Gå til innhold

[Løst] Nettverks kabel (til lan)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, man må gjerne handle der. Fordelen med disse flatkablene er at de (jeg har prøvd) har god kvalitet på connector. Taben er f.eks godt beskyttet mekanisk og knekker ikke så lett. Kablene er meget kompakte i forhold til rund Cat5e/Cat6. Prisen på Biltema er 150kr, på E-bay 50kr for en (bedre?) kabel. Hastigheten er selvsagt gigabit på begge. Nå er det ikke så mye å debattere. Du må gjerne poste en link til alternativ kabel.

 

Trådstarter vil helt sikkert ha flere tips. Det er jo noen som ikke har kredittkort eller paypal.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Du bør ikke kjøpe flate nettverkskabler for bruk på LAN. Grunnen til at CAT5 og CAT6 fungerer så godt er fordi de er flettet (TP = twisted pair), både parvis og mellom de fire parene. Dette gjør at crosstalk mellom interne og eksterne ledere påvirker datastrømmen minimalt og hindrer korrupte data som krever omsending av pakker over korrigerende protokoller. Flate kabler som ikke er flettet (som jeg også tviler på virkelig er CAT6) vil mye lettere få data korrupt av å ligge i bundler sammen med andre nettverkskabler, signalkabler til skjerm og strømkabler.

 

AwsmPineapple: Du ønsker en kabel med spesifikasjon "CAT5e UTP" (UTP = uskjermet) eller "CAT6 UTP". Hvilken av de du kjøper skal normalt ha ingenting å si så lenge den kommer av en respektabel forhandler. Clas Ohlson og f.eks Komplett er nok de rimeligere forhandlerne her i Norge.

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=114903

 

EDIT: Når jeg leste gjennom posten her syntes jeg at jeg høres veldig streng ut. :) Til bruk i hjemmet f.eks hvor det er mye mindre sjanse for crosstalk er flate nettverkskabler flotte. Lett å legge pent langs lister, under dører og ser generelt bedre ut. Det eneste er at de ofte er merkelige farger i forhold til vanlig TP.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

J.D. De flate kablene er tvunnet parvis (og skjermet med folie svjv). Dette gjøres selvsagt for at det skal fungere i.h.h. til standard.

Det som skiller de fra rund Cat6, er at de bruker tynnere ledere enn normal Cat6 (AWG28 vs AWG22-24). Men de tåler overføring ved de samme frekvensene som Cat6.

 

Jeg har byttet de fleste kablene mine med flate. Ble drittlei av plugger som gikk i stykker (knekt tab).

Med de nye flate, så er det problemet ikke eksisterende og de funker kjempebra! :new_woot:

Lenke til kommentar

Med tab antar jeg du tenker på den plastklipsen? har aldri forstått hvordan folk klarer knekke de.

Det som skiller de fra rund Cat6, er at de bruker tynnere ledere enn normal Cat6 (AWG28 vs AWG22-24).

Men det er jo også et rimelig stort skille, siden de med AWG28 ikke lenger er cat6 kabler.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Det som skiller de fra rund Cat6, er at de bruker tynnere ledere enn normal Cat6 (AWG28 vs AWG22-24). Men de tåler overføring ved de samme frekvensene som Cat6.

Aha, det forklarer hvordan de greier å hvertfall flette parvis.

 

Jeg har byttet de fleste kablene mine med flate.

Vet du om en plass hvor de selger flate i vanlig hvit/hvitgrå farge? Jeg har bare sett blå, rosa, sort og andre sterke farger jeg ikke vil trekke langs veggen. :)

Lenke til kommentar

10meter 8$ med porto men ville spurt hva de har på ledertykkelsen.

Om AWG28 som la7dfa.com nevner så er ikke det en cat6 kabel lenger siden den ikke oppfyller kravene til ledertykkelse, da er det en cat5e med penere navn.

Ja, den oppfyller ikke specs. Men jeg vil nå si at hvilken frekvens den tåler, er viktigere enn tykkelse.

Hvis man bruker mer enn 1Gbit, vil frekvensen ved overføring bli høyere enn en Cat5e greier.

Jeg antar at det man ofrer er maks lengde ved f.eks 10Gbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...