Gå til innhold

- Spill på disk vil overleve (PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Her må det da være mulig å kunne velge både og. For meg er det uforståelig at det ikke er større fokus på hybridprodukter der man kan kjøpe et spill, en film eller en bok, få øyeblikkelig tilgang, og samtidig få ettersendt et fysisk medium - kall det gjerne et samleobjekt - som man kan ha i hylla.

 

Hvis dere har besøk, og bestemmer dere for å se en film fra filmsamlinga... Er det ikke best å ha ei fysisk filmsamling der man kan bla igjennom, plukke en håndfull kandidater, la coverene gå rundt TV-bordet og få en oversikt på den måten? I stedet for å bla gjennom lister eller coverbilder på en skjerm. Det synes i alle fall jeg.

 

Fra naturens side er menn samlere som liker å ta med saker hjem til familien :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her jeg bor mens jeg studerer er det KUN mulighet for mobilt nett, hvilket vil si at å laste ned spill o.l. er helt utelukket pga. kapasitetsbegrensninger i antall GB. Da er det veldig kjekt å kunne kjøpe spill fysisk. Trackmania 2 må jeg vel hjem til mine foreldre for å laste ned når det kommer, nokså tungvint.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Spill kan komprimeres mer ved digital distribusjon enn ved fysisk konsolldistribusjon der de typisk(hittil) har lav komprimering for å kunne laste dette på direkten fra plate. De høyt komprimerte dataene kan deretter konverteres til enklere komprimering som kan lastes raskere av spillet.

 

Ofte er også distributørens nettilgang en større begrensning enn kunden, spesielt ved stor pågang. Å dimensjonere rikelig nok til at problemet blir "eliminert" er svindyrt, spesielt når inntektene er så uforutsigbare.

 

Har mer tro på streaming tjenester som Onlive.

Det vil ikke kunne brukes på alle typer spill siden lyshastigheten begrenser tilgangstiden og det vil dermed være økende forsinkelse til større avstanden er fra serveren.
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange av dere: På konsollene har jeg ikke mange andre muligheter enn å ha platene. Her snakker jeg lovelig perspektiv: om man hacker konsollene kan man ha image på nesten samtlige konsoller som bruker plater.

 

Men når det kommer til PC tar jeg backup av steam-mappa før jeg eventuelt formatere eller om jeg har kjøpt en nytt spill. da er det bare å installer steam etter at windows er installert og kopiere steam-mappa tilbake. Når jeg da starter steam er alt inne og steam logger meg automatisk på!

Spill jeg har på plate har jeg image av men har jo de fysiske platene liggende om det skulle skje noe. Men then again: jeg har ikke optisk drev.

Problemet er jo spill som KREVER at plata er i Optisk drevet. Men det er lenge siden jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Så lenge konsollene fortsetter å dra ut og sakke ned videreutviklingen av mediet, så er det en selvfølge at disk fortsatt vil være prominent. Siden Sony har rettighetene på BluRay og Microsoft vil se på det som et stort "tap" om de velger å bruke Sony's BR-spiller, vil de fortsette å bruke vanlige DVD-plater, uansett om spill etter hvert vil begynne å komme på tre og fire plater.

 

Neste Xbox kommer garantert til å ha neste generasjons lagringsmedie. Bluray er ikke Sony sin oppfinnelse og ikke deres "ting", de har derimot vært den sterkeste støttespilleren sammen med flere firma som har stått bak utvikklingen på dette og de hadde dermed mest å tape på det om de skulle gått i vasken. Du er klar over at det ikke er MS selv som står for DVD driveren i Xboxen og denne kommer fra flere produsenter som. Hitatchi, Samsung og BenQ, samme blir helt sikkert gjeldende for neste generasjon xbox, de behøver ikke å gå til Sony og tryggle om BD spillere.

Lenke til kommentar

Jepp det fysiske holder på å dø

På PC før i tiden var CD'er og DVD'er brukbare backup medier, men idag har denne tidsalderen kommet og gått.

Blu Ray har for lite plass til å kunne brukes og det som verre er, prisen per gb er mye høyere enn en harddisk.

 

Har derfor gått over til ett lagringssytem som er digitalt her i huset, innhold og filmer rippes / eller lages ISO av og lagres på en Linux operert server som jeg lett kan hente innholdet ifra.

Ett nettsky system kan man si, men det er en sky som jeg kontrollerer og er det server problemer så kan jeg reise meg fra stolen og gå i noen sekunder så er jeg rett ved serveren.

 

Eneste grunnen til at det fysiske mediumet eksisterer er at utgiverne er redde.

Går det digitalt, så er utgiverkostnadene nesten null og de er ikke lenger med i loopen, ett skrekkscenario for en utgiver.

Derfor har vi sett at prisene på digitale spill er HØYERE enn for tilsvarende fysiske spill som selges i butikker.

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er nok litt blasfemi i manges øyne. Også i mine for noen år siden. Poenget for min del er at etter en del år med spilling sitter jeg med en ganske stor samling som tar plass. Hylleplassen min er forbeholdt bøker, og entusiasmen min for spill er nok ikke det den en gang var. Derfor måtte Mass Effect collector's edition og andre ærvervelser som jeg tidligere satt stor pris på forsvinne. Jeg kan skjønne at mange ønsker fysiske kopier de kan stille ut i hyllen, og lukten av et nytt spill kan jeg også relatere til hehe, men vi kan vel ha begge deler? Akkurat nå er digital distribusjon på konsoll ganske dårlig. Lite utvalg og nye titler kommer tidligst et halvt år etter. Tror ikke det er noen fare for at fysiske kopier forsvinner fra butikkene med det første, men det er fint for oss som føler en fysisk kopi er bortkastet å ha et valg.

 

Liker svaret, å ser synspunktet. Nei tror fysiske kopier alltid eksitere, samme med bøker for den saks skyld, men at det vil bli et mindre marked for det, litt mindre butikker som dekker opp for så mye som er nå, det ser jeg ikke. Men Amazon selger flere bøker til kindle (ebøker) enn papirutgave, å dit vil spill også ende opp en dag.

Lenke til kommentar

Med t anke på at disse utsalgssjappene er en garantert inntekt for utgiver, forstår jeg godt at de ønsker å beholde det så lenge som mulig. Ved å gi ut en plate setter også en begrensning på hvor mye innhold spillet kan ha og argumentasjonen går litt feil vei.

 

Så bare å vente på at industrien går til helvete og må ta seg selv i nakken og skjerpe seg, så kanskje ting blir bedre.

Lenke til kommentar

Så lenge konsollene fortsetter å dra ut og sakke ned videreutviklingen av mediet, så er det en selvfølge at disk fortsatt vil være prominent. Siden Sony har rettighetene på BluRay og Microsoft vil se på det som et stort "tap" om de velger å bruke Sony's BR-spiller, vil de fortsette å bruke vanlige DVD-plater, uansett om spill etter hvert vil begynne å komme på tre og fire plater.

 

Neste Xbox kommer garantert til å ha neste generasjons lagringsmedie. Bluray er ikke Sony sin oppfinnelse og ikke deres "ting", de har derimot vært den sterkeste støttespilleren sammen med flere firma som har stått bak utvikklingen på dette og de hadde dermed mest å tape på det om de skulle gått i vasken. Du er klar over at det ikke er MS selv som står for DVD driveren i Xboxen og denne kommer fra flere produsenter som. Hitatchi, Samsung og BenQ, samme blir helt sikkert gjeldende for neste generasjon xbox, de behøver ikke å gå til Sony og tryggle om BD spillere.

 

Sony var en av selskapene som i starten sto bak Blu-Ray Disc Association. De var ikke "støttespillere", de var med på å lage BD.

 

Microsoft hadde aldri noe med produksjonen av DVD-platen og spillerne å gjøre, men Sony hadde (og har) i veldig høy grad noe med BD å gjøre. MS vil måtte punge ut hardt om de skal få rettighetene til å bruke BD-spillere i sin neste Xbox.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg fysiske spill. Når man har det kan man låne ut til kompisser og låne av kompisser. Det er umulig med digital distribusjon. Spillverdenen prøver jo å kutte ned på detet og ved de idiotiske online passene men jeg sitter likevel igjen med mer av en følelse av at jeg eier prouktet enn om jeg har en digital kopi.

I den digitale modellen har jeg allerede truffet på 2 store problemer. Ene er på Apple sin side der om man ved feiltagelse sletter ett nedlastet programm må man kjøpe det på nytt igjen. Dette er helt uakseptabelt for min del og har gjort at jeg aldri kjøper noe gjennom iTunes eller AppStore noen gang lenger. Det andre er det med kontoer og vrangheten der. Jeg kjøpte en fysisk kopi av Half Life 2 når det kom ut. Lånte det bort til en kompis noen år senere som installerte det på sin Steam-konto. Jeg eier ennå spillet men får ikke spilt det fordi det ennå er tilknyttet hans konto og Steam har ikke muligheten til å overføre det til min konto selv med allverdens fullmakter.

Ett annet litt teknisk poeng er det juridiske. Alle selskaper som driver online har en tendens til å basere seg i land med veldig slappe regler når det gjelder personvern og forbrukerrettigheter. Norge har en av verdens beste (for forbrukeren) rettigheter her men når Steam sine servere ligger i f.eks ett EU-land mister vi alle disse rettighetene fordi vi tekninsk sett ikke handlet i Norge da.Men kjøper du ett PS3-spill på Platekompaniet har du forbrukerkjøpsloven med forbrukerrådet i ryggen om det skulle være problemer.

Norge har og på tross av DLD ett godt lovverk når det gjelder personvern. Vi er og det eneste landet jeg har hørt om som har ett eget personvernstilsyn i Datatilsynet. Hvis EA hadde lagt sine servere til Norge hadde ALDRI Origin fått lov til å samle inn så mye informasjon om deg. Men siden dette nå er digitalt handler man som sagt på servere i utlandet og har ingen av de samme rettighetene.

Det var en lang måte å si at for min del i alle fall til spillkjøperes rettigheter blir bra over hele verden er kjøp av fysiske produkter å foretrekke for min del. Jeg bruker gjerne Steam men alt for mange tjenester som selger spill digitalt har alt for dårlige brukeravtaler og setter profitt over forbrukers rettigheter.

Lenke til kommentar
Sony var en av selskapene som i starten sto bak Blu-Ray Disc Association. De var ikke "støttespillere", de var med på å lage BD.

 

Microsoft hadde aldri noe med produksjonen av DVD-platen og spillerne å gjøre, men Sony hadde (og har) i veldig høy grad noe med BD å gjøre. MS vil måtte punge ut hardt om de skal få rettighetene til å bruke BD-spillere i sin neste Xbox.

 

Poenget hans var vel at Sony ikke alene oppfant Blu-ray, det var åtte andre selskaper som også var med fra starten av, deriblant Samsung, LG og Panasonic. Per idag er det vel omtrent bare Microsoft av de store hardware- og software-selskapene som ikke deltar på et eller annet vis i BDA.

 

Hvorfor skulle MS måtte "punge ut hardt" for å BD i spillmaskinene sine? Måten du skriver det på gir inntrykk av at det skulle koste noe mer for dem å få slikt inn, enn for en hvilken som helst annen produsent, som om BDA skulle holde formatet som gissel, liksom. Forøvrig hadde nok Microsoft også ordnet et medlemskap der dersom de hadde interesse av å bruke formatet.

Lenke til kommentar

Lettere om det er digitalt, det tar jo bare masse plass om du må ha 20-30spill stående i hyllen.

 

Når jeg kjøper filmer, serier, musikk og spill på CD, så er det nettopp derfor jeg kjøper de. For å ha det alle beste på utstilling i hyllen. For å åpne en ny esket med spillet du har ventet ti år på og bare lukte litt på den ferske plastluket som aldri blir den samme. Det er først når noe er skikkelig bra, jeg helst setter pirs på å eie en samlerutgave som er bare min. Som lukter ny plast og deilige papir-veiledninger. :love:

 

Edit: At det tar litt tid å laste ned spill ser jeg ikke som noe problem og har aldri skjønt hvorfor det skulle være det. Setter det på om natten så er det som regel ferdig dagen etterpå. Jeg har en relativt ustabil 2,5MB/ps linje. Ingen problemer med næremer 50 spill kjøpt via steam.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Sony var en av selskapene som i starten sto bak Blu-Ray Disc Association. De var ikke "støttespillere", de var med på å lage BD.

 

Microsoft hadde aldri noe med produksjonen av DVD-platen og spillerne å gjøre, men Sony hadde (og har) i veldig høy grad noe med BD å gjøre. MS vil måtte punge ut hardt om de skal få rettighetene til å bruke BD-spillere i sin neste Xbox.

 

Og det er vel nettopp BD Association som gjør at Sony ikke kan rævkjøre MS på den måten. Om Sony skulle være så kjipe at de ikke vil selge BD stasjoner til MS sine konsoller så betyr ikke det at andre i BD Association trenger å følge Sony. De kan lage BD drivere og selge dette videre vil jeg anta og det ender opp med at MS ikke bruker mer penger på dette enn diverse laptop produsenter gjør for å få en BD inn i sine bærbare/stasjonære produkter. Og selve BD patentet er vel Sony og Philips sitt. Til og med Toshiba får bruke BD teknologien.

 

Om den neste Xboxen er på trappene slik enkelte rykter skal ha det til så tror jeg de må gå for BD. Å holde på DVD blir bare tåpelig med mindre de revolusjonerer komprimeringsteknologien. Å lage et nytt lagringsformat kun for Xbox kan bli dyrt og ender stort sett dårlig, og full digital distribusjon tror jeg må drøyes noen år til da (sist jeg leste iallefall og det var ikke mange år siden) bredbåndshastighet ikke var veldig utbredt i USA (og sikkert flere lang, men artikkelen jeg gikk igjennom handlet om hvor overraskende lite utbredt høyhastighets internett var i USA).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...