H?rselsvern Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Heisann.. Prøver å selge bilen min, men lurer på hvordan jeg skal gå frem med tanke på betaling. Hvis kjøper skal ha lån hvordan fungerer dette? vet at noen banker krever at bilen skal omregisterers på lånetaker før lån utbetales til tidligere eier. Og hva sitter jeg med igjen av ansvar, hvis det skulle være noe feil? Har null peiling motorteknisk, men bilen er jo ikke så gammel og har gjenstående garanti hos forhandler, er jeg greit dekket da? Har ikke opplevd noen feil selv, og bilen fungerer utmerket. takker for svar Lenke til kommentar
fakkit Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Be personen som skal kjøpe bilen, om og få skriftelig attest fra banken om at han får lån,og skal kjøpe bilen. Dette bruker ikke og være noe problem om han ringer banken når du er tilstede. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Og hva sitter jeg med igjen av ansvar, hvis det skulle være noe feil? Har null peiling motorteknisk, men bilen er jo ikke så gammel og har gjenstående garanti hos forhandler, er jeg greit dekket da? Har ikke opplevd noen feil selv, og bilen fungerer utmerket. Så lenge det tydeleg går fram av kontrakten at bilen er "solgt som besiktiget", alt du faktisk kjenner til av negativt som du veit om bilen ut frå bruk + etter ein så god kontroll det er rimeleg at du tek ut frå bilkunna di (du kan aldri "oversjå" det opplagde, men du har heller ikkje plikt til djupare gransking enn du er kompetent til) er du greitt dekka. Som prinsipp er det alltid DU som seljar har plikt til å retta opp ein (reell!) mangel, men forhandlargarantien kan i praksis vera til god hjelp. Og hugs endeleg: "Reell mangel" ved sal av bruktbil som privatperson er ikkje det same som "alt ein kjøpar kan klara å finna," slik nokre kjøparar visst trur, men "alt ein kjøpar ikkje kunne venta seg ut frå alderen/køyrelengda på bilen + kva han fekk vita av deg (gjennom kontrakten) + han/ho såg/burde sjå ved ei grundig gransking". Det er ellers alltid kjøpar som skal prova at det kjøpte både har ein mangel og at denne mangelen faktisk VAR der då kjøpar overtok bilen juridisk, det er aldri seljar som skal prova det motsette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå