Gå til innhold

[LØST] Nikkor AF-S 50mm 1.8 eller 1.4?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten blits pleier jeg å bruke ISO 3200 på f/2.8-skudd - får "tålig" bra bilder når jeg holder kameraet stille.

Skyter gjerne på f/2 eller f/1.4 inne - så kan jeg gå litt ned i lukkertid og/eller ISO.

Så lenge det ikke er alt for kort avstand til motivet, så er dybdeskarpheten helt ok selv på så store blendere.

Pleier å bruke ISO 1600 og blender 2 eller 2.8.

Men det er på grensa, blir fort for lang lukkertid slik at motivene blir uskarpe. Bør ikke ha så mye lenger enn 1/60 på mennesker.

35mm f2 er helt konge, gir fin dybdefølelse og passe dybdeskarphet:

post-104121-0-12199200-1314262784_thumb.jpg

Nikon D300s + Nikkor 35mm f2.0 @ 1/45s + f2.0 + 1600ISO

Alternativt er ekstern blitz mot tak/vegg. Blir ofte kaldt og kjedelig, prøver ofte litt slow sync.

Men jeg synes personlig at bilder i eksisterende lys gir en helt spesiell og flott stemning, særlig ved mye stearinlys som gir fantastisk varmt og nydelig lys.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

På min D60 bruker jeg til nøden ISO 800 da dette gir veldig mye bildestøy allerede der. Så i utgangspunktet burde jeg kanskje skaffe meg en ekstern blits for innendørsbruk.

En ekstern blits kan du ikke gå feil med. Har sett én bruker her inne som mente han/hun burde kjøpt noe annet - alle de andre jeg har snakket om temaet med kommenterer heller "hvorfor gjorde jeg ikke dette før?".

Er helt enig med Trondster. Jeg har nettopp kjøpt meg en ekstern blits etter gode råd her på forumet, å for meg ble det en helt annen opplevelse. Bor i en leilighet med hvit tak ca 2,5 meter opp så jeg bruker å skyte blitsen i taket. Det blir veldig bra, selv på auto som jeg kjører på.

Etter min korte erfaring kan det være like morro med liten dybdeskarphet feks f1.8, med blits! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å ende opp med begge deler. Pengene har jeg forsåvidt innen rekkevidde rimelig kjapt. Nå gjelder det bare å overbevise kona om at dette er noe vi(les: jeg) virkelig trenger. :whistle:

Jeg kan jo forsåvidt gå til neste spørmål med en gang da. Holder det med en SB-400 eller, er det like greit å gå for en SB-700 med en gang? SB-900 vil jeg utelukke på grunn av størrelsen.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en SB400 på det varmeste. Hvis du blir veldig glad i blits vil du kanskje ha en større i tillegg seinere, men det vil alltid være kjekt å kunne ha SB400 med "alltid", en SB-DIGER vil du foretrekke å kun ta med når du vet at du trenger den.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en SB400 på det varmeste. Hvis du blir veldig glad i blits vil du kanskje ha en større i tillegg seinere, men det vil alltid være kjekt å kunne ha SB400 med "alltid", en SB-DIGER vil du foretrekke å kun ta med når du vet at du trenger den.

Godt poeng der, tror kanskje jeg satser på en 400 til å begynne med.

Skjønner ikke hvorfor de ikke kan lage en mindre modell som kan vinkles opp og til sidene. Er sikker på at en SB-900 i alle fall hadde sett rimelig latterlig ut på mitt D60.

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en 50mm til mitt nikon D60. Så er det store spørsmålet, skal jeg kjøpe 1.8 eller 1.4 versjonen? Ser nå på japanfoto at objektivene koster henholdsvis 1785 og 2690kr. Er det verdt å legge 900 kr ekstra i 1.4 versjonen?

Kan være verdt å se litt her:

DxOMark test

Den nye 1.8G er faktisk optisk dårligere enn D-utgaven (uten motor).

1.4G er en del bedre, men 1.8G er sikkert bra nok, for all del..

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en 50mm til mitt nikon D60. Så er det store spørsmålet, skal jeg kjøpe 1.8 eller 1.4 versjonen? Ser nå på japanfoto at objektivene koster henholdsvis 1785 og 2690kr. Er det verdt å legge 900 kr ekstra i 1.4 versjonen?

DxOMark test

Takker for innspill! Hadde jeg hatt fokusmotor i huset hadde jeg nok gått for en "gammel" 1.8. Men jeg er avhengig av fokusmotor i objektivet og da er prisforskjellen mindre og valget forsåvidt enklere. Satser på å gå for 1.4 versjonen når pengene er på plass. Burde vel kanskje sette "løst" på denne tråden nå.

Lenke til kommentar

DxOMark test

Mener å ha lest at 1.8G er skarpere enn 1,4G hvertfall, og ikke har nevneverdige optiske feil ellers..? Uansett; med skarpheten og bokehen man ser fra 1.8G veit man hvilken 1.8 man skal kjøpe. :)

Lenke til kommentar

DxOMark test

Mener å ha lest at 1.8G er skarpere enn 1,4G hvertfall, og ikke har nevneverdige optiske feil ellers..? Uansett; med skarpheten og bokehen man ser fra 1.8G veit man hvilken 1.8 man skal kjøpe. :)

Har du noen kilder å vise til?

Har jo egentlig bestemt meg nå, men dersom du har noe mer håndfast enn en påstand å vise til kan det jo hende jeg ender opp med å spare en tusenlapp. (da har jeg evt råd til en sd-400 i samme slengen).

Lenke til kommentar

Merkelig at velrennomerte Photozone mener at 1.8G er klart bedre enn 1.8D da...:dontgetit:

Eller for den del SLRGear: http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1432/cat/12

Leser selv ikke så mye reviews hos DxOMark - de har en god sammenligning av sensorer, og til dels optiske egenskaper for optikk, men IMHO ikke så mye mer. Ikke noe om bokeh, hvordan bokeh er foran og bak fokusplanet, byggekvalitet, dybdekromafeil, praktisk bruk og betjening med mer.

Lenke til kommentar

Tror dog valget kommer an på; vil du bli fornøyd med 'bare' 1.8? Eller vil du på sikt lure på ''Er 1.4 BOKEHMASTER?????!''

Kjøpte 1.4. Angrer ikke et sekund. Prisforskjellen er vel bare det en må ut med etter en handletur på Rema/Kiwi/ICA e.l., så det var enkelt å overbevise meg selv for 1.4.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

DxOMark test

It is a better lens both in the center and especially in the corners than the 50mm f/1.8D it replaces. Significantly so, in my opinion. -Thom Hogan

Stoler ikke så mye på DxOMark jeg:

Nikon D7000 is Not Good! Thom Hogan: DxOMark Test Score is Meaningless

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...