest gjennom boken 2-3 ganger (ikke så ille som det høres ut som) og har forberedt deg litt ordentlig burde du klare å få minst en 4 og gjerne en 5 uten særlige problemer. 8. Profit! OBS: Hvis du får en karakter du er misfornøyd med kan du ta opp faget igjen neste termin (og terminene etter det). Når du søker privatisteksamen gjør du det i August, og så kommer du gjerne opp i slutten av November eller starten av Desember. Hvis du får dårlig, så bare tar du faget som privatist enda en gang. Da søker du i Februar eller noe. Endret 24. august 2011 av Error 1 Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 3. Si ifra til kontoret på skolen din. Du blir mest sannsynlig vist til privatistansvarlig på skolen din, og eksamensansvarlig. Disse vil mest sannsynlig si at det ikke er mulig å ta privatisteksamen i gym, men de folka er ofte late tåper som er ansatt av kommunen for en billig penge. Hva fader skal jeg gjøre da, når de sier det ikke går? Jeg har fått beskjed (i allefall gjennom min far, men han er ikke alltid stødig ) at hvis jeg melder meg ut av gymfaget blir jeg sett på som deltidsstudent, ikke får "gyldig" vitnemål, og gymkarakteren blir mindre verdt, og at vitnemålet mitt også får "lavere status" eller noe... wtf? Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) "lavere status" ? Vitnemål er da Vitnemål, ser ikke hvordan det kan få lavere status. Melder meg ut av gymfaget blir jeg sett på som deltidsstudent, ikke får "gyldig" vitnemål Høres ut som skolen driver med egne regler her, snakk med fylkesmannen, der får du korrekt info uten alt dette tullet. Gymkarakteren blir mindre verdt Dummeste jeg har hørt, han som tok gym som privatist i min klasse studere medisin idag... Endret 24. august 2011 av clickz101 Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Fadern sa noe om sekundært vitnemål i allefall... whatever that is. Får stikke bort til rådgiver i fritimen etterpå. Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Sekundært vitnemål er det noe som heter ja, men ser ikke hvorfor dette ikke kommer på førstegangsvitnemål hvis du fremdeles går på vgs? Hvis jeg har skjønt dette riktig, så er det slik at du kan ta så mange fag du vil hos privatist og fremdeles få førstegangsvitnemål hvis du FREMDELES går på vgs. Hvis du tar fag etter fullført vgs kommer det på sekundær vitnemål. korriger meg hvis jeg tar feil Endret 24. august 2011 av clickz101 Lenke til kommentar
youlookslashy Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Sekundært vitnemål er det noe som heter ja, men ser ikke hvorfor dette ikke kommer på førstegangsvitnemål hvis du fremdeles går på vgs? Hvis jeg har skjønt dette riktig, så er det slik at du kan ta så mange fag du vil hos privatist og fremdeles få førstegangsvitnemål hvis du FREMDELES går på vgs. Hvis du tar fag etter fullført vgs kommer det på sekundær vitnemål. korriger meg hvis jeg tar feil Som sagt, jeg stikker bort til rådgiver imorgen å hører. Syntes det hørtes rart ut selv. Men det var visst pga. jeg da ikke studerte på heltid eller noe... Lenke til kommentar
Error Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Du får annengangsvitnemål/sekundærvitnemål hvis du tar opp fag som privatist etter endt studie på VGS. For de aller fleste betyr det at du har 3 år på deg, men det er forøvrig også mulig å bruke 5 år på VGS. Det vil ikke en gang bli merket på vitnemålet ditt at du har tatt et fag i privatist HVIS du tar fagene mens du fortsatt går på skolen. Hvis du tar fag som privatist ETTER at du er ferdig med VGS3 så får du sekundærvitnemål og det er litt tullete. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå