Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Byttet bil for en stund siden, og nå ble det mye styr! Hjelp

fakkit

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal prøve og forklare så godt som jeg kan :p Jeg hadde en 1990 mod Golf 2, og jeg byttet den mot en 1973 mod vw boble, pluss jeg fikk 5tusen i mellomlegg.

Dette er ca 2måneder siden, pluss minus. Jeg kjørte i 2timer for og komme til der fyren bodde. Og vi fortalte hva som feilte bilene våre. Men vi hadde selfølgelig glemt både penn og papir, so vi ble enige om og skrive kjøp og salgs melding hver for oss når vi kom hjem igjenn.

Jeg skrev salgsmelding på golfen min,og sendte den til han. ( slik han kunne sende den inn,og jeg gjøre det samme med hans papir). Men dette ble ikke gjort fra hans side.

Bilen min ble begjert avskiltet rundt den tiden jeg solgte bilen (husker ikke eksakt når). Den var begjert avskiltet pga jeg ikke hadde betalt omregistreringsavgift fra da jeg kjøpte bilen, som var ca 2måneder før byttet ble gjort. Jeg betalte ikke omreg etterpå heller,pga jeg ikke hadde fått noen papir på det.

Idag ringte han fyren som jeg bytta med, og sa at han hadde blitt stoppet i teknisk kontroll, og de klipte skilta pga den av avskiltningsbegjert. Han så helst at jeg kom tilbake med bobbla og 5 tusen, og jeg fikk tilbake golfen min.

Jeg sa selfølgelig nei, for hadde han sendt inn papirene jeg sendte han i første omgang,så hadde dette aldri sjedd? Bilen hadde blitt lovlig igjenn,om han registerte den på seg selv.

Vertfall,jeg går nå skole og har lite penger og har ikke tid eller penger til dette tullet her! Hva mener dere jeg skal gjøre? Jeg sa ivertfall pent nei, at dette var ikke aktuelt, men sa jeg kunne betale gebyre for og få ut igjenn skiltene.

Hva mener dere? beklager viss dette ble rotete,men bare spør om dere lurer på noe, og jeg skal forklare nermere! takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja,var det jeg gjor også. Men bilen står på biltilsynet nå,og jeg har 2dager på meg og hente bilen,ellers blir den tauet vekk og regningen kommer til meg sier han.

Jeg har ikke råd til og betale ditt og datt.. Så du tror ikke han kan komme noe lenger med det?

Lenke til kommentar

Ja,var det jeg gjor også. Men bilen står på biltilsynet nå,og jeg har 2dager på meg og hente bilen,ellers blir den tauet vekk og regningen kommer til meg sier han.

Jeg har ikke råd til og betale ditt og datt.. Så du tror ikke han kan komme noe lenger med det?

Så lenge det ikke er levert salgsmelding på bilen, så står den vel i ditt navn, så da er det deg regningen kommer til ja. Du er også ansvarlig for å levere salgsmelding når du selger bilen din, og ikke bare sende en salgsmelding til han. Så lenge du ikke kan bevise at bilen var solgt (byttet) til han før avskiltingen, så er det nok deg regningen kommer til.

Spørsmålet nå er jo bare om du har fått salgsmelding på bilen du fikk i bytte, slik at den i hvertfall tilhører deg nå, for da har du jo i tilfelle to biler ;)

Lenke til kommentar

Neei,har desverre ikke fått papirene på bobla. Han nektet og sende di av en eller annen grunn. Men uansett,så snakket jeg så vidt med han istad, og vi ble enige om at jeg betalte gebyret på 1400kr for og få skiltene utlevert igjenn,og han sendte papirene på boblen

Endret av fakkit
Lenke til kommentar

Du har solgt bilen og levert salgsmeldingen.

Forklar saken din til biltilsynet.

Viss ikkje kan du jo alltids seie til at han du melder bilen stjelt, så får han nok fart på sakene.

Lenke til kommentar

Du har solgt bilen og levert salgsmeldingen.

Nei, han har ikke det. Han har solgt bilen, fylt ut og signert salgsmeldingen, og så sendt meldingen til kjøper for at han også skulle signere og sende inn, noe han ikke har gjort. Forøvrig en framgangsmåte (overlate melding til kjøper) det advares mot, fordi selger er ansvarlig for årsavgift, parkeringsavgifter, bomavgifter mm inntil salgsmeldinga er registrert.

Nå (med trådstarters siste innlegg) ser det jo imidlertid ut som saken er løst.

Lenke til kommentar

Han forventer nå at jeg skal betale avskiltningsgebyr på 1280,- og samt inntauinsavgift på en ukjent sum og betale for og få skiltene ut igjenn..

Hva hadde dere sagt dere enig i av dette? Er student,og har andre prioriteringer en dette!

Lenke til kommentar

Vel, så lenge du ikke har sørget for å melde til staten at det ikke lenger er din bil så er det jo ditt ansvar.. I forbindelse med bruktbilsalg er det selger som har størst interesse av å sørge for at eierskifte blir registrert, derfor står det også såvidt jeg husker både på salgsmeldingen og vognkortet at det er selgers ansvar å sende inn melding om eierskifte.

Men det er vann under brua nå, det som er viktigst akkurat nå er at om du ikke får til noen annen (skriftlig!!!) avtale med fyren ganske fort vil kostnadene fortsette å øke, og det er du som blir sittende igjen med dem. Enten må du cashe ut Golfen og møte fyren for å ordne opp i papirarbeidet for begge bilene, eller så må du innstille deg på å avskrive Golfen og enten levere Bobla eller betale fyren det den er verdt.

Lenke til kommentar

Eller få masse parkeringsbøter og bom passeringer på den bilen som er registrert på han.

Neppe at det vil løse noe, men er sikkert veldig moro.

Dere bør ihvertfall snakke sammen og komme til enighet om dette snarest.

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Abruzzi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han har tydeligvis sluttet og ta telefonen. Nekter og svare meg (merkelig nokk).

Tok telefonen til min far idag,og utgav meg for og vere han :p haha.. funket faktisk bra! Han skulle ringe biltilsynet og høre om begjeret om avskiltning går vekk når han omreger bilen på seg selv. Og det gjør det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...