Gogool Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Finner ikke ut av en sak og håper at en av forumets geeker har et svar: Jeg har en PC med et XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 skjermkort med mulighet til å koble til flere skjermer. Dersom jeg bruker DisplayPort mot PC-skjermen samtidig som jeg benytter HDMI mot surroundforsterker og prosjetor, kommer lyden på DisplayPort og PC-skjerm, og ikke på Surround-forsterkeren. Kun bildet vises på prosjektor som er koblet til surroundanlegget (og selvsagt på PC-skjermen). Jeg får ikke opp noen HDMI lydenhet i Win 7 64 når Display port er koblet til, kun DisplayPort digital lydenhet + de vanlige analoge og SPDIF. Drar jeg derimot ut DisplayPort kabelen av PCen dukker HDMI lydenheten opp som en option - og lyden går til surroundanlegget. Tilsvarende om PC-skjermen kobles til med DVI-kabel + analog lydkabel i steden for DisplayPort. Dvs at oppsett med én HDMI kabel til surround og prosjektor + én DVI+lyd til PC-skjerm funker. Men jeg vil som sagt gjerne benytte DisplayPort kabelen til PC (og ikke DVI)... Betyr dette at DisplayPort alltid vil "gå foran" HDMI som lydenhet i Win7? Endret 23. august 2011 av Gogool Lenke til kommentar
Gogool Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Fant en løsning. Bruken man DVI og har PC påskrudd, og deretter skrur på receiver+prosjektor, vil windows føle ny skjerm og automatisk gi HDMI lyd. Bruker man Displayport og HDMI må man først skru på receiver og prosjektor og deretter PC (evt restart) slik at PC booter med to skjermer. Da vil HDMI lyd være default (og Displayport lydenhet er borte som option og ingen lyd til PC skjerm). Greit nok er man er klar over det... Windows 7 64 bit - XFX Radeon HD 5870 ATI HDMI Displayport DP Endret 24. august 2011 av Gogool Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Om du høyreklikker på volumikonet nede i høyre hjørne på verktøylinja skal du få opp en sub-meny. I denne meny'en velger du "Avspillingsenheter". I vinduet som kommer opp kan du velge hvilken utgang du vil ha som standard utgang. Lenke til kommentar
Gogool Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 Takk Refsa, men det funker nok ikke, da problemet nettopp er at valgmuligheten i menyen avspillingsenheter ikke er der. Enten vises kun hdmi-enhet (om hdmi eller hdmi+DP er tilkoblet ved boot av pc) eller kun DisplayPort-enhet (om Displayport alene er tilkoblet PC ved boot). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå