AimEffect Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Hei, går på videregående i 2. klasse og lurer på hvor mange studiepoeng man må ha for å komme inn på NTNU sivilingeniør og nanoteknologi? Det står: Ordinær: 63,0 Førstegangsvitnemål: 61,9 Hvis jeg ender opp med 51,0 studiepoeng fra karakterer, 3 fra militæret, og 4 fra realfagspoeng. PS: Er det maks 4 realfagspoeng, for jeg har 4 realfag :S Da ender jeg opp med: 51,0 3,0 4,0 = 58,0 = kommer ikke inn Er dette riktig? Lenke til kommentar
operg Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Nei, da vil du ikke komme inn. Du får dessuten bare 2 poeng for førstegangstjeneste. Poenggrensen varierer fra år til år, men neppe så mye at du vil komme inn med bare 57 poeng. Lenke til kommentar
DisplayName123 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Får kanskje 2 alderspoeng i tillegg til poengene for førstegangstjeneste også? Uansett er det jo antakeligvis ikke nok, men om man kommer inn på et annet sivilingeniørstudie på NTNU er det vel mulig å få overgang internt til nanoteknologi, uten at jeg har sjekket det eller har noe erfaring med det. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Nanoteknologi er vel en av linjene man ikke kan søke intern overgang til? Lenke til kommentar
Engm Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Og man får ikke 1 poeng per realfag. Her er listen over realfagspoengene; http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/realfagspoeng/ Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Sett at man for eksempel får 62,0p, og inntaket er 63,0p vil man da ikke komme inn eller er det et lite slingringsmonn som likevel gjør at du kanskje kan komme inn? Lenke til kommentar
operg Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Fantastisk hvordan du har vært her så lenge og enda har du ikke forstått hvordan inntak til høyere utdanning fungerer, Tricell. Lenke til kommentar
Roger865 Skrevet 3. desember 2011 Del Skrevet 3. desember 2011 Min oppfatning er at poenggrensen ikke er fast. Poenggrensen er jo bare laveste sum blant de som kom inn på studiet. Det kommer jo helt an på poengsum på de andre søkerne. Har jeg rett? Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Poenggrensen viser den laveste poengsummen som kvalifiserte til opptak det året. Er poengsummen f.eks 62,3 vil det si at den siste søkeren som fikk plass på studiet gjennom samordna opptak hadde 62,3 poeng. Finnes verken slingringsmonn eller rom for betraktninger på disse tallene. Hadde man 0.1 poeng under poenggrensen samme år kom du ikke inn, enkelt. Vær forberedt på å bruke noen år på å samle alderspoeng samtidig som du polerer vitnemålet ved å ta opp fag uten toppkarakter fra vgs, for å komme opp mot poenggrensen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Som det sies over, poenggrensen i år er ikke bestemmende for neste år. På nano er det også såpass få plasser, at det faktisk kan variere litt hva poenggrensene er. Men de er jevnt over veldig høye. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Nanoteknologi er vel en av linjene man ikke kan søke intern overgang til? Jo, det kan man. Men det er en liten klasse, så er ikke mange som får bytte. De med best karaktersnitt som søker overgang får bytte. Er nok ikke lavere enn ved det vanlige opptaket. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 4. desember 2011 Del Skrevet 4. desember 2011 Fantastisk hvordan du har vært her så lenge og enda har du ikke forstått hvordan inntak til høyere utdanning fungerer, Tricell. Det er lov å håpe, men jeg var fullstendig klar over at det er slik som det var. Det er jo beinhardt å nå den summen, og dersom jeg bare kunne ha fått for eksempel 62,0p så kunne jeg ha foretatt en stor endring noe som ville ha redusert innsatsen betraktelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå