Gå til innhold

Alternativer for boliglån

Feh

Anbefalte innlegg

Etter å ha bodd hos mor og far i tre måneder etter jeg var ferdig på skolen og tidligere har bodd alene/med samboer de siste 5 årene har jeg innsett, igjen, hvor uendelig kjipt det er. Fra studietiden har jeg opparbeidet meg kr. 130.000 i studielån til lånekassen og det er alt jeg har av lån. I tillegg har jeg kjøpt meg bil som jeg betalte 150.000 for, men som det ikke er lån på.

Såvidt jeg har forstått, er man nødt til å stille 10% av lånebeløpet selv, mens resterende får du i lån. Jeg har også hørt at det du evt. har i lån blir trukket fra det du eventuelt har i egenkapital. Vil jeg da, for en bolig til 1,5 mill, måtte spare ca. 280.000 kr før jeg kan låne bolig? (nedbetale studielån 130k + 150k i egenkapital)

En annen ting er om jeg kan stile bilen min som sikkerhet slik at jeg eventuelt kan få 100.000 i sikkerhet for bilen, og dermed kun trenger å spare ca. 180k?

Eller finnes det andre måter å få boliglån på som er noenlunde fornuftige (forbrukslån og andre svindyre lån er helt utelukket).

Kan også nevnes at jeg har ca. 350k i årlig fast inntekt som kommer til å gå vesentlig opp i desember etter prøvetiden på 6 mnd er omme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du MÅ ikke ha egenkapital. Meg og damen har nettopp kjøpt oss bolig, og vi lånte 100%.

Det jeg tror blir ditt største problen er inntekten, hvertfall hvis du er enslig og allerede har studielån. Kanskje vente til desember og vis banken hva du tjener da?

Vi fikk ikke verdens største lån pga jeg nettopp var ferdig som lærling og derfor ikke kunne vise til så alt for høy inntekt (selv om jeg tjente godt i forhold til de fleste andre lærlinger). I tillegg har jeg problemet med at mye av inntekten min kommer av nattarbeid og overtid, noe banken ikke regnet som sikker inntekt, da dette ikke var fastsatt i kontrakten. Vi fikk uansett nok til boligen vi hadde sett oss ut, så jeg gadd ikke prøve å legge frem noe mer "beviser" for inntekten min. Lånet vi fikk var 3 ganger (den "sikre") samlede årsinntekten vår.

3 x 350 000 er bare 1 050 000

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Feh sa: "Såvidt jeg har forstått, er man nødt til å stille 10% av lånebeløpet selv, mens resterende får du i lån. Jeg har også hørt at det du evt. har i lån blir trukket fra det du eventuelt har i egenkapital. Vil jeg da, for en bolig til 1,5 mill, måtte spare ca. 280.000 kr før jeg kan låne bolig? (nedbetale studielån 130k + 150k i egenkapital)"

Nei, skal du kjøpe for 1,5 mill vil 10% fortsatt bare være 150'.

SKT sa: "Det jeg tror blir ditt største problen er inntekten, hvertfall hvis du er enslig og allerede har studielån. Kanskje vente til desember og vis banken hva du tjener da?"

og "Lånet vi fikk var 3 ganger (den "sikre") samlede årsinntekten vår"

Forsåvidt enig i at for en enslig så kan det være vanskelig med å få et tilstrekkelig stort nok lån alene. Men han trenger ikke spesielt mye i lån og for en nyutdannet med god inntekt så burde det la seg gjøre.

Å be banken om et lånebevis er gratis og ikke noe som trenges å utsettes. Man ber bare om å få et lånebevis på max, og hvis inntekten er høyere i desember (og om lånebeviset du får nå ikke er stort nok) kan du bare be om et nytt lånebevis.

Tommelfingerregelen 3x er svært grov og stemmer for kun noen få. Høyere inntekt tålere høyere gjeldsgrad.

Hvis du tjener 250' og er alene, kan du låne 750'? Nei, du får ikke lån! Hvis du tjener 500', får du da max 1,5 mill? Nei, kan sannsynligvis få mye mer.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Var i grunn mest nervøs for at jeg måtte regne studielånet som -130.000 i egenkaptial, men siden det ikke har noen innvirkning på den egenkapitalen jeg må stille for lånet ser det med ett endel lysere ut.

Og hvis jeg har forstått rett, så kan god betalingsevne (inntekt) og -vilje (sparing/BSU) gjøre at du ikke trenger å stille minimumskravet for egenkapital oppgitt av banken og at dette er en vurdering de tar i individuelle tilfeller?

Lenke til kommentar

Takker for svar! Var i grunn mest nervøs for at jeg måtte regne studielånet som -130.000 i egenkaptial, men siden det ikke har noen innvirkning på den egenkapitalen jeg må stille for lånet ser det med ett endel lysere ut.

Og hvis jeg har forstått rett, så kan god betalingsevne (inntekt) og -vilje (sparing/BSU) gjøre at du ikke trenger å stille minimumskravet for egenkapital oppgitt av banken og at dette er en vurdering de tar i individuelle tilfeller?

Det var hvertfall sånn det foregikk for vår del. Damen har studielån, det ble så vidt nevnt.

Lenke til kommentar

De gangene jeg har vært i banken har min og min kones studielån (totalt nesten 500 000) ikke blitt tatt med i regnestykket som gjeld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok litt ulik praksis hva bankene gjør i forhold til studielån. Du har en del rettigheter på studielånet, som f.eks rentefritak ved arbeidsledighet, noe som gjør at man kan argumentere for at man ikke trenger å ta med studielånet dersom du får en anstrengt økonomisk situasjon.

Selv ville jeg nok ha budsjettert med ordninær nedbetaling av studidlånet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er i noe samme situasjon nå og jeg vil tipse deg om noe jeg har funnet ut. Hos Husbanken er det noe som heter startlån. Det er beregnet for førstegangskjøpere og gies gjennom kommunen du vil bo i. Der kan du låne resterende 10% du trenger for å finansiere boligkjøpet. Fordelen med dette er at husbanken opererer med langt lavere renter enn hva banken kan gi deg på boliglånet.

Dette gjør det til en langt gunstigere løsning enn å få en kausjonist som støtte for de resterende 10% iogmed du betaler en lavere rente for siste del av lånet.

Man kan vistnok også få låne mere enn 10% hvis man skal pusse opp boligen. F.eks man kan få låne 10% av kjøpesummen og 10% ekstra til oppussing av f.eks bad.

Ta en titt på husbanken.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...