Gå til innhold

Xenoblade Chronicles


Haunts

Anbefalte innlegg

20662.JPG

 

Tenkte jeg skulle lage en tråd om dette spillet som har fått altfor lite kjærlighet fra norske butikker, (oslo området hvertfall..)

Har selv ikke fått tak i det enda da det er utsolgt overalt pga. få bestilte eksemplarer i fysiske butikker som jeg tok sjansen på å kjøpe fra.

 

Xenoblade har fått bare ros etter det jeg har sett fra flere nettsider som for eks Eurogamer og brukere som kommenterer. Noen har tilogmed sagt at det er denne generasjonens RPG!

Så da blir man jo såklart litt gira, men den gang ei.

 

Men noen som har fått tak i Xenoblade Chronicles og prøvd det enda, hvordan er spillopplevelsen så langt?

 

Ellers er dette en tråd som man kan diskutere stort og smått så lenge det er om Xenoblade Chronicles eller lignende ;)

 

edit: og forresten noen som vet om en butikk i Oslo området som faktisk har spillet inne på lager?

Endret av Haunts
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk det i dag, bestilt fra Coolshop.com. Første gang på lenge at jeg får et spill til Wii som jeg virkelig har sett frem til. Har bare spilt et par timer til nå, så kan ikke si annet enn at det ser (og høres) lovende ut. Så langt vil jeg absolutt si meg enig i de positive omtalene. Minner om en slags blanding av Final Fantasy XI, XII, Xenogears osv. Man får den litt episke følelsen av et jrpg som jeg har savnet i mange år nå.

 

På en måte er det en litt merkelig doning, for spillet kan ved første øyekast virke som om det kommer en generasjon "for sent", med Dreamcast og PS2 teksturer. Samtidig føles spillbarheten frisk. Den visuelle stilen overgår også kjapt førsteinntrykket med de grumsete teksturene. Nå ser jeg bare vakre omgivelser og imponerende utsyn, som nesten bare Shadow of the Colossus og God of War kan matche, for ikke å glemme at jeg lytter til et nydelig lydspor som lett kan gli inn blant favorittene. Stemmeskuespillet varierer litt mer fra scene til scene, men er gjevnt over bra til svært bra.

Jeg har spilt for lite til å kunne uttale meg ordentlig om kampsystemet, men også her er det gode muligheter.

 

Sammenlagt inntrykk er vel faktisk at jeg kan utsette Deus Ex et par uker med god samvittighet. :thumbup:

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar

Godt at vi fikk en egen tråd for dette fantastiske spillet - og ekstra kult at det ikke er en av de faste fra Nintendo-delen av forumet som laget den :) Jeg har ikke sett spillet i noen butikker så langt, og har egentlig litt lyst på spesialversjonen, så har derfor ikke skaffet spillet helt enda, men gleder meg til å få det i havn. Ser fantastisk ut!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Bestilte dette i begynnelsen av måneden, fortsatt ikke mottatt fra Gamezone (Men er bekreftet dato på lager imorra), så håper/regner med før helgen :dribble: . Som jeg har skrevet her tidligere, angrer jeg litt på at Bundle utgaven ble "glemt" og at jeg gikk for vanlig versjon bare... men pytt pytt :)

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at jeg skal ha dette. Jeg var ikke overbegeistret for Xenosaga-trilogien, men her ser det ut som Monolith Soft er inne på rett spor igjen. Ser mange sammenligner med Final Fantasy XII, selv får jeg også litt Rogue Galaxy-vibber. Er imidlertid ikke optimistisk nok til å forvente et Xenogears-plot.

 

Ellers er dere kanskje klar over at spillet ikke er blitt gitt ut i Nord-Amerika og Nintendo of America oppgir at det er heller ingen planer om det, men at de følger salgstallene i Europa. Nord-amerikanske JRPG-fans har startet Operation Rainfall, som er en kampanje for å få NoA til å utgi Xenoblade pluss Last Story og Pandora's Tower, to andre stortitler som også har utgivelsesdato i Europa men ikke i Nord-Amerika. Som europeer vet jeg godt hvordan det er å måtte styre med import og modding for å få de spillene man vil ha og jeg er ikke mindre solidarisk enn at jeg oppfordrer folk til å støtte Operation Rainfall på et eller annet vis. Sjekk ut Facebook-siden deres for mer info.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at jeg skal ha dette. Jeg var ikke overbegeistret for Xenosaga-trilogien, men her ser det ut som Monolith Soft er inne på rett spor igjen. Ser mange sammenligner med Final Fantasy XII, selv får jeg også litt Rogue Galaxy-vibber. Er imidlertid ikke optimistisk nok til å forvente et Xenogears-plot.

 

Ellers er dere kanskje klar over at spillet ikke er blitt gitt ut i Nord-Amerika og Nintendo of America oppgir at det er heller ingen planer om det, men at de følger salgstallene i Europa. Nord-amerikanske JRPG-fans har startet Operation Rainfall, som er en kampanje for å få NoA til å utgi Xenoblade pluss Last Story og Pandora's Tower, to andre stortitler som også har utgivelsesdato i Europa men ikke i Nord-Amerika. Som europeer vet jeg godt hvordan det er å måtte styre med import og modding for å få de spillene man vil ha og jeg er ikke mindre solidarisk enn at jeg oppfordrer folk til å støtte Operation Rainfall på et eller annet vis. Sjekk ut Facebook-siden deres for mer info.

 

Fint at du tar opp dette, vi har skrevet en del om dette i Nintendo-kaféen tidligere, og jeg er enig med deg i at alle bør støtte opp om dette! Det er for dumt at verdens største spillmarked ikke skal få muligheten til å spille disse meget lovende spillene. La oss håpe de selger godt her slik at flere får muligheten til å spille de! Førsteopplaget ser ut til å være utsolgt i både Frankrike (38 tusen), England (ca 10 tusen) og her i Norge (hvor det går rykter om at det bare kom 40 eksemplarer ved første levering). Hvis det gjelder over hele Europa, så kan vi kanskje håpe på et tall opp mot 100 tusen for første måneden? NoE er ihvertfall i ferd med å sende ut et nytt opplag allerede, noe som lover positivt.

Lenke til kommentar

Leste på Eurogamer.net at Xenoblade gikk rett inn på 7. plass på salgslistene i UK. Selvfølgelig mest gamle spill å konkurrere med akkurat nå, så det blir spennende å se hvordan det holder seg når de første storspillene kommer.

 

Xenoblade kan ha berget seg med å være tidlig ute og ved å ha fått relativt mye omtale rett før utgivelse på europeiske sider, men det kan også være en tittel som er ute av listene igjen ved neste telling, når de mest interesserte kundene har fått sitt...

Bare 40 eksemplarer i Norge hørtes jo forøvrig villt ut? Følte meg et øyeblikk spesiell som fikk det alt nå, til jeg kom på at Coolshop vel er basert i Danmark. :whistle:

Endret av BzWarm
Lenke til kommentar

Vel, det er bare rykter (fra NUF) at det bare kom 40 eksemplarer til Norge. Tipper bare på dette forumet så er det rundt en 40 som er interessert i spillet. Dette viser forøvrig litt av problemt litt Wii - når butikkene tar inn 40 eksemplarer av dette (men tusenvis av det siste Babyz Motion Party), så blir det meget vanskelig for andre enn folk som følger veldig godt med å skaffe seg kvalitetstitlene.

 

Spillet gikk forresten inn på 3. plass på listen om man ikke legger sammen utgivelser på ulike plattform (altså om man teller alle Cars-spillene på ulike plattformer for ulike utgivelser), så det må vel sies å være meget imponerende for et såpass nisjespill utgitt på en konsoll som spillpressen for lengst har begravd.

Lenke til kommentar

Dette viser forøvrig litt av problemt litt Wii - når butikkene tar inn 40 eksemplarer av dette (men tusenvis av det siste Babyz Motion Party), så blir det meget vanskelig for andre enn folk som følger veldig godt med å skaffe seg kvalitetstitlene.

 

Jepp, jeg vil selv si at jeg følger rimelig godt med på nyheter innen spillbransjen, men likevel dukket dette spillet relativt sent opp på min radar. Wii har liksom bare blitt Mario og Donkey Kong for meg etterhvert.

Morro å se at de fyller etter med storspill som Last Story også, bare så synd at kjøpere ofte blir sett på som om de leter etter en tyrkisk indiefilm på betamax, når man forhører seg etter det som burde være en stor spillutgivelse. Utgivere kan ikke klage på dårlige salgstall når de nesten ikke gir forbrukerne mulighet til hverken å få vite om, eller få tak i titlene sine.

Lenke til kommentar

På oppfordring av taterfyrings paster jeg inn mine opplevelser med den første timen av Xenoblade her også.

 

Nå har jeg testet Xenoblade Chronicles en times tid. Må bruke uttrykket "blown away". Jeg forventet et combat system der man hugger med wiimoten og springer rundt. Men her har man skills med cooldowns, og autoattacker hele tiden når man ikke bruker en skill. Ligner egentlig mere på en MMORPG. Og du har full mobilitet. Bytter mellom skillene med d-paden hele tiden, da de har hver sine cooldowns.

 

Skillene har egne bonuser hvis man angriper fra siden eller bakfra (det står i beskrivelsen). Det er mere MMORPG-mekanikk, som at en kar er typisk tank med masse HP og attack, en er support med skills som gir bonuser bakfra og fra siden (mens tanken har aggro), sikkert mage og healere også etterhvert. I starten er det meg som type supportkarakter for kompisen min, som er typisk Tank og holder aggro så jeg kan springe på siden og bak fiendene vi sloss mot. Virker som et ekstremt dypt system. Hver karakter har en egen special skill også, og man kan sette igang combo attacks med andre party members. Og jeg blir nesten bombardert med status change-meldinger, som Break, Topple, -atk bonus, -def rear..blir ganske overveldet føler jeg. Men blir vel vant med det.

 

Er ganske lett å bli most allerede i starten, er noen monstre som bare plutselig banker ræva di, særlig siden man blir etterlatt av kompisen i første byen og får quests der om å slakte monstre for å finne et materiale til en fyr. Men å dø gir visst ingen penalties annet enn å hoppe tilbake til forrige "landmark", eller savepoint. Man går forbi enkelte punkter så spretter en landmark opp på kartet.

 

Kan visst også samle på collectibles som ligger strødd rundt som blå kuler, og legge dem i en collectibles-bok og få rewards når man fullfører en kategori, eller trade med named NPC'r rundt i byene.

 

Den første kampen styrer man en annen helt som har et eller annet supersverd jeg ikke vet noe om enda. Han er så overpowered at det blir mest tutorial-fights. Så hopper man ett år fremover i tid og styrer unggutten Shulk som har tank-kompisen Reyn sammen med seg. Nå springer jeg rundt og ganker lvl 3-5 monstre rundt Colony 9, den første questhub'en. Får nye skills når man leveler opp også ser det ut som. Har fått to til allerede. Men Reyn stikker når man kommer til Colony 9 og man kan queste litt alene utenfor byen.

 

Lurer på hvordan det blir å sitte å bla frem og tilbake mellom en drøss skills i vanskelige fights. Er jo helt realtime. Har ikke funnet ut av block-mekanikken heller, virker som han bare blocker automatisk av og til, men står og tar damage rett foran seg andre ganger. Og monstrene slår ganske hardt allerede så tidlig.

 

Grafikken ser ganske kjip ut når de zoomer inn på ansikter og klær, men terrenget og landskapet og hus og slikt er fantastisk detaljert, og kampeffektene er også glimrende, samme med lydeffektene i kamp.

 

Stemmene er ikke amerikanske, men britiske, som gir litt bedre feeling. Kan også endre til Japanese audio når som helst. Men da skjønner jeg jo ikke bæret av hva de roper mens de slåss :p Selv om det høres litt bedre ut, siden japanerne har mye bedre voice actors til spill og anime.

 

Nå er det jobb i 9 timer og hjem og spille mere. Sukk.

 

Og på svar om en fra Amazon.com som whinet om at spillet ikke har "veive med wiimote-angrep":

 

Hvem har lyst å svinge wiimoten som et sverd i alle spill? Det funker ikke i 90% av spillene som har det innebygd. Det eneste man gjør er å riste på seg senebetennelse i høyrearmen..tenker f.eks. på Twilight Princess, og til dels LOTR:aragorns quest.

Dette er helt tydelig ikke et spill for action-unger som bare vil veive med wiimoten i diverse retninger mens de holder inne knapper. Spillet kan spilles med classic controller også iflg manualen.

 

Syns denne "velge skills med cooldown" mekanikken funker bra i et sånt spill. Men jeg er jo vant med spill som World of Warcraft der det er ganske likt. Final Fantasy 13 har også noe lignende, bortsett fra at der velger man roles hele tiden.

 

Det blir også mye mere taktisk enn å huske på å holde inn Z+B og svinge oppover for en special move, og Z+A+svinge venstre for en annen move. Nå bare velger jeg moves i bunnen og executer med A-knappen mens jeg posisjonerer meg riktig, og autoattacker. Og har du først locka på en enemy, trenger du ikke holde inne Z for å holde locken.

 

Dessuten kan jeg ikke dømme et spill etter å ha spilt i en knapp time, som han amazon-fyren tydeligvis har gjort. Bare skrev ned tankene mine så langt Jeg digger alt jeg har sett så langt.

 

Det er jo egentlig ganske likt ATB systemet også, bare at man ikke velge skills og spells fra en meny, men har ikonene på bunnen av skjermen og bytter med d-paden. Pluss at du kan bevege deg helt fritt. Kaster du en heal velger du hvem du skal heale før du executer. Det eneste problemet jeg kan se for meg er hvis jeg har veldig mange skills og må bruke tid på å finne frem til riktig skill med å bla høyre og venstre. Men det er mulig det ikke blir sånn, i dunno.

 

Det spretter også opp tutorial-skjerm første gangen du bruker en mekanikk, så du lærer ting fort, og alle tutorialene er tilgjengelig å lese når som helst etterpå.

 

Character specific skillen min fant jeg nettopp ut kan velge ting med opp og ned også, så de andre skillene får vel slike options etter hvert. Har også sett at jeg kan oppgradere skills i butikken.

 

Men med tanke på den massive spilltørken som er til Wii, vil nok mange med "feil" utgangspunkt kjøpe spillet og ikke like det.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp, jeg vil selv si at jeg følger rimelig godt med på nyheter innen spillbransjen, men likevel dukket dette spillet relativt sent opp på min radar. Wii har liksom bare blitt Mario og Donkey Kong for meg etterhvert.

Morro å se at de fyller etter med storspill som Last Story også, bare så synd at kjøpere ofte blir sett på som om de leter etter en tyrkisk indiefilm på betamax, når man forhører seg etter det som burde være en stor spillutgivelse. Utgivere kan ikke klage på dårlige salgstall når de nesten ikke gir forbrukerne mulighet til hverken å få vite om, eller få tak i titlene sine.

 

Spillet ble faktisk annonsert så langt tilbake som på E3 i 2009, men siden Nintendo selv tydeligvis ikke har hatt spesielt stor tro på spillet, og siden journalister og spillbutikker generelt har mindre interesse for Wii, så har det nok gått under radaren for de aller fleste som ikke følger japansk spillindustri tett vil jeg tro. Kult at du har oppdaget det nå dog, og bare gi en lyd om du trenger andre anbefalinger for å gjøre Wii-en til mer enn en Donkey Kong og Mario-maskin :)

 

Og igjen - meget bra førsteinntrykk fra deg Bytex. Gleder meg til å høre mer om hva du synes når du får spilt mer etter jobb i kveld :)

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Opplevde det samme når jeg lette etter Dragon Quest IX i fjor sommer på releasedatoen og flere dager etterpå. Folkene i kassa bare så dumt foran seg og begynte å søke i datasystemet for å se om spillet kommer inn eller ikke.

Ingen hadde engang hørt om serien. Men jeg spurte mest på plasser som Elkjøp og Expert og Spaceworld, da.

Kun EN kar på Gamestop i Drammen visste om spillet og hadde fått en mail om at det var utsatt ei uke til. Det visste ingen andre.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme når jeg lette etter Dragon Quest IX i fjor sommer på releasedatoen og flere dager etterpå. Folkene i kassa bare så dumt foran seg og begynte å søke i datasystemet for å se om spillet kommer inn eller ikke.

Ingen hadde engang hørt om serien. Men jeg spurte mest på plasser som Elkjøp og Expert og Spaceworld, da.

Kun EN kar på Gamestop i Drammen visste om spillet og hadde fått en mail om at det var utsatt ei uke til. Det visste ingen andre.

 

Haha, i Norge så er det dessverre bare Playstation som gjelder, og om et spill kommer fra Japan så bør det hete Final Fantasy for at noen skal åpne øynene for det. Heldigvis gjelder ikke det alle (som oss her inne), men dessverre litt for mange.

Lenke til kommentar

Jeg savner virkelig og kunne styre lagmedlemmene min i kamp. Det er ikke nødvendigvis det at de tabber seg så ofte ut, men jeg føler at kampene blir noe tilfeldige når jeg helt må stole på at utviklerne har kodet riktig, og ikke på mine egne taktiske egenskaper.

 

Synes det nesten bør være obligatorisk når en lager lagbaserte actionRPG spill å gi spilleren muligheten til å ta full kontroll over situsjonen slik at jeg slipper og nytteløst rope på buffs, eller håpe tanken kan få ræva i gir å få litt mer aggro, eller at medisinmannen skal lege meg når JEG synes det trengs og ikke bare når noen udefinerebare forhåndsinnstillinger synes det passer seg.

 

/rant

 

Heldigvis er kampene underholdene likevel, og det er alltid morsomt å bygge figurene videre med nye ferdigheter og utstyr. Spillet har en god progresjon synes jeg så langt.

 

Sideoppdragene derimot er nokså meh, og består mest av hvileløst leting etter X antall av en ting eller en fiende. Det er dog en del kule småbosser en kan møte rundt omkring. Når en lv 80 fiende spawner blandt lv 15 monstere er det kanskje litt overkill, men som oftest er det bra balansert og gir en ekstra utfordring mot ellers nokså enkle fiender.

 

Spillet er også overraskende snilt og brukervennlig. Det går ikke ann å dø eller miste utstyr, xp osv. og en kan også save når som helst utenfor kamp. Det gjør at en slipper og være redd for å tabbe seg ut og miste mange timer med framgang.

 

Historien på sin side er noe av det mer lovende jeg har sett i JRPG spill på lenge. Den er jo faktisk genuint spennende, selv om den som JRPG historier flest er nokså naiv og lettbeint.

Lenke til kommentar

Første tanker om spillet

 

Setter pris på ærligheten din her, og håper jeg ikke vil plages på samme måte som deg av de tingene. Men bra at du tross alt liker det godt selv om det har noen svakheter da!

 

Yes! Nå har jeg det! Fant det på Gamestop på Akerbrygge (av alle steder..) og så at det hvertfall var igjen 2 stk der ;)

Så kommer nok til å starte på det i løpet av kvelden, gleder meg!

 

Bra! Da har de nok fått inn flere eksemplarer tenker jeg, for hørte at de var utsolgt i helgen.

Lenke til kommentar

Er vanskelig å lage et fungerende sanntids-system der man også har full kontroll over alle partymembers i tillegg til deg selv, da. Det måtte isåfall være en instant switch til neste member, så du kan bevege han/henne selv og velge skillene, og så flippe tilbake til deg selv igjen.

Andre spill som lar deg styre skillsene til alle sammen er jo stort sett turbaserte der fiendene står iro og partyet står i ro og venter pent på turene sine.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...