slimjim1 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hei, Jeg har 2 eksterne HD. Den ene er en MyBook Essensial WD 750 Gb og den andre en WD Passport Essential SE 1 Tb. Begge skal ha Serial Bus Transfer Rate (USB 2.0) på 480 Mb/s (Max). Når jeg kopierer fra den ene til den andre får jeg en transferspeed på 14-15 mb/s. Noen som kan forklare meg hvorfor den er sååå mye lavere enn det som står i broskyren? Finnes det noe raskere måte å kopiere mellom to USB disker? Kjører windows 7 på en relativt ny Lenovo Thinkpad T410 Veldig takknemlig for svar, syns dette går litt tregt.. Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Husk at det er forskjell på Mb/s og MB/s. 1 MB/s (MByte)=8 Mb/s (Mbit/s), slik at maks teoretisk hastighet er på 60 MB/s. Så vet vi at teori aldri stemmer overens med praksis, slik at du kan forvente å få ned i 30 MB/s som normal overføringshastighet. I dette tilfellet så er det dårlig konvertering mellom USB grensesnittet og SATA grensesnittet som harddisken bruker som gjør at du ikke kan oppnå maks teoretisk hastighet (litt enkelt forklart). I tillegg så kommer harddiskens ytelse inn i bildet. For småfiler er ytelsen mindre enn for store sekvensielle filer. I det verste tilfellet kan du få ned i 0.5 MB/s. Skal du ha større overføringshastigheter må du finne disker med andre grensesnitt, typisk USB3.0 eller eSATA. 2 Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Takk for bra og utfyllende svar. Den ene av de to, WD Passport 1T, har USB 3.0 grensesnitt, men det har ikke min maskin. Den har følgende porter, kan vel ikke bruke noen av disse... Beste løsningen er vel å kjøpe et ExpressCard til USB 3.0 kort. Endret 23. august 2011 av slimjim1 Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Det kortet der har jeg selv kjøpt, men har ikke fått full utnyttelse av det enda. Hvis jeg kopierer en stor fil (1.3 GB) fra SSD til ekstern, så ender jeg opp med ca 50 MB/s i snitthastighet, og det tror jeg er maks hastighet for selve harddisken min (det er en gammel 2.5" på 120GB). Tar jeg derimot en mappe med masse småfiler (1kB-500kB) på rundt 300 MB, så ender jeg opp med 7ish MB/s. Jeg skal få to WD 2TB MyBook USB3.0 forhåpentligvis i slutten av uken. Hvis du kan vente litt, så kan jeg oppdatere med noen ytelsestall så kan du se om du synes det er verdt å kjøpe expresskortet, siden 3.5" har bedre ytelse enn 2.5" på sekvensiell les/skriv Jeg kan også gjøre noen sammenligninger mot de gamle MyBookene mine, 1TB USB 2.0, siden jeg er litt nysgjerrig selv Og forøvrig så kan du i senere tid utnyttte eSATA porten din. I teorien ( ) skal den yte like bra som harddisken, altså i de fleste tilfeller er det harddisken som er for treig, ikke grensesnittet. Endret 23. august 2011 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Kult om du gidder det, har ikke sånt hastverk... Ser komplett har eksterne eSATA disker Ulempen er jo at jeg ikke kan bruke den på eldre maskiner.. Endret 23. august 2011 av slimjim1 Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 De ha jo også USB3.0, og den er bakoverkompatibel med USB2.0 Så de kan du bruke på de fleste PCer! Prisen kan jo forøvrig diskuteres da Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Man kan også merke seg at noen WD green disker har VELDIG dårlig skrivehastighet. Særlig de eksterne harddiskene. Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Da har jeg gjort litt tester her... For å oppsummere: PC: Dell Latitude D830, 1.8GHz Centrino Duo, 4GB RAM DDR2-667, Crucial C300 64GB, Windows 7 64bit Ekstern harddisk: Western Digital My Book Essential USB3.0 (WDBACW0020HBK) Kontrollerkort: Sunsway/ST Lab ExpressCard USB 3.0 (C-470) Følgende tester er gjennomført: Anvil Storage Utility, Crystal Disk Mark 3, kopiering av filer/mapper fra PC (SSD) til ekstern og fra ekstern til ekstern. Av filer/mapper som har blitt testet er en ISO-fil på 6.68GB, "Mine Dokumenter" 3.04GB (en fin blanding av store og små filer), "Mine Videoer" 744MB, en mappe med JPG bilder 3.87GB (ca 6MB store bilder). SYNTETISKE TESTER USB2.0: USB3.0: VIRKELIGE KOPIERINGSTESTER OPPSUMMERT: SCREENSHOTS FRA WINDOWS: Bildene vises i følgende rekkefølge: "Videoer-ISO Dokumenter-Bilder" USB2.0: USB3.0: Internt USB3.0 <-> USB3.0 Edit: En liten konklusjon må vel på plass! Som en kan se fra alle testene, både syntetiske og virkelige, så er USB3.0 definitivt raskere enn USB2.0, og med en gang det er snakk om litt større filer (>128KB), så begynner USB3.0 virkelig å sparke i fra seg i forhold til USB2.0. MEN, husk at disse testene baserer seg på kopiering fra SSD (bortsett fra intern-testen). Vanligvis sitter det en 2.5" harddisk i laptopper, og hvis det er denne du skal kopiere fra må du huske at den gjerne ikke har all verdens ytelse. Dog, mer enn USB2.0 har den! Om du synes det er verdt å investere i kontrollerkort må nesten du avgjøre selv! Endret 27. august 2011 av Arve1234567890 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Men e-sata vil uanset være det raskeste. Lenke til kommentar
slimjim1 Skrevet 29. august 2011 Forfatter Del Skrevet 29. august 2011 wow.. Bra dokumentert. Ser jo helt klart at det er mer sprut i 3.0. Har jo uansett ikke ssd(enda). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå