Windkin Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en 50mm til mitt nikon D60. Så er det store spørsmålet, skal jeg kjøpe 1.8 eller 1.4 versjonen? Ser nå på japanfoto at objektivene koster henholdsvis 1785 og 2690kr. Er det verdt å legge 900 kr ekstra i 1.4 versjonen? Endret 28. august 2011 av Windkin Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det er en av de to G-variantene du skal ha, ja, som har innebygd fokusmotor. Du betaler for ekstra byggekvalitet, 2/3 blendertrinn større blenderåpning og bittelitt bedre bildekvalitet på samme blender. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Objektivene yter meget likt oppløsningsmessig, dog med et live overtak til 1.4G på blenderåpninger større enn f/2.8. Synes personlig bokeh er bedre på f/1.4. Blederlamelleme holder seg rundere enn lillebror når det blendes ned mot f/5.6. Uansett hva du går for så er det to meget gode objektiver. Jeg har hatt 1.4G og vil ikke nøle med å kjøpe den igjen senere. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg har den eldre 50mm f1.4D (uten motor). Den er jo uaktuell for deg uansett, og min er svært myk på f1.4, ser ut som jeg har på softfilter. Tror den nye G-utgaven er bedre der. I praksis bruker jeg som regel f2.8 mest, det gir fin bakgrunn og grei skarphetsdybde. Inne bruker jeg også litt f2.0. Så du klarer deg sannsynligvis fint med f1.8, f1.4 gir ørlite lysere søkerbilde, men dybdeskarpheten er da så kort at du bruker den lite i praksis. Kan jo brukes kreativt, så klart, men du klarer deg fint med f1.8. Begge er lett omsettelig hvis du skulle angre. Innendørs bruker jeg forresten mest 35mm f1.8, der blir 50mm fort litt for trang. Vurderer å erstatte min 50mm med den nye 40mm f2.8 micro, som er et fint kompromiss mellom 35 og 50, og har macro. Ekstremt skarp! Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Takker for gode svar fra alle her. Tror jeg heller mer mot 1.4 versjonen nå, da denne skal være noe skarpere på de største blenderåpningene. Jeg har også kikket litt på 35mm af-s 1.8 og ser på det som sannsynlig at denne også havner i samlingen etterhvert, dersom jeg blir komfortabel med å bruke fastoptikk. Regner med denne er mer praktisk innendørs og et godt "walkaround" objektiv. 40mm'ern ser jo også ut som et godt alternativ da en kanskje kan klare seg med bare den i stedet for 35 og 50 mm, men den har vel ikke kommet i butikkhyllene enda. Tenker også at siden dette er et macro objektiv at den vil ha litt tregere autofokus? Med tanke på at jeg bruker kameraet mye til barnebilder(har to jenter på fem og seks år) er jeg redd for å "gå glipp av" en del øyeblikksbilder med tanke på at den kanskje ikke fokuserer raskt nok. Har forøvrig bare kit objektivet 18-55 i skrivende stund, så uansett valg regner jeg med å se forbedringer i bildekvalitet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Ta bilder med kitobjektivet ditt på både 30mm og 50mm og se hvilken brennvidde du helst du vil ha bedre og mer lyssterk optikk til. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Har allerede tenkt en del over akkurat den problemstillingen(og kikket på bilder jeg har tatt den siste tiden) og er rimelig sikker på at 50 mm er riktg for meg akkurat nå. Så får evt 35mm komme senere dersom behovet er der. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en 50mm til mitt nikon D60. Så er det store spørsmålet, skal jeg kjøpe 1.8 eller 1.4 versjonen? Ser nå på japanfoto at objektivene koster henholdsvis 1785 og 2690kr. Er det verdt å legge 900 kr ekstra i 1.4 versjonen? Les anmeldelsen av det to til Thom Hogan : http://www.bythom.com Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Takker for gode svar fra alle her. Tror jeg heller mer mot 1.4 versjonen nå, da denne skal være noe skarpere på de største blenderåpningene. Jeg har også kikket litt på 35mm af-s 1.8 og ser på det som sannsynlig at denne også havner i samlingen etterhvert, dersom jeg blir komfortabel med å bruke fastoptikk. Regner med denne er mer praktisk innendørs og et godt "walkaround" objektiv. 40mm'ern ser jo også ut som et godt alternativ da en kanskje kan klare seg med bare den i stedet for 35 og 50 mm, men den har vel ikke kommet i butikkhyllene enda. Tenker også at siden dette er et macro objektiv at den vil ha litt tregere autofokus? Med tanke på at jeg bruker kameraet mye til barnebilder(har to jenter på fem og seks år) er jeg redd for å "gå glipp av" en del øyeblikksbilder med tanke på at den kanskje ikke fokuserer raskt nok. Har forøvrig bare kit objektivet 18-55 i skrivende stund, så uansett valg regner jeg med å se forbedringer i bildekvalitet. Ja, jeg bruker både 35 og 50mm mye. 35mm f1.8 får du lett tak i brukt på foto.no til en hyggelig pris, til under 1000-lappen er du heldig. Tror ikke fokushastigheten er noe særlig problem på den nye 40mm'ern, sjekk tester. Som regel kan man begrense fokusområdet på et macroobjektiv så den er raskere i det vanlige området, men neppe på denne. Men den virker veldig bra, også til barnebilder, har sett flotte testbilder. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 ...den nye 40mm f2.8 micro, som er et fint kompromiss mellom 35 og 50, og har macro. Ekstremt skarp! Gidder du legge ut link eller bilder? Spennende objektiv! Men jeg klarer ikke finne noen tester eller noe som helst egetlig... Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 For innendørsbilder uten blits blir vel en blender på 2.8 i minste laget? Tenker selvsagt da på den nye 40mm micro. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 For innendørsbilder uten blits blir vel en blender på 2.8 i minste laget? Tenker selvsagt da på den nye 40mm micro. For innendørsbilder uten blits er selv 1.4 for lite lys som oftest! Kanskje bortsett fra midt på dagen. Og med f/1.4 blir dybdeskarphetsområdet på en 50mm så lite, at lite annet enn øynene er i fokus. Det kan passere til portrettbruk, men "folk i sofan" eller "barn leker" bilder blir ubrukelige. En god blits, bouncet i taket, eller "av-kamera" sammen med et objektiv som er skarpt på f/5.6-8 er klart å foretrekke bildekvalitetsmessig. Har nå jeg funnet ut... Jeg hadde en 50mm f/1.4 men fant ikke noen praktiske bruksområder, og solgte den. Stilig effekt med syltynnt dybdeskarphetsområde, men ubrukelig til annet enn "foto-kunst" Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Uten blits pleier jeg å bruke ISO 3200 på f/2.8-skudd - får "tålig" bra bilder når jeg holder kameraet stille. Skyter gjerne på f/2 eller f/1.4 inne - så kan jeg gå litt ned i lukkertid og/eller ISO. Så lenge det ikke er alt for kort avstand til motivet, så er dybdeskarpheten helt ok selv på så store blendere. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Så lenge det ikke er alt for kort avstand til motivet, så er dybdeskarpheten helt ok selv på så store blendere. Forsåvidt helt riktig, men med en gang man har grupper av personer med litt forskjellig avstant til kamera (som jo er uunngåelig), blir alle unntat én uskarp på alle blendere under 4 iallefall Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Forsåvidt helt riktig, men med en gang man har grupper av personer med litt forskjellig avstant til kamera (som jo er uunngåelig), blir alle unntat én uskarp på alle blendere under 4 iallefall Helt enig, at skal man ha et rom i fokus, så er tingen ekstern blits i taket på liten blender. Men - man får mye ut av en 30/1.4 innendørs. Husk også at en 30/1.4 gir litt mer dybdeskarphet enn en 50/1.4 på samme fokusavstand og blendertall (vil være som en 50mm @f/2.3) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Forsåvidt helt riktig, men med en gang man har grupper av personer med litt forskjellig avstant til kamera (som jo er uunngåelig), blir alle unntat én uskarp på alle blendere under 4 iallefall Da for du gå over til med noe med liten sensor, slik at alt er skarpt på f/2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Da for du gå over til med noe med liten sensor, slik at alt er skarpt på f/2 Hehe; ja er det én ting jeg savner fra tiden med bare digital-kompakt, så er det den uendelige dybdeskarpheten! Men det er også det eneste Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Uten blits pleier jeg å bruke ISO 3200 på f/2.8-skudd - får "tålig" bra bilder når jeg holder kameraet stille. Skyter gjerne på f/2 eller f/1.4 inne - så kan jeg gå litt ned i lukkertid og/eller ISO. Så lenge det ikke er alt for kort avstand til motivet, så er dybdeskarpheten helt ok selv på så store blendere. På min D60 bruker jeg til nøden ISO 800 da dette gir veldig mye bildestøy allerede der. Så i utgangspunktet burde jeg kanskje skaffe meg en ekstern blits for innendørsbruk. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 På min D60 bruker jeg til nøden ISO 800 da dette gir veldig mye bildestøy allerede der. Så i utgangspunktet burde jeg kanskje skaffe meg en ekstern blits for innendørsbruk. En ekstern blits kan du ikke gå feil med. Har sett én bruker her inne som mente han/hun burde kjøpt noe annet - alle de andre jeg har snakket om temaet med kommenterer heller "hvorfor gjorde jeg ikke dette før?". Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 For bilder innendørs vil jeg også hevde at en ekstern blits som kan bounces i vegger og tak er mer verdt enn et lyssterkt objektiv, ihvertfall er det mine erfaringer. For all del, morro å leke med store blendere og smal dof, men skal man ha hele sofagjengen skarp må man blende ned, og da er blits tvingende nødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå