Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

et pip ved oppstart, men stopper ved oppstartsbildet

Anbefalte innlegg

et pip ved oppstart, men stopper opp ved oppstartsbildet.

Der starter problemet, kommer verken inn i setup eller i bios messenger å får sett.

Ved asus sitt oppstartsbilde kan maskina stå med bildet heilt til eg slår den av...

Dette skjedde etter att eg flyttet på maskinen, da eg flyttet på hybel her om dagen. før det så var maskinen alttid til å regne med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I manualen står det ofte hva feilmeldignene (pip) betyr. Det kan hjelpe mye å sjekke denne (eventuelt fortelle hvilket hovedkort du har så andre kan hjelpe til).

Jeg vil si at det er stor sansynlighet for at det har noe med minne eller prosessor å gjøre. Er du heldig så er det bare noe som har løsnet litt hvis det har fått et støt under frakt. Hvis du har flere minnebrikker så kan du begynne med å ta ut alle untatt en og så prøve de etter tur og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

fantastisk; manualen referer til "BIOS beep codes in table below2 uten at det er neon tabell.

Søkte på ASUS M3A32-MVP Deluxe beep codes og fant dette;

Troubleshooting :

No POST

Page Tools

Solution

1 the power LED is on

1.1 Make sure all cables are connected well

1.2 Please clear CMOS to have a try(refer to motherboard manual for details)

1.3 Keep the necessary components ( a CPU, a memory, a graphic card )on board to test

1.4 If there is still blank screen, please connect the connector of speaker to check if there is any beeps

1.4.1 If there is no beep, please contact your retailer for a check

1.4.2 If there is beep, please try to judge from the beep code as the following steps, if the problem still remains after the troubleshooting, please contact your retailer for a check.

1.4.2.1 Memory issue: Beep (1 long 2 short)

A Clean the Golden Finger of memory

B Clean the memory slots

C Leave only one memory stick to test

D If convenient, please change different memory to test again

1.4.2.2 Graphics card issue: Beep (1 long 3 short)

A. Clean the Golden Finger of graphics card

B. Clean the graphics card slots

C. Try to test the onboard graphics card if there is onboard VGA integrated

D. If convenience, please change different graphic cards to test again

1.4.2.3 CPU issue: Beep (5 short)

A. Check whether the CPU is in our CPU support list

B. Check whether there are any damagers of your CPU or CPU socket.

C. .Check whether the CPU fan is correctly connected

D. Check whether the ATX_12V power cable is connected well

E. If possible try to test with another CPU

1.5 If the PC could POST after the troubleshooting as the steps 1.3, please plug components back one by one to find out which one may cause this problem

2 the power LED is off

2.1 Make sure the power cable which connects to the front panel is well

2.2 Please swap a power supply for a try if possible.

2.3 If the problem still remains, please contact your retailer for a check.

Vet ikke om det hjelper noe.

Lenke til kommentar

Et kort pip betyr vel egentlig at alt er ok. Når du sier oppstartsbilde, hvilket bilde mener du? Er det noe som har med hovedkort å gjøre, eller windows?

hovedkort. får ikkje liv i tastaturet heller da, så får ikkje gått inn i setup eller bios... tastaturet er sjekket i annen maskin, så det er OK.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har resatt bios (jumper e.l. på hovedkortet) så gjør det. Hvis det ikke hjelper så er det som det står i beep codes beskrivelsen; en eller flere chiper på hovedkortet har knela og da er det eventuelt en reklamasjonssakm hvis hovedkortet ikke er så gammelt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har resatt bios (jumper e.l. på hovedkortet) så gjør det. Hvis det ikke hjelper så er det som det står i beep codes beskrivelsen; en eller flere chiper på hovedkortet har knela og da er det eventuelt en reklamasjonssakm hvis hovedkortet ikke er så gammelt.

Takk for svar. påskudd til ny hardware i maskinen. er ikkje direkte up to date det eg har her så

Lenke til kommentar

sjekket litt meir. sata disker var det jo eg hadde, så da er det jo ikkje noen "master" eller "slave" av diskene. byttet litt på sataportene på hvoedkortet. startet opp med bare den med windows på uten problemer. men etter litt meir feilsøking så begynte også den å rote. så får opp "no boot divice" når maskina starter opp nå

Lenke til kommentar

hmm. Hvis det er ustabilt sammme hvilken sata-prot du setter disken på så tror jeg du kan forvente mer trøbbel. Du har 2 sata kontrollere på dette kortet, så hvis begge er ustabile så er det mye som tyder på at en feil har dradd med seg flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...