Gå til innhold

Kortsluttning!

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er min første post her i forumet, så håper jeg holder meg til riktige regler etc..

Jeg hentet i går min helt nye gaming-rig, skrudde alt sammen, koblet i strømkabelen til PSU og skrudde på bryteren. Det eneste som skjedde var at det kom ett hærlig poff og den ene sikringen i leiligheten røyk. Litt usikker på om jeg så lys på hovedkortet og i LED indikatoren på kabinettet (blei letter stresset kan man si). PSU ble stående i "1" posisjon.

Det jeg lurer på er om det er noen mulighet for at resten av utsyret kan bli kortsluttet også?

Eller vil det holde seg kun til PSU?

Håper inderlig ikke det har skjedd, skal finne meg ett test PSU litt senere idag. Krysser fingrene for at alt funker som det skal og at det kun var PSU som streiket. Glemte å sjekke om det funket som det skulle før jeg koblet alt sammen, angrer nå ja. Sovet lite for å si det sånn.

PSU som røyk: coolermaster silent pro 1200w.

Takker på forhånd for alle hendvendelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mye avhenger av hva som var årsaken til kortslutningen.

Enkelte kobler kabler feil (pluss mot minus), noen glemmer avstandsbrikker mellom hovedkort og kabinett, etc. Det kan selvsagt også ha vært en feil i PSU. For å finne ut hva som er ødelagt må de enkelte delene testes. En god start er å se etter svimerker og brent elektronikk.

Siden du hørte et kraftig "poff" er det ikke overbelastet nettkurs.

Lenke til kommentar

Hei Per. Takk for raskt svar.

Tror ikke det er noe som ble koblet feil, de fleste kablene er jo nesten idiotsikre (noe som ikke gjør det bra for meg om jeg har koblet noe feil :S ). ATX kabelen til hk og 8 pin til cpu, samt til gpu, HDD og dvd-rom. Fulgte anvisningene nøye på power/reset/led +/- indikatorer etc. Avstandsbrikkene til HK er på plass.

Skal titte å se om det er noe som er svidd eller lignende, kom litt aske ut av PSU når jeg skrudde det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...