€uropa Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvilke teknikker kan man bruke for å sovne på kort tid? Da tenker jeg ikke på medikamenter og andre hjelpemidler. Grunnen til at jeg spør, er at det er en veldig nyttig egenskap å kunne sovne selv når man ikke er trøtt hvis man trenger å holde ut litt lenger noen timer senere. Slik spanjolene gjør når det er siesta? 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Det er nok riktig, men de gangene jeg ville ha bruk for disse teknikkene er når jeg sitter på toget eller har pause på skolen, og kan det bli litt dårlig stemning hvis jeg drar fram snoppen og gyver løs på meg selv. 8 Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ikke tenk på noe, helt svart i hauet om du skjønner Tankene holder deg bare våken når du ikke er trøtt er min erfaring. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Pzizz har fungert bra for meg. Lisensene koster men er verdt det! Med Pzizz lager du en MP3 som du legger på MP3 spiller og tar med deg over alt! Pzizz har søvn og energifunksjon, du setter lengden på lydklippet til alt mellom 5 og 60 minutter. Postet av anonym: be15a690f4807104c24f79f962d49634 1 Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Prøv å gjesp "på kommando". Blir fort hakket trøttere av å gjøre det 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det finnes ingen måte å sovne på. Jeg kollapser omtrent i bil etter 5 minutter vis jeg lukker øyene og ikke sitter så jeg får vondt i nakken. Mens vis jeg skal "sove" så kan jeg bruke flere timer på det, samt at jeg er nesten alldri trøtt med mindre jeg har tatt sovemedisin. "Sort i hodet" som noen foreslår hjelper ikke en skit vis du ikke sovner av den, du kan dra den om til meditasjon, men du kommer ikke lengere. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ha det varmt, komfortabelt, stille og mørkt. Lenke til kommentar
Lalita Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg hadde en pasient som fortalte meg en gang om en teknikk de lærte i militæret. Har ikke prøvd den selv, men han sverget til den, så kan jo slenge den ut: Man skal lukke øynene, og se for seg hver og hver kroppsdel. Du skal begynne nederst med føttene og jobbe deg sakte oppover til hodet. Og da skal du tenke da, at nå sovner bena mine, de er helt rolige, og de går i søvn. (Var noe alle det man skulle tenke, - rolig og sakte, del for del.) Kan jo hende det hjelper for noen? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det Zeph nevner funker bra, bare at for meg, må det være kaldt. Lenke til kommentar
Bastardo Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 1. Paradoksal intensjon Lukk øynene, ligg behagelig, men prøv samtidig alt du kan å holde deg våken. http://www.keeganwad...ntion-technique Paradoxical intention can also be applied in cases of sleep disturbance. The fear of sleeplessness results in a hyper-intention to fall asleep, which in turn, incapacitates the patient to do so. To overcome this particular fear, I usually advise the patient to do just the opposite, that is, to stay awake as long as possible. In other words, the hyper intention to fall asleep, arising from the anticipatory anxiety of not being able to do so, must be replaced by the paradoxical intention not to fall asleep, which soon will be followed by sleep. Her beskrives metoden som en psykologisk behandling for å bekjempe søvnproblemer. Altså nokså ekstreme tilfeller. Jeg har imidlertidig erfart at metoden fungerer fint selv i situasjoner der du ganske enkelt ønsker å sovne fortere. 2. Les en tung bok På nattbordet hjemme har jeg et eksemplar av Kapitalen av Marx. Der har den ligget i flere år, og jeg har bare kommet til side 107 (uten at jeg husker en fjær av det jeg har lest). Altså en temmelig effektiv sovemedisin. Lenke til kommentar
Gendarmerie Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Ellers er Zeph inne på noe, men jeg foretrekker at det er kaldt, og ikke mørkt. Litt som en hule. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Vis det virkelig er så enkelt å sove som foreslått i tråden: Hvorfor gir da ikke legene oss tilgang på disse metodene? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg kan sovne så lett som bare det når som helst, annet enn når det er leggetid. Da går det gjerne en time eller to. Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg fokuserer hardt på å ha øynene oppe og ikke sovne. Har gjort dette nå i det siste, og ærlig talt kan jeg ikke huske at jeg har funnet på noe etter at jeg har gjort dette, så må nok ha funka bra =) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Vis det virkelig er så enkelt å sove som foreslått i tråden: Hvorfor gir da ikke legene oss tilgang på disse metodene? Fordi det ikke er definert som 'sykdom' og de derfor ikke har lært noe mer om det enn folk flest? Rådet om å 'ikke tenke på noen ting' har aldri fungert for meg; det er alltids et eller annet uløst teknisk problem som melder seg når jeg forsøker å få det stille i hodet. Ingeniøren inni der sover aldri. Cluet, har jeg funnet ut, er å ignorere ham helt. Og som regel kan jeg få til det ved å se for meg landskaper, en fottur i fjellet der jeg fokuserer på hvert steg jeg tar, en tur i seilfly der jeg ser detaljer på bakken under meg, osv. De imaginære bildene klarer som regel å få ingeniøren til å holde kjeft, og da er det ikke lenge før søvnen kommer. Så, slå av den analytiske hjernen og la videospilleren gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå