Gå til innhold

Finanskalkulator

Truls89

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Har nå fått et kurs i finans hvor vi trenger en finanskalkulator for å regne ut hovedsaklig TVM. Emneansvarlig i kurset blir å gjennomgå utregning på 2 forskjellige kalkulatorer og anbefalte oss å skaffe en av disse.

Dette er henholdsvis kalkulatorene: Texas Instruments BA II Plus og HP 17b II+

Det jeg lurte på i den forbindelse er hva er de store forskjellene på kalkulatorene, noen som har erfaring med en av disse kalkulatorene og kan anbefale en av de ?

Takker på forhånd for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå fått et kurs i finans hvor vi trenger en finanskalkulator for å regne ut hovedsaklig TVM.

.... noen som har erfaring med en av disse kalkulatorene og kan anbefale en av de ?

Nyttar finanskalkulator temmeleg ofte i arbeidet. Det er HP som verkeleg KAN finanskalkulator, og difor vil eg tru 90 % er HP av dei som vert nytta i arbeidslivet til litt meir enn kva du EIGENTLEG veldig godt kan rekna på ein kalkulator til 150 kr.

Etter mitt syn er likevel 17b å skyta spurv med kanon når du skal arbeida med ting som TVM, IRR og NPV. Då er http://www.studia.no/node/5218835 langt meir å føretrekkja. Skal du arbeida med tung statistikk og legg du heller til ein statistikkspesialisert kalkulator i same prisklasse. Du er framleis under prisen på 17b, som etter mitt syn høver best når ein nyttar 50timar+ pr veke til verkeleg TUNGE finansielle utrekningar - og kanskje og har litt meir enn berre ein flik datanerd i magen.

Texas sin BAII+ ligg ellers på omlag same pris som den HP-en eg linka til. Etter (det vesle) eg har prøvd han tenkjer eg meir på han som tenleg for teknisk personell som og treng ein del finansrekning. Texas er ellers kjende for å vera gode for folk i tekniske yrke, og eg veit slike ofte føretrekk Texas-kalkulator.

Lenke til kommentar

Har hatt finans både på bachelor og master, og da brukte jeg HP 17bII+. Den er veldig bra. Den har TVM, cash flow og solver, som er alt du trenger i finansfaget. Husker jeg også brukte solver i andre regnefag bare for å løse ligninger med et tastetrykk. Kalkulatoren anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...