Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva er egentlig greia med å bruke Word?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg har drevet en del med Adobe Indesign noen år nå både privat og i jobbsammenheng, og så lenge jeg har Indesign på alle maskiner, så kan jeg ikke helt se hva man skal med Word.

Har jeg gått glipp av noe, eller er det bare meg som liker bedre å jobbe med layoutprogrammer når det gjelder produksjon av brev/postere/plakater/rapporter etc etc?

Man bør jo uansett i mine øyne lagre et tekstdokument som pdf før man sender det videre til andre, grunnet kompatiblitet etc. å da synes jeg Indesign er langt mer forutsigbart å bruke, da man kan plassere tekstbokser etc. mer effektivt enn man kan i Word.

Jeg skjønner at Excel og Outlook, samt Powerpoint har sin posisjon, men jeg klarer liksom ikke å finne argumenter for å bruke Word...

Er det bare meg som foretrekker programmer som Indesign etc. til tekst og grafiske oppsett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå vell det at Microsoft har sin versjon og Adobe har sin versjon. Det er det samme som at Microsoft har Paint og Adobe har photoshop ikke at de er godt eksempel. Adobe sine produkter er også vanligvis dyrere og mer avansert, som gjør også at de har flere funksjoner og du har større muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg har drevet en del med Adobe Indesign noen år nå både privat og i jobbsammenheng, og så lenge jeg har Indesign på alle maskiner, så kan jeg ikke helt se hva man skal med Word.

Har jeg gått glipp av noe, eller er det bare meg som liker bedre å jobbe med layoutprogrammer når det gjelder produksjon av brev/postere/plakater/rapporter etc etc?

Man bør jo uansett i mine øyne lagre et tekstdokument som pdf før man sender det videre til andre, grunnet kompatiblitet etc. å da synes jeg Indesign er langt mer forutsigbart å bruke, da man kan plassere tekstbokser etc. mer effektivt enn man kan i Word.

Jeg skjønner at Excel og Outlook, samt Powerpoint har sin posisjon, men jeg klarer liksom ikke å finne argumenter for å bruke Word...

Er det bare meg som foretrekker programmer som Indesign etc. til tekst og grafiske oppsett?

- Innholdsfortegnelse

- Kildereferanser

- Innlemming av Excel regneark og XML datasett

- Kryssreferanser til regneark

- Matematiske formler

Jeg bruker det til å dokumentere ingeniørarbeid jeg gjør som typisk inneholder mye av det over, og som Indesign er ganske verdiløst til, samt vesentlig dyrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Word er noe de fleste har tilgjengelig, mens InDesign er noe mange ikke vet hva er en gang. Word er også lettere å bruke og lære seg enn InDesign, i alle fall om man skal gjøre litt mer enn å sette inn en tekstboks her og der. Skal man derimot tenke på design osv, er InDesign et bedre alternativ.

Lenke til kommentar

Du tenker gjerne på i forbindelse med posters og slikt? Da er det jo klart at de fleste program beregnet på slikt er bedre enn Word. Microsoft har jo sin Publisher som også er bra til slikt for folk som ikke har erfaring med DTP, men mer erfaring med Office-pakken.

Powerpoint er jo for lysbildebruk. Der synes jeg det er bedre enn Publisher f.eks. Grunnen til at jeg henviser til Publisher er rett og slett at jeg ikke har brukt InDesign.

Men det er vel som Madam Mim sier: de fleste får tak i Office-pakken, og bruker den. Om de ikke har større behov for noe fancy postere kan de da bruke Word til å lage slike oppslag. Men, om de har den litt mer fancy office-pakken med Publisher i, og noen viste dem det, så ville de sett at den fungerer bedre til det formålet.

For det er vel det siste problemet: om de nå skulle hatt InDesign liggende er det ikke sikkert at det mange som kan hjelpe dem i gang. Word derimot har de fleste blitt nødt til å tukle med i større eller mindre grad.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg ordla meg litt feil i første post her...

Jeg vet selvsagt forskjellen på Indesign og Word, og at de fleste er mest vant til å bruke Word etc, men jeg tror Indesign er kraftig undervurdert når det gjelder tekstbehandling til vanlig bruk.

Skal jeg skrive en rapport, eller en salgsannonse etc. så bruker jeg utelukkende Indesign til dette.

Jeg fårstår jo dog at punktene til GeirGrusom er noe Indesign muligens suger på, men til regneark etc. så bruker jeg programmer som er egnet for dette. Som feks. Excel.

Jeg forstår jo også at det er tullete og kjøpe Indesign for å skrive noen brev og lage noen flyers i ny og ne, men jeg tenker nå på for oss som allerede har Indesign alikevel jeg da.

Lenke til kommentar

- Innholdsfortegnelse

- Kildereferanser

- Innlemming av Excel regneark og XML datasett

- Kryssreferanser til regneark

- Matematiske formler

Jeg bruker det til å dokumentere ingeniørarbeid jeg gjør som typisk inneholder mye av det over, og som Indesign er ganske verdiløst til, samt vesentlig dyrere.

Word er vel strengt tatt også ganske verdiløst når det gjelder disse punktene. Regneark takles bra, men resten er mye lettere/flottere i LaTeX, som jeg foretrekker fremfor Word.

Lenke til kommentar

Word (eller office pakken) er jo ikke direkte gratis den heller, selv om den sef. koster noen tusen mindre enn Indesign.

Den eneste grunn til at jeg har Office installert er for Outlook. Er regelrett avhengig av Outlook.

Men regneark og tekstbehandling etc. kan man like godt bruke OpenOffice.org til...

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg ordla meg litt feil i første post her...

Skal jeg skrive en rapport, eller en salgsannonse etc. så bruker jeg utelukkende Indesign til dette.

Jeg fårstår jo dog at punktene til GeirGrusom er noe Indesign muligens suger på, men til regneark etc. så bruker jeg programmer som er egnet for dette. Som feks. Excel.

Jeg forstår jo også at det er tullete og kjøpe Indesign for å skrive noen brev og lage noen flyers i ny og ne, men jeg tenker nå på for oss som allerede har Indesign alikevel jeg da.

Det er godt mulig at du har et eller flere poeng der. Jeg har ikke brukt InDesign selv. Jeg kan forestille meg at så lenge man ikke skal ha noe avanserte greier så kan sikkert InDesign være et kraftfullt verktøy i øvede hender. Brev og flyers må være spesielt praktisk. Jeg vet ikke hvordan det er med topp og bunn-tekst og diverse formateringer, men jeg vet at av og til er Word unødvendig knotete. Men man lager seg jo walkarounds.

Word (eller office pakken) er jo ikke direkte gratis den heller, selv om den sef. koster noen tusen mindre enn Indesign.

Den eneste grunn til at jeg har Office installert er for Outlook. Er regelrett avhengig av Outlook.

Men regneark og tekstbehandling etc. kan man like godt bruke OpenOffice.org til...

Jeg tror jeg betalt 990 kr for Word for Students and Non-professional use. Da har jeg excel, powerpoint og word. Disse tre programmene er de som er mest brukt for meg. På jobben har vi Publisher, og det er også et program som er kraftfullt til brev og flyers og slikt. Men med den inkludert koster nok office-pakken noe mer. Er det Outlook Express som kommer med datamaskinene? Har jeg rett når jeg antar at Outlook er mer avansert? Selv bruker jeg kun maildelen av dette, og til det formålet kjører jeg Thunderbird. Problemet med tekstbehandling i Open Office er ikke egentlig Open Office sin skyld. Det er bare det at den kan bli noe feilformatert om man åpner den i Microsoft-pakken. Jeg har ikke brukt Open Office på en stund, men når jeg prøvde det var det betraktelig mindre brukervennlig enn Microsoft Office. Men igjen, det kan koke ned til hva man er mest vant med.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg betalt 990 kr for Word for Students and Non-professional use. Da har jeg excel, powerpoint og word. Disse tre programmene er de som er mest brukt for meg. På jobben har vi Publisher, og det er også et program som er kraftfullt til brev og flyers og slikt. Men med den inkludert koster nok office-pakken noe mer. Er det Outlook Express som kommer med datamaskinene? Har jeg rett når jeg antar at Outlook er mer avansert? Selv bruker jeg kun maildelen av dette, og til det formålet kjører jeg Thunderbird. Problemet med tekstbehandling i Open Office er ikke egentlig Open Office sin skyld. Det er bare det at den kan bli noe feilformatert om man åpner den i Microsoft-pakken. Jeg har ikke brukt Open Office på en stund, men når jeg prøvde det var det betraktelig mindre brukervennlig enn Microsoft Office. Men igjen, det kan koke ned til hva man er mest vant med.

Det er slutt på den tiden Outlook Express fulgte med pc'ene. Nå må man ty til Windows Live Mail, og personlig synes jeg denne suger big time.

Sikkert fordi jeg synes den blir litt vel spinkel.

Dessuten så er det Outlook jeg er mest kjent med og Outlook er vel den epostleseren de fleste bruker i dag. Vertfall av bedrifter og mindre foretak.

Lenke til kommentar

Til arbeidet jeg gjør kunne jeg nok brukt OpenOffice til ja, men det er ikke OpenOffice vi diskuterer, men Indesign ^^

Indesign er til mitt arbeid ihvertfall helt verdiløst.

Lenke til kommentar

No gjekk påstandane m.a. på referansar mellom regneark (Excel) og tekstdokument (Word), ikkje på å utforme regneark i Word.

Eg vil påstå at det er relativt få (sett ut frå antal PC-ar i bruk) som har InDesign liggande på maskina dei brukar til private ting som brev o.l. Dei finst jo, og det er stort sett fagfolk som brukar InDesign i jobb. Eg går ut frå at dei som faktisk brukar det kjenner det som verktøy, og i kva for situasjonar det er nyttig.

Eg ser ikkje heilt kva denne tråden skal diskutere...

Lenke til kommentar

Er vel ikke meningen at det skulle bli noen spesiell diskusjon rundt dette.

Ville bare høre om det var noen Word-brukere her som kunne argumentere for hvilke ting Word var bedre på i forhold til Indesign (sett at man faktisk allerede har Indesign. Skjønner jo at det er tullete å kjøpe Indesign til å skrive noen brev)

Så langt (med tanke på mitt bruk) så er det da altså ingenting Word er noe bedre på enn Indesign, da jeg ikke pleier å implementere regneark eller noe annet.

Lenke til kommentar

Er vel ikke meningen at det skulle bli noen spesiell diskusjon rundt dette.

Ville bare høre om det var noen Word-brukere her som kunne argumentere for hvilke ting Word var bedre på i forhold til Indesign (sett at man faktisk allerede har Indesign. Skjønner jo at det er tullete å kjøpe Indesign til å skrive noen brev)

Så langt (med tanke på mitt bruk) så er det da altså ingenting Word er noe bedre på enn Indesign, da jeg ikke pleier å implementere regneark eller noe annet.

Hæh? Hvor kom den konklusjonen ifra? Fordi du ikke trenger VBScript, .NET støtte, ActiveX, regneark, flyt-layout over hele siden, topptekst/bunntekst, auto-indeksering, referanser og innholdsfortegnelser så er Word dårligere enn Indesign?

Til å skrive rene tekstdookumenter så er Word bedre enn Indesign ja. Til design av brosjyrer etc. er sikkert Indesign bedre, men det er langt ifra alt Word brukes til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...