Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bruk av privat PC på videregående skole (Akershus)

Anbefalte innlegg

Har nettopp startet med Service og samferdsel VG1 på videregående skole i Akershus, har gått på skole tidligere men det er når 3år siden da jeg har vært ute i arbeid de siste tre årene etter et par totalt mislykkede skoleforsøk tidligere hvor skolemotivasjonen var totalt fraværende.

Og det viser seg at reglementet rundt bruk av privat PC på videregående skole, hvertfall i Akershus har blitt forandret voldsomt siden jeg gikk på skole sist. Sist jeg gikk på skole i Akershus var det nærmest å bare møte opp med egen pc og det var det, du fikk den koblet opp og alt var fint, men ble det krøll så var det ditt eget ansvar naturligvis.

Idag derimot er tingene helt annerledes, det virker å være nærmest totalforbud imot bruken av privat PC i skolesammenheng, unnskyldingene er mange men få er spesielt gode om skolen faktisk ville tatt seg tid å sette seg ned sammen med meg og andre som søker tillatelse til bruk av egen PC, de problemene som eventuelt skulle være må kunne drøftes og på skolen jeg går på nå er den eneste programvaren vi faktisk har installert på skolen sine bærbare Microsoft Office 2010, noe jeg enkelt fikser på min egen maskin uansett og hva MAC adresser osv angår så tar det jo to sekunder og gi dette til skolen med tanke på nettverk, sperring av mac adresser ved behov ved prøver osv.. Skole PC-ene er heller ikke låst på noen måte, så står fritt til å legge inn hva pokker vi vil, fjerne hva pokker vi vil osv og det foreligger ingen programvare som lar lærere eller noe styre PC-ene våre ved behov så den store forskjellen fra det å bruke privat pc er jo minimal.

Et argument er at Akershus fylkeskommune ønsker lik PC til alle elever så ikke folk kommer med privat PC-er som er tregere enn hva skolen opererer med osv.. Samtidig sier de at skolen sin garantiordning er fordelaktig, men de som bruker privat PC må jo naturligvis stå til ansvar om de skulle smadre maskinen. Det ironiske er at elever som har fått utlevert maskiner fra tidligere skole år må fortsette å benytte disse selv når de starter på ny skole, så vi har elever i klassen som må bruke vesentlig svakere og annerledes maskiner fra resten av klassen og da faller jo hele "alle skal helst ha like maskiner" argumentet for egen båt.

Men jeg er ikke her for å diskutere hva jeg syntes og ikke syntes om Akershus sin stilling til bruk av privat PC på skolen, jeg er her fordi jeg har et stort problem med maskinen som blir utlevert fra skolen. Da tenker jeg ikke på at touchpadden er ubrukelig, at tastaturet ikke er noe godt å skrive eller at den har en grisetreig Intel Celenor prosessor og fattige 2GB selv når skolen har lagt inn 64-bit Windows7.

Jeg har faktisk et problem som jeg føler kan utvikle seg til å gjøre skoledagene mine vesentlig tyngre enn hva sunt og nødvendig er. Hodet mitt har alltid vært en litt lei skrue, drar jeg på 3D kino som benytter Dolby 3D fremfor Real3D for eksempel så vil jeg i 2 / 3 tilfeller ende opp med hodepine og føle meg sjøsyk og svimmel innen filmen er ferdig (heldigvis har nesten alle gått bort fra Dolby 3D og over til Real3D) og når jeg bruker dataskjermer med mye ghosting og etterslep så er jeg svimmel og sjøsyk innen 30min bruk, blant annet Samsung sin F2380M er en skjerm jeg overhode ikke har sjans til å bruke mer enn i noen få minutter uten at hode og kroppen går helt på styr. Dette problemet har for meg bare blitt gradvis verre med årene, nå sliter jeg for eksempel hver gang jeg er på hytter og campinger hvor folk har gamle feite CRT TV-er med ymse oppdateringsfrekvens og dette kan jeg rett og slett ikke se på uten å bli dårlig og tidlig i år var jeg sykemeldt i nesten 1mnd på grunn av problemer med svimmelhet og hode problemer som førte til at jobben måtte bytte skjerm for at ting skulle bli bedre.

Hva disse problemene faktisk kommer av har legene aldri funnet ut av, de har alle slags teorier men de ser jo ut til å bli dratt ut fra ingen steder, men tegnene tilsier jo at øyene / hode mitt er i overkant sensitiv når det kommer til skjermer osv.. Problemet jeg har nå er at med PC-en som blir utlevert fra skolen så ender jeg opp med tungt hode og svimmelhet etter litt bruk noe jeg finner utrolig upraktisk og nå har jeg nettopp fått maskinen så det er litt tidlig å si i hvor stor grad jeg blir påvirket av den enda men jeg ser for meg at 3timer med PC-en før det blir 2timer matematikk ikke blir spesielt gøy for å si det mildt...

Spørsmålet er jo om disse reglementene for skole PC er så utrolig strenge idag at det ikke er noen vits å dra til legen i et forsøk på å få en eller annen legeerklæring på dette? Og jeg aner ikke om legene faktisk kan skrive ut legeerklæringer på slikt i det hele tatt, jobben gav meg ny skjerm fordi de ønsket at jeg ikke skulle være sykemeldt for sin egen del, det var aldri på oppfordring fra legen.

Hva tror dere? Og hva anbefaler dere meg å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Legeerklæring er levert, men til nå ser tingene ut til å strande og muligheten for bruk av egen pc + mobilt bredbånd (altså så jeg ikke bruker skolens nett eller noe overhode) i mellomtiden ble ikke spesielt populært. Hvordan stiller en legeerklæring seg? Kan skolen fremdeles bare påtvinge bruk av deres maskiner selv ved fremleggelse av legeerklæring?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...