Gå til innhold

Xenoblade Chronicles


Haunts

Anbefalte innlegg

Er vanskelig å lage et fungerende sanntids-system der man også har full kontroll over alle partymembers i tillegg til deg selv, da. Det måtte isåfall være en instant switch til neste member, så du kan bevege han/henne selv og velge skillene, og så flippe tilbake til deg selv igjen.

Magna Carta 2? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nope. Null pause. Du er Shulk hele tiden, de andre styres automagisk.

Eller dette skal jeg ikke si bastant, fordi man styrer jo et annet sett med heroes helt i starten. Bytter sikkert karakterer innimellom hvis det er flere storylines som går samtidig.

 

Og du velger dine egne skills på rappen når cooldown er gått bort. Men som sagt, man flyr ikke rundt med analogstikka og hugger i lufta med wiimoten, så det er greit. Autoattack gjør vanlig angrep av seg selv, og så aktiverer du skillene etterhvert som de blir klare og du står i riktig posisjon for valgt skill.

 

Du har full kontroll over alt utstyret til alle i party, da. Kan sette i og endre gems i sverd og armor som man vil med alle sammen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

På oppfordring av taterfyrings paster jeg inn mine opplevelser med den første timen av Xenoblade her også.

 

Jeg har bare spilt en liten stund, men kan alltids ta førsteinntrykket mitt også. Men husk dette er kun førsteinntrykket. Selv DQIX virket litt kjedelig i starten før vi fikk et helt lag og spillet kom i gang.

 

Det første som slo meg her var rimelig ræva grafikk, og selve stilen i den første cut-scenen var utrolig dårlig. Jeg satt faktisk og håpet ingen av dem skulle være hovedpersonen(e) fordi de grenset mot stygge. :p Men etter en laaaang cutscene, en liten tutorial og en laaaang cutscene til kom jeg da endelig inn i selve spillet og fikk se mer av hva det har å by på.

 

Kampsystemet virker interessant og er en blanding av turbasert og sanntid. Karakterene angriper hele tiden av seg selv, men man kan gi dem ordrer også som i vanlige JRPGs. Det er bra. Inventoriet er oversiktilig og lett å holde styr på, noe som også er svært bra. I tillegg er selve menyen (inventar, karts, lagre osv) lett å holde styr på og stopper ikke spillet. Vi kan ha menyen åpen og denge en fiende uten å lukke menyen. Igjen, det er bra. I tilegg har vi en liste med Collectibles som gir bonus for hver linje med ting vi samler opp. Jeg ser for meg at dette og en rekke Achivements kan bli morsomme å utforske. I tillegg har vi en fristende Crafting-meny jeg ikke får tilgang til riktig ennå. Om vi får en liste over ting vi kan lage alá Alchenomicon i DQIX kan jeg bli sittende. :)

 

Det negative er at grafikken er ræva, stort sett. Nå har det selvsagt ikke mye å si, men det skuffet meg. Spesielt etter at jeg har hørt mye om hvor bra det ser ut. Men kanskje det blir bedre etterhvert. De engelske stemmene er ganske amatørmessige til tider, så jeg vurderer å slå over til japanske stemmer om det er mulig. Og når det gjelder historien er det ikke noe særlig variasjon fra vanlig JRPG.

 

Når det gjelder kontrollene ser jeg dere snakker om å vifte med kontrolleren, men jeg bruker Classic Controller. Det fungerer helt utmerket, selv om vi da mister Wii-følelsen. Gamepad funker helt fint, men det er så standard. Gamecube, Xbox, Playstation, Wii Classic Controller... det er jo bare det samme hele tiden. De kunne fint ha utnyttet Wiimoten bedre. Jeg trenger ikke Motion Plus og alt det der, men jeg vil gjerne ha en grunn til å bruke Wii'en i stedet or PS3. Spesielt når PS3 ville ha gjort akkurat den samme jobben, men det ville ha sett og hørt mye bedre ut.

 

Alt i alt virker det som et greit nok JRPG som går på tomgang store deler av tiden, men har en del interessante finesser som gjør det morsomt likevel. Det kan ligne litt på Hotel Cæsar på et vis. Det er noe møl, men det er noe underholdende møl. ;)

 

Men som sagt, dette er kun et tidlig førsteinntrykk. Jeg har stor tro på at det kan endre seg etterhvert.

 

Btw jeg syntes selv den første episoden av The Big Bang Theory begynt svakt og grenset mot kjedelig. Men så fikk vi den der "So what do you do for fun around here?" "Earlier today we tried masturbating for money." og jeg har vært hektet helt siden. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Japanske stemmer finner du i Options. Options kan du gå inn på når som helst in-game, flippe språk, og flippe tilbake igjen når du blir lei av masse roping og skriking av ord du ikke skjønner, men som høres tøft ut.

 

Jeg liker wiimote+nunchuck fordi det lar meg slippe å holde begge hendene i ro, jeg kan sitte med venstrehånda hvilt oppå armlenet på sofaen, mens høyre ligger på andre siden eller holde den mot skjermen. Får ikke den "claw hand" følelsen jeg får av pads. Men kontrollmessig har det vel ingenting å si i Xenoblade. Og det er jeg GLAD for. Liker ikke vifting bare for viftingen sin del. "Se, vi lager spill til Wii, da må vi vifte med wiimote for å slå!"..ikke sååå kult etter 1000000ende slaget.

 

Og det glemte jeg, achievement-lista er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang og full av ????????????????????? som du bare snubler over.

Fikk tilogmed en achievement for å dø første gangen, det gjorde ikke så vondt å dø da.

 

Kunne likt å ha en cursor som kommer opp i menyen så jeg slipper så mye opp og til siden og back trykking for å gå mellom panes.

 

Jeg sitter fortsatt på jobb 2 timer til. *sukk*

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Er vanskelig å lage et fungerende sanntids-system der man også har full kontroll over alle partymembers i tillegg til deg selv, da. Det måtte isåfall være en instant switch til neste member, så du kan bevege han/henne selv og velge skillene, og så flippe tilbake til deg selv igjen.

Andre spill som lar deg styre skillsene til alle sammen er jo stort sett turbaserte der fiendene står iro og partyet står i ro og venter pent på turene sine.

 

FF12 har et system som fungerer utmerket, og selv om spillet teknisk sett er turbasert kan jeg ikke se at det har noe å si på gambit systemet som blir brukt der. I alle spill ligger det jo kode bak som bestemmer hva en figur skal gjøre i en bestemt situasjon. I FF12 får en mulighet til å sette sammen biter med kode selv, og på den måten i stor grad bestemme over alt som skjer på slagmarken.

 

Jeg kunne nå også greid å ha kontroll over alle karakterene samtidig jeg. Det hadde jo bare vært snakk om ca 30 angrep til sammen. Det kunne jo også vært slik at en hele tiden har mulighet til å se hvilke angrep lagmedlemmene dine bruker, og overstyre dem når det er ønskelig.

 

Det går forresten ann å bruke alle figurer som lagleder i Xenoblade, og dermed styre han/henne i kamp.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar
Og det glemte jeg, achievement-lista er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang og full av ????????????????????? som du bare snubler over.

Fikk tilogmed en achievement for å dø første gangen, det gjorde ikke så vondt å dø da.

 

Jeg fikk achivement for å finne en "extremely rare item" eller noe sånt etter å ha spilt i noen minutter. :p

Det går forresten ann å bruke alle figurer som lagleder i Xenoblade, og dermed styre han/henne i kamp.

 

Se der, ja. Da ble det straks bedre. :)

Lenke til kommentar

Jepp, de bruker skills selv ganske intelligent, sånn at Reyn kaster taunt for å få aggro bort fra meg.

Men jeg tenkte i tutorial-skjermene får man eksempler på skills du ikke har selv for å beskrive aggro-mekanikken.

Så da regna jeg med man får tilgang til andre karakterer også, og ikke bare styrer Shulk hele tiden.

Det er hele tiden en rød ring rundt den som har aggro, så jeg ser at hvis jeg plutselig får aggro, går jeg litt vekk så Reyn får slå med Taunt så han får aggroen tilbake. Veldig kjekt egentlig. Ala funksjonen til en Tank i online rollespill.

 

Rakk ikke spille noe mere i går, ble veldig sent før jeg var hjemme. Er spent på hvor smart en mage eller healer bruker skillene sine uten noe styring fra meg.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jepp, de bruker skills selv ganske intelligent, sånn at Reyn kaster taunt for å få aggro bort fra meg.

Men jeg tenkte i tutorial-skjermene får man eksempler på skills du ikke har selv for å beskrive aggro-mekanikken.

Så da regna jeg med man får tilgang til andre karakterer også, og ikke bare styrer Shulk hele tiden.

Det er hele tiden en rød ring rundt den som har aggro, så jeg ser at hvis jeg plutselig får aggro, går jeg litt vekk så Reyn får slå med Taunt så han får aggroen tilbake. Veldig kjekt egentlig. Ala funksjonen til en Tank i online rollespill.

 

Rakk ikke spille noe mere i går, ble veldig sent før jeg var hjemme. Er spent på hvor smart en mage eller healer bruker skillene sine uten noe styring fra meg.

 

SÅ langt jeg er komt så er Shulk priesten min :| Kunne godt tenkt meg ett kvinnfolk som heala /s og lagde mat til meg ja../s

Lenke til kommentar

Sant, healere er jo alltid kvinnfolk i RPG'r. Ofte i dungeons & dragons bøker også. Det er kanskje ikke så mandig å heale folk istedet for å slenge fireballs og andre macho ting.

 

Men man kan vel bygge Shulk delvis som man vil? Han har jo et skilltree som jeg ikke har tilgang på enda.

Vil vel tro han kan booste andre skills enn healing selv om han har en heal-spell fra starten av?

 

Har jo backstab og side strike også, som en slags Rogue fra starten av.

 

Det er en veldig kjekk feature i Bioware-spill, at man kan sette opp scripts til alle partymemberne, i Dragon Age er det jo helt ekstremt med kontroll, der du kan sette hvilket helsenivå healern skal kaste heals på folk etc. I Baldurs Gate 2 kunne man også sette forskjellige scripts til partyet. Healern kunne være offensiv eller defensiv, ranged holde seg på avstand eller gå i nærkamp, paladin fokusere på healing/buffing istedet for bare nærkamp etc.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det skilltreet er langt ifra så spennende som det høres ut som og består for det meste av små bonuser som gjør karakteren eller laget bitte litte grann sterkere på generelt grunnlag. Ikke noe som forandrer rollene nevneverdig.

 

Det går derimot ann å oppgradere alle kampskillsene (backstab osv.), men det har ingenting med skill-treet og gjøre. I det hele er det nokså liten tilgang på nye angrep, og mer fokus på å oppgradere de en allerede har. Har spilt i 17 timer nå og er på lv 34, og Shulk har kun fått ca 3 nye angrep/buffs de siste 15 timene.

 

Så det er mer som i Diablo, WoW o.l. der en gjerne igjennom hele spillet bruker mange av de samme skillsene.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Ja kampene blir egentlig bare mer og mer underholdende. Jeg har nå tatt Shulk ut av laget mitt, og har begynt å eksperimentere litt med andre lagsammensetninger.

 

Mange av stedene en besøker lenger ut i spillet er forresten utrolig fine og majestetiske. I begynnelsen synes jeg alt så litt platt ut, men noen av de senere stedene er virkelig et skue for øynene.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Var innom Game i Bergen i dag, og de hadde enda ikke fått flere eksemplarer av spillet. Snakket litt med en som jobber der, og han fortalte at de bare fikk inn to eksemplarer til release! Og dette er den største spillbutikken i Bergen sentrum! Så ikke rart det er vanskelig å få tak i dessverre.

Lenke til kommentar

Går vel raskere å bestille på cdon.no eller en annen norsk nettside?

 

Prøv steder som Elkjøp eller Expert eller Lefdal også. De selger jo masse Wii-spill, men kanskje "hardcore"-gjengen ikke bryr seg å lete der, også har de ett par eksemplarer stående i hylla.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Går vel raskere å bestille på cdon.no eller en annen norsk nettside?

 

Prøv steder som Elkjøp eller Expert eller Lefdal også. De selger jo masse Wii-spill, men kanskje "hardcore"-gjengen ikke bryr seg å lete der, også har de ett par eksemplarer stående i hylla.

 

Ja, jeg har egentlig ikke noen hast med å få spillet selv, da jeg ikke vil få tid til å spille det skikkelig før sent november likevel (har en deadline jeg må prioritere dessverre), så jeg stikker heller bare nedom butikken i neste uke, da skulle de få inn nye eksemplarer. Liker å gå i butikken der siden jeg kjenner noen av de som jobber der, og siden det slik er større sjanse for at de tar inn lignende spill i større kvanta i fremtiden.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt noe tid å spille det selv. Syns nesten synd på de som sitter og venter og springer i butikker daglig og leiter, også har jeg hatt det siden lørdag og bare rukket å spille en times tid :p

 

Halve helga ryker også, imorgen er det en fest/event med jobb, lørdag skal jeg til en kompis i oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...