carpsdi Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hei! Har da tenkt å starte å trene, og jeg lurte på om proteiner faktisk hjelper, og i så fall hvilke, til rimelig pris? Jeg har hørt at man legger seg på og blir feit av proteiner, men har også hørt at det bygger muskler.. Vet ikke hva som er riktig. Hjelper proteiner til vekttrening? Hjelper det også til kondisjonstrening? Hvilke proteiner anbefaler dere til mest rimeligste pris? Håper på svar! Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Du har tydeligvis hørt mye rart og ikke faktasjekket noe som helst. Proteinkilder er utallige, og proteinpulver er ikke noe magisk middel som gjør deg feitere enn andre ting. Proteiner inneholder energi, i likhet med karbohydrater og fett (og f.eks alkohol etc). Spiser du akkurat nok mat til at du vedlikeholder vekten din, og fyller på med 500kcal med proteiner fra proteinpulver går du så klart opp i vekt, men det hadde du gjort om du spiste akkurat nok til å vedlikeholde vekten, og fyller på med en hamburger og. Anbefaler egentlig at du gjør deg litt mer kjent med basic ting rundt kosthold før du går og kjøper deg noe proteinpulver, som er et kosttilskudd fra naturlige råvarer. treningsforum.no, fitnessbloggen.no, wikipedia.org++++ Endret 22. august 2011 av Fredrik Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Er lat, med øyeskader.. blir fort sliten i øynene og orker ikke å lese så veldig mye.. hadde vært fint om dere kunne gitt noen linker til late meg, eller rett og slett skrive inn facts her? Lenke til kommentar
EirikYeah Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 I og med at du er lat, påberoper jeg meg også retten til å være lat og gidder dermed ikke å skrive ned noen nyttige tips til deg. Jeg håper for din skyld at øyeskaden kun gjør at du blir sliten av skjerm-titting. Da anbefaler jeg du går på biblioteket og låner med deg noen bøker om trening og kosthold. Du kan også bestille Tech Nutrition sitt "Release Your Potential" program (https://www.tn.no/butikk/produkt/release-your-potential). Du kan helt sikkert få råd om kosttilskudd av en personlig trener eller fastlege. 1 Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 I og med at du er lat, påberoper jeg meg også retten til å være lat og gidder dermed ikke å skrive ned noen nyttige tips til deg. Liker tankegangen din. Jeg blir sliten i øynene av alt, uansett, hvor som helst, men mest på en vind dag, foran tv/pcen og foran bøker. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Er lat, med øyeskader.. blir fort sliten i øynene og orker ikke å lese så veldig mye.. hadde vært fint om dere kunne gitt noen linker til late meg, eller rett og slett skrive inn facts her? Fakta: Proteiner gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Karbohydrater gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Fett gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Et kosthold med tilstrekkelig andel proteiner er riktig om du ønsker å bygge muskler. Fakta: Omega3 er fordelaktig om du ønsker å bygge muskler, samt generelt ruste kroppen og helsen din. Fakta: På diverse sider på nettet (som vektklubben.no, diett.no, somebody.no) kan du plotte inn ditt daglige inntak av mat og vite hvordan du ligger an. Lenke til kommentar
Impish Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Du er så lat at du ikke gidder å ta et kjapt google-søk for å bli litt klokere når det gjelder ernæring, og så skal du begynne å trene? Hehehe... Fra spøk til alvor: uansett hva målet med treningen din er vil du fort bli skuffet dersom du ikke gidder å tilegne deg noe kunnskap på forhånd. Når det gjelder proteinpulver har det ingen "effekt" dersom du ikke vet hvorfor eller hvordan du bruker det. Og ja, du kan bli feit av proteinpulver. Det handler om kcal inn, kcal ut. Det er ikke noe hokus-pokus med proteinpulver, det er rett og slett et supplement for de av oss som ikke får i seg nok protein gjennom kostholdet ellers. Vet du ikke om du får i deg nok protein, sier du? Og i forhold til hva? Hmm, da er vi tilbake på det kjappe google-søket igjen da... Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Er lat, med øyeskader.. blir fort sliten i øynene og orker ikke å lese så veldig mye.. hadde vært fint om dere kunne gitt noen linker til late meg, eller rett og slett skrive inn facts her? Fakta: Proteiner gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Karbohydrater gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Fett gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Et kosthold med tilstrekkelig andel proteiner er riktig om du ønsker å bygge muskler. Fakta: Omega3 er fordelaktig om du ønsker å bygge muskler, samt generelt ruste kroppen og helsen din. Fakta: På diverse sider på nettet (som vektklubben.no, diett.no, somebody.no) kan du plotte inn ditt daglige inntak av mat og vite hvordan du ligger an. Kilder?? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Er lat, med øyeskader.. blir fort sliten i øynene og orker ikke å lese så veldig mye.. hadde vært fint om dere kunne gitt noen linker til late meg, eller rett og slett skrive inn facts her? Fakta: Proteiner gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Karbohydrater gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Fett gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Et kosthold med tilstrekkelig andel proteiner er riktig om du ønsker å bygge muskler. Fakta: Omega3 er fordelaktig om du ønsker å bygge muskler, samt generelt ruste kroppen og helsen din. Fakta: På diverse sider på nettet (som vektklubben.no, diett.no, somebody.no) kan du plotte inn ditt daglige inntak av mat og vite hvordan du ligger an. Kilder?? Det trenger man ikke på Internett! Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Kilder?? Hvilket utsagn betviler du? Gidder ikke hoste opp kilder på alle da alt fredrik nevnte er ganske innlysende. Endret 24. august 2011 av phax Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Er lat, med øyeskader.. blir fort sliten i øynene og orker ikke å lese så veldig mye.. hadde vært fint om dere kunne gitt noen linker til late meg, eller rett og slett skrive inn facts her? Fakta: Proteiner gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Karbohydrater gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Fett gjør deg feit, om du spiser nok til å gå i kalorioverskudd. Fakta: Et kosthold med tilstrekkelig andel proteiner er riktig om du ønsker å bygge muskler. Fakta: Omega3 er fordelaktig om du ønsker å bygge muskler, samt generelt ruste kroppen og helsen din. Fakta: På diverse sider på nettet (som vektklubben.no, diett.no, somebody.no) kan du plotte inn ditt daglige inntak av mat og vite hvordan du ligger an. Kilder?? Er du seriøs eller ? Trenger han kilder for noe så logisk + grunnleggende. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Slapp av litt da gutta! Ikke bli så hissige fordi noen spør om hjelp. Protiner er byggesteiner til musklene dine ja, i aller høyeste grad vil du bygge muskler med de. Du MÅ ha protiner for å bli stor og sterk som bestefaren din, men som nevnt tidligere er det energi i proteiner. Og som du kanskje (ikke?) har hørt vil all overskuddsenergi (det vil si, all mat du trykker i deg som du reelt sett ikke har behov for) bli lagret som fett. Du virker ganske grønn på dette området og derav tipper jeg du er relativt ung også. I så fall skal du ikke bekymre deg så mye om fettprosenten eller proteinpulver i min mening. Det du kan gjøre er å spise fornuftig. Ikke tenk at du må spise det og det fordi det inneholder masse proteiner, men du kan ha proteiner i bakhodet når du lager/kjøper deg mat. Ellers er fiskeolje (Omega3), vitaminer, mineraler og andre slike sporstoffer veldig viktige for kroppen. Spis variert! 1 Lenke til kommentar
carpsdi Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Jeg har sånne omega3 tabletter, er det nok? Takk Bordplate! for den eneste vennlige og hjelpsomme her. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Nå må du ikke låse hodet ditt fullstendig på "kunstige" næringsstoffer. Jeg mener at du skal spise variert. Det vil si at du må forsøke å få i deg mat blant annet fra disse næringsgruppene. -Fisk (mye protein samt omega3) -Egg, kylling og ellers lyst og magert kjøtt (Men kanskje ikke veldig mye egg. Det er en fin og proteinrik kilde, men den medaljen har også sin bakside). -Korn og fibre (Gode for fordøyelsen og inneholder mye energi og generelt lite fett). -Frukt og grønt (Nedprioritert etter min mening. Fulle av fibre og vitaminer og noe mineraler som alle er nødvendige for at kroppen skal fungere optimalt). -Melk og meieriprodukter (ikke "rik" på proteiner som TINE skal ha det til, men likevel en betydelig dose. Har i tillegg kalsium og jern). Med andre ord, spis variert. De beste proteinene du kan få i deg kommer direkte fra maten, noe mer naturlig enn det får du det ikke. Anående Omega3 og slike ting så bruker jeg selv bare Møllers Tran (flytende såklart ). Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Kilder?? Hvilket utsagn betviler du? Gidder ikke hoste opp kilder på alle da alt fredrik nevnte er ganske innlysende. Har du kilder til dette??? Lenke til kommentar
phax Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Har du kilder til dette??? Åja du var sarkastisk, trodde et øyeblikk du var seriøs der. Ikke alltid så lett å skille i skriftlig form. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Synes det blir feil å si at melk ikke er proteinrikt. Man må se på det som det det er, drikke. Det er en genial kilde til proteiner som ikke dominerer måltider og lignende. Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Tja, alt etter hvordan man ser det. Selv drikker jeg melk og tenker på proteinene, men det er faktisk ikke mer enn 3g protein pr 100g. I mine er ikke det veldig mye, men som sagt kommer det an på øyet som ser. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Men så er 1dl melk latterlig lite. 5dl melk, som er roughly to store glass gir deg 16,5g protein. Dette er det samme som 86 gram kyllingkjøttdeig. I totalen er ikke det noe dårlig tilskudd av protein. Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Jeg har sånne omega3 tabletter, er det nok? Takk Bordplate! for den eneste vennlige og hjelpsomme her. Må jo bare si at Fredrik var jo kanskje så hjelsom han var han da ikke vel kom jo med masse fin informasjon. ------------------- Ang Melk ! haha, drikker ikke melk selv, men syntes Tine reklamen er latterlig, skal vi liksom drikke melk nå for proteinene. Ja da kan man få egg til og hoppe på magen liksom. Corporate greed propaganda. Og hvis jeg skulle ha melk, ja da drikker jeg RÅ geite eller saue melk takk. Endret 6. september 2011 av FullSpectrum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå