Gå til innhold

Vise firmaets eksterne nettside selv om domenet heter det samme


martmort

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg satte nylig opp en exchange-server for en bedrift. Men jeg tror jeg gjorde en ganske ufin feil og kalte domenet det samme som firmaets nettside som ligger hos domeneshop. Så når de som er i domenet nå prøver å gå på hjemmesiden sin så kommer de bare på e-post-serveren istedet.

 

Er det noen måte å komme rundt dette.

Å sette opp domenet på nytt er ikke et alternativ desverre :(

 

Alle forslag taes imot med takk.

Endret av martmort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du trenger er split DNS(søk på Google for inngående forklaring).

 

I praksis betyr det at du må inn på domenekontrolleren og legge til pekeren www.domenenavn.no og peke den mot IP adressen til webhotellet. Men husk da at dersom webhotellet flyttes må begge to endres. :)

 

Jeg har prøvd å sette www til å gå mot ip-adressen til websiden. Men domeneshop har mange websider under samme IP-adresse. Dvs. hvis jeg henter ip www.bedriftside.no bruker og åpner den så kommer jeg bare til

"This domain is parked with Domeneshop".

 

Jeg har ringt domeneshop for å spørre om det er en lengre sti jeg kan peke mot, men informasjonen jeg fikk da har jeg ingen anelse om hvor jeg skal legge til.

 

Informasjonen jeg fikk var slik:

 

/home/2/b/firmaside/www/

 

Jeg tenkte kanskje jeg skulle legge også dett inn i cname-n, men det fungerte ikke.

Lenke til kommentar

Webserveren hos domeneshop har flere websiter, og måten disse skilles fra hverandre er via host-header. Dvs at når du åpner www.bedriftside.no så går den mot IP adressen den får via DNS oppslag, men i forespørselen ligger det informasjon om hvilken website du vil se og webserveren presenterer da denne. Dersom du går rett mot IP adressen ligger det ingen informasjon i forespørselen om hvilken website du vil se på, og da får kun opp ei default website(typisk som gir kort info om hvor du er kommet og at det ikke er noen side der - enda).

 

Så om du tar et DNS oppslag(eksternt, via for eks dnstoolbox.com) på www.bedriftside.no så legger du IP adressen du får opp der inn i DNS lokalt. En såkalt A-peker. Det skal fungere.

 

Men husk at DNS ikke oppdateres umiddelbart. Du har DNS cache som fort gjør at DNS endringer tar noen timer før endringene er synlige.

Lenke til kommentar

Webserveren hos domeneshop har flere websiter, og måten disse skilles fra hverandre er via host-header. Dvs at når du åpner www.bedriftside.no så går den mot IP adressen den får via DNS oppslag, men i forespørselen ligger det informasjon om hvilken website du vil se og webserveren presenterer da denne. Dersom du går rett mot IP adressen ligger det ingen informasjon i forespørselen om hvilken website du vil se på, og da får kun opp ei default website(typisk som gir kort info om hvor du er kommet og at det ikke er noen side der - enda).

 

Så om du tar et DNS oppslag(eksternt, via for eks dnstoolbox.com) på www.bedriftside.no så legger du IP adressen du får opp der inn i DNS lokalt. En såkalt A-peker. Det skal fungere.

 

Men husk at DNS ikke oppdateres umiddelbart. Du har DNS cache som fort gjør at DNS endringer tar noen timer før endringene er synlige.

 

Takk for svar.

 

Nå sitter jeg utenfor nettet fra før av. Så IP-adressen jeg får er den samme. Desverre.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg fikk svar fra Domeneshop at jeg måtte sette opp på serveren vår at den skulle kunne motta svar fra domeneshop. Noen som vet hvordan dette gjøres?

 

Meg:

Jeg tenker på å peke epost-serveren (som er en domenekontroller for nettverket) til nettsiden. Slik at, når de som er meldt inn i kontordomenet, går til www.bedriftside.no så kommer de til websiden hos dere, ikke på e-postserveren. Spørsmålet blir da. Hvilken IP-adresse ligger nettsiden egentlig på, da xxx.xxx.xxx.xxx ikke fungerer.

 

Domeneshop:

Serveren må først konfigureres til å svare på forespørsler fra det aktuelle domenet.

Endret av martmort
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å sette www til å gå mot ip-adressen til websiden. Men domeneshop har mange websider under samme IP-adresse. Dvs. hvis jeg henter ip www.bedriftside.no bruker og åpner den så kommer jeg bare til

"This domain is parked with Domeneshop".

Du har to problemer her:

 

1. Du har brukt bedriftsnavn.no som internt AD-domenenavn

 

2. Webserveren server ikke de rette sidene når noen går inn på http://www.bedriftsnavn.no.

 

Problem nr. 2 ligger enten hos Domeneshop eller hos vedkommende som har med utforming av bedriftens webside å gjøre. Det er ikke noe du kan gjøre galt i bedriftens lokalnett som kan få nettsiden til ikke å vises fra PCer som sitter utenfor dette nettet.

 

Problem nr. 1 ligger hos deg og er relativt enkelt å løse (nesten): Du må lage en A-record på den lokale DNS-serveren som peker til den eksterne adressen. Dette kalles "split-brain DNS", som nomore var inne på. Det er ikke en spesielt god løsning, men den eneste du har til rådighet. Slik gjør du det:

 

- Finn IP-adressen til domeneshops web-server (f.eks. med "nslookup www.bedriftsnavn.no 8.8.8.8" for å foreta direkte oppslag mot Googles DNS fra internnettet)

- Gå inn i DNS-konsollet på Windows-serveren og finn domenet under "forward lookup zones"

- Høyreklikk og velg "New Host (A or AAAA)"

- Skriv "www" i navnefeltet, og IP-adressen til domeneshops webserver i adressefeltet. Fjern krysset for "Create associated pointer (PTR) record"

 

Du skal så kunne gå til en PC og skrive "ping www.bedriftsnavn.no", og adressen som kommer opp skal være den eksterne. (Du må muligens skrive "ipconfig /flushdns" først, for å fjerne lokalt lagret DNS-info.)

 

Problemet med denne løsningen er at domeneshop kan finne på å endre pekeren ifm. endringer i eget nett, og da vil det slutte å fungere hos deg inntil du gjør en tilsvarende endring. Det er antakelig likevel bedre enn alternativet, som er å reinstallere AD + Exchange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

Første gangen jeg prøvde dette så kom jeg fortsatt til "This domain is parked with Domeneshop". Men så tenkte jeg:

Kan det være at jeg ikke får dette til hvis jeg prøver det fra serveren?

Jeg har spurt en av de ansatte å sjekke det fra sin maskin nå, og evt flushe dns'en først. Så får vi vente i spenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...