AMajor Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Har startet å skrive et program der jeg prøver å lese noen bytes fra fil og så skrive de ut på skjermen. Er littegran kjent med assembler, kan endel instruksjoner og slikt, men ikke så mye at det gjør noe når det kommer til andre registre og interrupts. 1. lurer først og fremst på om fila blir lest og at bytene blir lagret i buffer-arrayet? 2. jeg prøver å hente bytene fra buffer-arrayet på denne måten: mov dl,[buffer+di] inc di jeg tror ikke det blir riktig? Lurer på om det er noen som kan spotte hva som må til for å få aksess til arrayet, eller om det er noe annet jeg gjør feil her? .286 .model small .code org 100h main: ;--------------------- ;åpne eksisterende fil ;--------------------- mov dx,offset filename mov al,0 mov ah,3dh int 21h jc exi ;mov bx,ax ;mov ds,[bufferseg] ;mov dx,0 ;---------------- ;les data fra fil ;---------------- mov ah, 3fh;40h;3fh mov bx,[filehandle] mov cx,53 ;read x bytes mov dx,offset buffer int 21h ;mov [cs:filesize],ax ;------------------ ;avslutt filehandle ;------------------ mov ah,3eh mov bx,[filehandle] int 21h ;cld ;mov si,0 mov cx,53 ;[cs:filesize] mov di,0 printloop: mov ah,2 ; lodsb ; mov ax,offset buffer mov dl,[buffer+di] inc di int 21h dec cx jne printloop ;pop ds exi: mov ax,4c00h int 21h ;ret filename db "file.txt",0 buffer db 300 dup(0) bufferseg dw 0 filesize dw 0 filehandle dw 0 end main Lenke til kommentar
Araho Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Spørsmål: Hvorfor bruker du assembler? Er det en del av en oppgave på høyskole/universitet eller noe? Edit: Oops, så nå at jeg beveget meg inn på Assembler-delen av forumet. Beklaer, skal ikke komme med noen dumme fordommer eller forslag Endret 22. august 2011 av Araho Lenke til kommentar
Araho Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) *snip* Dobbelpost. Endret 22. august 2011 av Araho Lenke til kommentar
AMajor Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Vel, fant ut feilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå