Sleggefett Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Skal sette igang med å lese tre bøker til særemne. Da har jeg valgt å fokusere på noe annet enn det jeg føler alle andre gjør. Gidder ikke krig, kjærlighet og politi-som-jakter-røvere type bøker. Er ute etter bøker hvor personer som lever på kanten av samfunnets lover er hovedpersonene, men de bøkene jeg vet om(som ikke er så veldig mange) er dokumentariske, dvs de er basert på faktiske hendelser. Læreren krever skjønnlitteratur. Tror også forfatteren må være norsk, men det dobbelsjekker jeg imorra. Har noen tips til bøker, eller burde jeg finne meg et annet tema? Grunnen til at jeg ser i denne sjangeren er fordi det er slike bøker jeg har funnet mest interessante de siste årene. Det kan også være aktuelt og gå for bøker hvor infiltrasjon av en gruppe/organisasjon skjer. Hvis noen har lest Ganglands: Brazil av Ross Kemp er det en slik versjon jeg tenker på, hvor det er mye fokus på hovedpersonen når han er i favelaen og infiltrerer og mindre fokus på at han snakker med de som sendte han dit. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Jeg vil anbefale bøkene i Dexter-serien av Jeff Lindsay, meget spennende og underholdende, om en seriemorder som også jobber som åstedsgransker i Miami politiet. Skitt, det ser dessverre ut til at disse ikke er oversatt til Norsk ennå.. Jeg har lest de 4 første bøkene og den nyeste er på vei i posten. Endret 22. august 2011 av grovetussen Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg kan anbefale to bøker av Jens Lapidus. Han skriver krim fra undergrunnsmiljøet i Stocholm i en ganske realistisk stil. Miljøet skildres gjennom de kriminelles eget perspektiv som skifter mellom forskjellige personer. På norsk heter bøkene "Cash" og "Aldri fucke opp". Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Yes, måtte være norske forfattere, men siden han var litt tvilende når han svarte kan fort de to Monkeyboy foreslo være aktuelle! Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Selv om den ikke er norsk, les Siberian education. Sykt kul bok! Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 (endret) Har nettopp kjøpt Siberian Education, så takk for tipset, får lese den som neste bok. Jens Lapidus - Cash ble første bok, så får vi se hvilke andre det blir. Ble enig med læreren om å ta bøkler vinklet fra ondskapens side(aller helst kriminal litteratur). Så får vi se hvor dette ender. Takk for hj Har nettopp kjøpt Siberian Education, så takk for tipset, får lese den som neste bok. Jens Lapidus - Cash ble første bok, så får vi se hvilke andre det blir. Ble enig med læreren om å ta bøkler vinklet fra ondskapens side(aller helst kriminal litteratur). Så får vi se hvor dette ender. Takk for hjelpen! Endret 31. august 2011 av Sleggefettt Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Når du har lest Siberian Education så sleng ut noen ord om boken, føler dette er en bok mange ville digget om de viste om den Lenke til kommentar
oysthaug Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Jens Bjørneboe - den onde hyrde (hvis det var det den het...). Bra særemnemateriale, læreren din blir gira. Anbefales. Lenke til kommentar
Badering Skrevet 2. september 2011 Del Skrevet 2. september 2011 Forbrytelse og Straff, Dostojevskij. Ikke at jeg hadde hatt tatt han i særemnet mitt da. Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 Hehe, han var faktisk på forslagsarket vi fikk av læreren. Da er to av tre bøker bestemt! Cash av Jens Lapidus Den Onde Hyrde av Jens Bjørneboe Lenke til kommentar
Vowels Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Ingvar Ambjørnsen - Hvite Niggere Lenke til kommentar
bolleboi Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Gert Nygårdshaug - Mengele Zoo konge bok! Lenke til kommentar
henrik3001 Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Dette syns jeg var et interessant tema! Hvordan gikk det? Er det mulig å få se noe av det du skrev også? Endret 19. januar 2012 av henrik3001 Lenke til kommentar
Con Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Ingvar Ambjørnsen - Hvite Niggere Støttes! Denne er fantastisk bra. Mye annet av han passer også bra til det du beskriver! Kan også annbefale Bård Torgersen - Alt Skal Vekk. Som også er en veldig bra bok. Lenke til kommentar
Sleggefett Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Kjempe flott at tips fortsatt kommer, har enda ikke bestemt meg for den tredje boken. Både Cash av Jens Lapidus og Den Onde Hyrde av Jens Bjørneboe er veldig gode bøker, med vidt forskjellig historie og stil. Annbefaler begge to, skal lese resten av bøkene i Stockholm Noir senere(serien Cash er en del av)! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå