Bytex Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 En ganske epic boss battle http://www.gametrailers.com/video/tentacle-mechon-xenoblade/719829 Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Alt i alt virker det som et greit nok JRPG som går på tomgang store deler av tiden, men har en del interessante finesser som gjør det morsomt likevel. Det kan ligne litt på Hotel Cæsar på et vis. Det er noe møl, men det er noe underholdende møl. Har nå kommet inn i den første hulen og har to stk på laget. Så langt er historien ekstremt full av klisjéer, komplett med mannfolk som ikke vil ha damene med på laget og så videre. JRPG blir fort litt melodramatisk med litt sånn såpeoperatendenser og Xenoblade er intet unntak. Likevel synes jeg nå historien er en av de bedre i JRPG spill fra de siste åra. Ikke slik som i Tales of Vesperia der jeg virkelig hadde problemer med å bry meg (samt holde meg våken) igjennom alle de langdryge snakkesekvensene med 80% unødvendig dialog. Jeg var i likhet med deg heller ikke imponert over grafikken de første timene, men jeg synes det har tatt seg opp en del etter hvert. Samme gjelder kampsystemet. Likevel kan det ikke fornektes at Xenoblade er et JRPG som JRPG flest. En mer åpen verden er forsåvidt unikt nok, men ellers er det lite nytt under solen. Dei andre karakterane kan redda deg når du er fallen, om dei barre spring burt til deg tidsnok. Heldigvis er ikke spillet så random som det. Gjenopplivning m.m. baserer seg på hvor mye av "party" måleren du har fylt opp (blå dings oppe i venstre hjørne, samme som bestemmer over chain attacks). Du trenger et felt fylt opp for å gjenopplive en figur. Hvis denne måleren er tom og lagleder dør er det game over. To spørsmål, egentlig, men det går ut på det samme. Kan vi ha mange karakter til sammen, og er det mulig å bygge et lag som holder hele veien gjennom uten at vi blir tvunget til å skifte karakterer? Det verste jeg vet i et RPG er å bli tvunget til å ta en eller annen fjott med meg en stund og dermed bli tvunget til å droppe en annen jeg har fokusert på. Det var i hovedsak derfor jeg droppet Dragon Age 2, uten å gå nærmere inn på det. Jeg har riktignok ikke rundet spillet enda, men så langt (etter ca. 35 timer) har jeg aldri mistet en av de faste fjottene for lengre perioder, ei heller blitt tvunget til å ta med meg noen utenforstående fjott på bekostningen av en av de vanlige fjottene. Eventuelle gjestefjotter er ikke en del av det aktive laget ditt. Endret 28. august 2011 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Likevel kan det ikke fornektes at Xenoblade er et JRPG som JRPG flest. En mer åpen verden er forsåvidt unikt nok, men ellers er det lite nytt under solen. Åpen verden? Spiller vi samme spill? Jeg har akkurat rundet 8 timer, og fortsatt har jeg blitt ledet på en svært trang korridor hele veien. Ikke så trang som i FFXIII riktignok, men trang nok til at jeg ikke har hatt noe å utforske. Jeg har riktignok ikke rundet spillet enda, men så langt (etter ca. 35 timer) har jeg aldri mistet en av de faste fjottene for lengre perioder, ei heller blitt tvunget til å ta med meg noen utenforstående fjott på bekostningen av en av de vanlige fjottene. Eventuelle gjestefjotter er ikke en del av det aktive laget ditt. Tja, hos meg ble Fiora drept, så jeg har surret rundt med Shulk og Reyn hele tiden. Han der sverd-duden dukket opp i en svært kort periode, men det er alt. Jeg er nettopp kommet ut av den edderkopphulen og lært at Shulk kan se fremtiden (selv om han har gjort det siden han fikk sverdet...) og skal besøke Colony 6. Får jeg flere folk på laget snart? Og er det noen måte å redde Fiora om jeg starter på nytt? Jeg kan gjerne bytte henne mot Reyn. Eller Shulk. Eller begge. Endret 28. august 2011 av vikingkylling Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 (endret) Åpen verden? Spiller vi samme spill? Jeg har akkurat rundet 8 timer, og fortsatt har jeg blitt ledet på en svært trang korridor hele veien. Ikke så trang som i FFXIII riktignok, men trang nok til at jeg ikke har hatt noe å utforske. Hva som egentlig kan kalles en åpen verden er uansett et definisjonspørsmål. Enn så lenge er alle spill, ihvertfall eventyr/action, begrenset til et kart av en by e.l. og er dermed nokså langt fra åpne i ytterste konsekvens. Xenoblade foregår ihvertfall i en åpen verden slik jeg ser det. Særlig sett i sammenheng med hvor lukket sjangeren ellers er. Har du ikke etter 8 timer merket noe til det så synes jeg det rart du heller ikke har kommet deg lenger inn i historien enn du tilsynelatende har. Xenoblade har en god mengde utforskningsmuligheter allerede når en ankommer første by (Colony 9). Du kan fritt gå utenfor byen på områder som ikke har noe med historien og gjøre, i tillegg til å ta del i en rekke sideoppdrag. Senere områder i spillet er dessuten en god del større enn området i og rundt Colony 9. Jeg trekker dog utsagnet mitt om at denne åpne verdenen(eller ikke) gjør spillet unikt, for det vet jeg ikke helt om er sant. Litt annerledes enn hva en er vandt med fra sjangeren kanskje, men noe som er gjort bedre i mange spill utenfor sjangeren, og som også til dels er gjort innenfor sjangeren før. Hvor FF12 er det kanskje beste, eller ihvertfall det mest kjente eksemplet. Du får straks et nytt lagmedlem. Hovedhistorien er låst, og Fiora dør uansett...Vel SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER Hvis hun virkelig er død da xD. Endret 28. august 2011 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Likevel kan det ikke fornektes at Xenoblade er et JRPG som JRPG flest. En mer åpen verden er forsåvidt unikt nok, men ellers er det lite nytt under solen. Åpen verden? Spiller vi samme spill? Jeg har akkurat rundet 8 timer, og fortsatt har jeg blitt ledet på en svært trang korridor hele veien. Ikke så trang som i FFXIII riktignok, men trang nok til at jeg ikke har hatt noe å utforske. Jeg har riktignok ikke rundet spillet enda, men så langt (etter ca. 35 timer) har jeg aldri mistet en av de faste fjottene for lengre perioder, ei heller blitt tvunget til å ta med meg noen utenforstående fjott på bekostningen av en av de vanlige fjottene. Eventuelle gjestefjotter er ikke en del av det aktive laget ditt. Tja, hos meg ble Fiora drept, så jeg har surret rundt med Shulk og Reyn hele tiden. Han der sverd-duden dukket opp i en svært kort periode, men det er alt. Jeg er nettopp kommet ut av den edderkopphulen og lært at Shulk kan se fremtiden (selv om han har gjort det siden han fikk sverdet...) og skal besøke Colony 6. Får jeg flere folk på laget snart? Og er det noen måte å redde Fiora om jeg starter på nytt? Jeg kan gjerne bytte henne mot Reyn. Eller Shulk. Eller begge. Hun dør uansett der. Eller "dør". Jeg vet ikke. Det mest irriterende var at jeg fant en "swimming suit top" like etter at hun døde, og fikk ikke testa den på henne. Shulk og Reyn blir jo toppless, så jeg tenkte why not Fiora Får vel andre kvinnfolk i teamet også, ref. bossfight videoen min over, der er jo den tredje en dame. Lenke til kommentar
Kenichi-san Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Da fikk jeg lagt inn 10 timer i helga og sier meg veldig fornøyd med spillet! Veldig god grafikk til Wii (på 42" Pioneer - bruker komponent /480P). Likte utrolig godt at man kan bruke Classic Controller for da blir det som å spille Xbox/PS3, slipper å vifte rundt med armene. Jeg ble litt skuffet når jeg leste at man ikke lærte så mye triks, men at hoveddelen ligger i å øke attributes, men jeg likte kampsystemet så bra at jeg grinder hele tiden. Prøver å finne/hente så mye sidequests som mulig og snakker med alle i byene med engang jeg kommer dit. I love it!. Som sagt er jeg 10-11 timer inn i spillet men storyen har jeg ikke dratt lengere enn: Nettopp kommet til Sharla og JuJu. - JuJu har nettopp stukket av til Camp 6 og neste storyflagg er ved den broen han krasjet på. . Siden jeg har tatt mye sidequests er jeg nå lvl 20, men jeg vet ikke om det anses som mye utifra hvor i storyen jeg er. Jeg spiller såklart med japanske stemmer selv om jeg har hørt de engelske (de var bra de også, men er en vanesak). En liten detalj jeg tenkte å spørre dere om var hvilke gems bruker dere på utstyret til Shulk & Reygn? Trenger ikke skrive nøyaktig hvilket sverd/armor det er, bare gem. (eks: HP UP II, Strength I osv). Hvilken "build" bruker dere på en måte. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Utover kampsystemet så går mye av skrytet til Xenoblade på den åpne verdenen. Nå har ikke jeg kommet i gang med spillet selv ennå ( begynnelsen av september - jeg sverger!), men jeg ser ikke på hvorvidt spillet er åpent eller lineært som noe avgjørende moment. Xenoblade kunne vært et fantastisk spill selv om det var 100% lineært så lenge historien, musikken og kampsystemet fungerte, i likhet med FFXIII. Jeg er litt skeptisk til å bruke åpenhet som et kvalitetskriterium for da tenderer man mot å dømme japanske rollespill etter en vestlig standard som jeg ikke er så begeistret for i utgangspunktet. JRPG blir fort litt melodramatisk med litt sånn såpeoperatendenser og Xenoblade er intet unntak. Likevel synes jeg nå historien er en av de bedre i JRPG spill fra de siste åra. Ikke slik som i Tales of Vesperia der jeg virkelig hadde problemer med å bry meg (samt holde meg våken) igjennom alle de langdryge snakkesekvensene med 80% unødvendig dialog. Oppfatning av hva som er melodrama og hva som bare er godt drama er nokså kulturelt betinget. Vestlig populærkultur er gjennomsyret av såkalt ironisk distanse, der man er redd for å ta noe som helst alvorlig av frykt for å virke som man liker noe som ikke er moteriktig. Her går JRPGene rak motsatt vei og tar seg selv 100% seriøst uansett hvor melodramatisk noen måtte oppfatte dem. Det synes jeg er både befriende og forfriskende. Jeg vil ikke spore av på noen Tales-diskusjon, men snakkesekvensene er ikke ment å være nødvendige, det er bare for å bli mer kjent med karakterene - hvis man bryr seg nok. Jeg synes det er helt greit iom det er viktig å knytte bånd med karakterene for å få maks utbytte av et JRPG, selv om jeg kan synes det blir mye når man får 3-4 av dem på rad og man føler seg litt forpliktet til å se hva de sier samtidig som man egentlig bare vil videre. Vesperia er imidlertid ikke den største synderen i serien her. 1 Lenke til kommentar
Philber Desanex Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Til info: Spillet fikk terningkast 6 i Adresseavisen. De har en god spill-spalte. Jeg har ikke noe spesielt nært forhold til sjangeren, men jeg blir jo litt nyssgjerrig når et spill får sånn skamros. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Jeg vil ikke spore av på noen Tales-diskusjon, men snakkesekvensene er ikke ment å være nødvendige, det er bare for å bli mer kjent med karakterene - hvis man bryr seg nok. Jeg synes det er helt greit iom det er viktig å knytte bånd med karakterene for å få maks utbytte av et JRPG, selv om jeg kan synes det blir mye når man får 3-4 av dem på rad og man føler seg litt forpliktet til å se hva de sier samtidig som man egentlig bare vil videre. Vesperia er imidlertid ikke den største synderen i serien her. Alle scener som har noe å si for utviklingen til en rollefigur eller til historien som helhet er jo nødvendige. Så når jeg sier unødvendig dialog så mener jeg faktisk unødvendig dialog. Altså dialog som ikke tilfører noe til det som prøver og formidles. Jeg kunne gjerne ha hørt på lange taler jeg, men da må det være et meningsfylt innhold der. I mange JRPG spill bruker figurene så mye tid på å gå rundt seg selv at det bare blir langdrygt og kjedelig. Det brukes store ord, men det er ingen dypere mening der. Veldig ofte kunne en mer velformulert og kortfattet dialog vært langt mer virkningsfull, og noen ganger er det helt andre virkemidler enn dialog som best illustrerer en rollefigur sitt følelsesliv. James i Silent Hill 2 har kanskje en knapp A4 side med dialog. Likevel er han en rollefigur med et langt dypere følelsesliv enn 99% av alle JRPG figurer. Vel, det er nå ihvertfall slik jeg føler det. Endret 29. august 2011 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Åpen verden? Spiller vi samme spill? Jeg har akkurat rundet 8 timer, og fortsatt har jeg blitt ledet på en svært trang korridor hele veien. Ikke så trang som i FFXIII riktignok, men trang nok til at jeg ikke har hatt noe å utforske. Hva som egentlig kan kalles en åpen verden er uansett et definisjonspørsmål. Enn så lenge er alle spill, ihvertfall eventyr/action, begrenset til et kart av en by e.l. og er dermed nokså langt fra åpne i ytterste konsekvens. Jeg synes ikke hva som er en åpen verden er et definisjonsspørsmål. Det er ganske ja/nei. Kan verden utforskes fritt+ HVa ja er det en åpen verden. Blir man ledet gjennom en korridor som i Xenoblades er det ikke. Greit, korridoren er vid nok til å gi oss små områder vi kan utforske, men det er ikke en åpen verden. Se for eksempel på gamme, Final Fantasy. Der kan man bokstavelig talt utforske hele verden som man selv vil etter kort tid. Dragon Quest IX lar deg utforske hele verden omtrent fra start. Og da mener jeg du kan utforske hele kontinentet du er på fritt helt til historien gir deg lov til å dra til det neste kontinentet. Da kan du utforske begge som du selv vil. Av den grunn synes jeg ikke Xenoblades er fritt i det hele tatt. For å ta et banalt eksempel minner Xenoblades om SSX3. Det lovet et stort, åpent fjell, men vi blir likevel tvunget nedover fjellsiden i et (stort) begrenset område. Andre spill som Final Fantasy og en del Dragon Quest lar deg utforske hver minste krok i hele fjellet pluss byen nedenfor med snøscooter, så du lett kan utforske oppover også. Det er en viss forskjell. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Utforske ja, men hvor mye story hadde Final Fantasy? Nesten ingenting. Det eneste spillet gikk ut på var å grinde XP og penger til å kjøpe de beste våpnene og spells i den nye byen du kom til. I Dragon Quest IX skjer storyen i byene (de morsomme questene skjer jo der). Overworld er bare en grindfest for å tjene cash til våpen. For å få oss til å følge en historie må spillet begrenses. Det samme med Oblivion og Morrowind. Spillerne kunne virre rundt i dagevis uten å touche mainquesten, så gå lei og aldri spille det ferdig. Tror ikke det er det de vil med Xenoblade. Prøv å ikke henge deg så fast i å gjøre ALT i colony 9, kom deg videre. Storyen er fantastisk. Endret 29. august 2011 av Bytex Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Jeg synes ikke hva som er en åpen verden er et definisjonsspørsmål. Det er ganske ja/nei. Kan verden utforskes fritt+ HVa ja er det en åpen verden. Blir man ledet gjennom en korridor som i Xenoblades er det ikke. Greit, korridoren er vid nok til å gi oss små områder vi kan utforske, men det er ikke en åpen verden. Se for eksempel på gamme, Final Fantasy. Der kan man bokstavelig talt utforske hele verden som man selv vil etter kort tid. Dragon Quest IX lar deg utforske hele verden omtrent fra start. Og da mener jeg du kan utforske hele kontinentet du er på fritt helt til historien gir deg lov til å dra til det neste kontinentet. Da kan du utforske begge som du selv vil. Av den grunn synes jeg ikke Xenoblades er fritt i det hele tatt. Med mindre du har en eller annen objektiv måte å bevise at f.eks. DQ9 kan regnes som et åpent spill mens Xenoblade ikke kan det vil jeg stå på mitt å si at definisjonen på en åpen verden kommer helt ann på øyet som ser. Bare det faktum at vi er uenige beviser jo det. Jeg har aldri følt at jeg har blitt ledet igjennom noen korridor i Xenoblade, og har hele tiden følt at det er plenty med ting og gjøre å utforske utenfor historien. Det er helt klart ikke noen frihet i nærheten av den som finner i TES, men likevel åpent nok til å kunne kalles for en åpen verden imo. Det er heller ikke helt fair å sammenligne Xenoblade sin verden mot Final Fantasy 1-9 sitt åpne verdenskart. Xenoblade er satt i en 1:1 skalert verden der en i mye større grad får ta del i utforskningen på en naturlig måte. I Final Fantasy går en egentlig bare rundt på et kart. Det blir mer en illustrasjon enn en levende verden. Dessuten er det ingen Final Fantasy spill der en får tilgang til en hele kartet fra begynnelsen slik du påstår. Kartet låses også der opp etter hvert, før en mot slutten får tilgang til et airship (e.l.) og kan utforske hele kartet. Det samme gjelder tydeligvis for DQ9 utifra det du skriver. Men altså jeg kan godt gi meg jeg og si at Xenoblade ikke har en åpen verden, men snarere åpne områder, nokså åpne områder, litt åpne områder eller hva nå passer deg best. Det har ikke så veldig mye å si. Spillet er åpent nok for min del. Endret 29. august 2011 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Fikk det i dag, bestilt fra Coolshop.com. Hvordan er det å kjøpe fra Coolshop.com? De reklamerer for at du slipper toll osv, men slapp du det? Og kan du betale med faktura? Lenke til kommentar
BzWarm Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Fikk det i dag, bestilt fra Coolshop.com. Hvordan er det å kjøpe fra Coolshop.com? De reklamerer for at du slipper toll osv, men slapp du det? Og kan du betale med faktura? Ikke betalt noe toll de gangene jeg har handlet der iallefall, ikke hørt om noen som har måttet det heller. De leverer forøvrig raskt, og er varene på lager har jeg fått dem rundt 1-2 virkedager. Tror bare man kan betale med kort. Endret 29. august 2011 av BzWarm 1 Lenke til kommentar
Crazy Joe Davola Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Fikk det i dag, bestilt fra Coolshop.com. Hvordan er det å kjøpe fra Coolshop.com? De reklamerer for at du slipper toll osv, men slapp du det? Og kan du betale med faktura? Ikke betalt noe toll de gangene jeg har handlet der iallefall, ikke hørt om noen som har måttet det heller. De leverer forøvrig raskt, og er varene på lager har jeg fått dem rundt 1-2 virkedager. Tror bare man kan betale med kort. Takker så mye for svar! En pluss til deg Lenke til kommentar
almazy Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Ville bare få tak i det via en norsk nettbutikk, så jeg risikerte minst mulig ventetid. Falt selv ned på tendo.no som var det første stedet jeg fant hvor de hadde spillet på lager. Etter det jeg har hørt andre steder og daglig leser på dette forumet, gleder jeg meg voldsomt. Har ikke spilt et JRPG som jeg har likt på flere år. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 29. august 2011 Del Skrevet 29. august 2011 Vel, eg tilrår Radiant Historia på DS. Men det må importerast, diverre. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Vel, eg tilrår Radiant Historia på DS. Men det må importerast, diverre. Anbefaler også dette. Rundet det for noen uker siden og det er kanskje det beste JRPGet til DS som ikke er en remake. Å importere det er ikke noe problem. Bestiller man fra videogamesplus.ca har man det på 2-3 dager da de bruker DHL. Men, man må passe på å ha en eldre DS-modell (Lite eller eldre), da de senere ble regionlåst. Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 Vel, eg tilrår Radiant Historia på DS. Men det må importerast, diverre. Anbefaler også dette. Rundet det for noen uker siden og det er kanskje det beste JRPGet til DS som ikke er en remake. Å importere det er ikke noe problem. Bestiller man fra videogamesplus.ca har man det på 2-3 dager da de bruker DHL. Men, man må passe på å ha en eldre DS-modell (Lite eller eldre), da de senere ble regionlåst. Jeg trodde bare noen veldig få spill var regionsperret på DSi? Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Aner ikke, jeg har kun Lite selv. Da jeg leste at senere versjoner ble regionlåst hadde jeg ingen interesse av å skaffe meg en DSi. Nå er det mulig jeg har lagt for mye i en typisk unyansert artikkeloverskrift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå