Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nærvøs av å presentere

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går nå i tiende klasse og jeg blir piss nervøs da jeg hører vi skal lage presentasjoner og fremføre den foran klassen osv. Og det hjelper ikke noe mere da jeg hører hver dag at vi skal ha 2 prøve muntlig eksamener og en ordentlig muntlig eksamen. Jeg er ganske muntlig aktiv i klasserommet og er en av de som får mest anmerkninger for småsprat osv x). Er det noen her som har tips evt hvordan bli mindre nervøs av å presentere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lær deg stoffet så godt du kan, les gjennom ofte, presenter gjerne for foreldrene dine osv for å øve deg. Når du presenterer, ikke tenk "hvis, hva om osv". Nervøsiteten blir du ikke kvitt på 1-2-3, så du må som sagt øve på det å fremføre.

Selv har jeg gjort det jeg har skrevet, og øvelse gjør mester. Fortell deg selv at det rett og slett ikke er farlig å fremføre noe for noen. Det er garantert flere i klassen din osv som også misliker å fremføre, så de vil jo ikke merke eventuelle "tabber" du gjør, da de er samme situasjon selv.

Krumlete forklart, men var visst ikke så lett å skrive ned mine tanker rundt det her. Lykke til med videre fremføringer og ikke minst eksamen! :)

Lenke til kommentar

Enig med det de sier over her. Var selv veldig nervøs for å framføre i en periode, men har gått over.

Øv på stoffet du skal fremføre. Øv deg forran venner/familie/speil om det hjelper. Ikke bry deg om du sier noe feil, mest sannsynlig vil ikke noen legge merke til det. Si til deg selv at det ikke er farlig osv. før du går opp. Det er litt skummelt de første minuttene, men så går det som regel greit.

Forøvrig lykke til med eksamen når den tid kommer. Husk at faglærer er der for å hjelpe deg. Kommer nok til å gå fint skal du se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...