Lami Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Hei folkens. Jeg har satt sammen noen clips med Sony Vegas som jeg har recordet med FRAPS. Jeg satte sammen videoen nå og rendet til 720p og med disse innstillingene: Så oppdaget jeg at den videoen på rundt 4min og 720p er på rundt 43GB. Jeg åpnet også videoen med VLC og Home Classic og der lagger videoen så sykt. Hvorfor er filen så sinnsyk stor? Tenkte å prøve HandBreak men kan den gjøre videoen mye mindre (ops, ser visst ut som at handbreak ikke tar avi filer, andre forslag?). Jeg tror ikke det vel. Hva er det som er galt her? Det tar år å render (tok rundt 1 og halv time på videoen) og videoen er drittstor! (Forresten 4GB RAM, 4GHz og 5850). Takker for svar! Endret 22. august 2011 av Lami Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Ukomprimerte videoer i HD er så store. Det er store datamengder. Det er deg selv som har valgt "Uncompressed". 1280x720 = 921600 piksler. Har du 24 bit farge pr piksel = 3 byte, så får du ukomprimert 2764800 Bytes pr bilde. Har du 59.94 bilder/s får du følgelig 2.76MB * 59.94 = 165,7MB/s - og fire minutter (240s) med dette blir 39.7GB. Pluss lyd, da. Nøkkelordet er komprimering. Endret 22. august 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Thyristor Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Du tar opp "uncompressed", altså den fanger hver eneste lille piksel 60 ganger i sekundet. Dette vil alltid bli veldig stort uansett hvordan man snur og vender på det. Du må velge en form for komprimering med et "kvalitetstap" på det nivået du selv ønsker. Er f.eks. ikke nødvendig å ta opp noe serlig mer enn 30fps (normal film er 24fps) og om du ikke skal ha tekst veldig tydelig er det egentlig ikke veldig nødvendig med så høy kvalitet på bildet heller. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Ah, tusen takk for RASKE svar, setter stor pris på det. Så derfor det ble så stort ja. Men hvis jeg velger: "Video Format - Uncompressed", og skifter denne til "NTSC DV Widescreen", blir det mindre da? Men da har jeg frame rate på 29,970. Er interessert i Double NTSC tror jeg, etter hva jeg så på YouTube som var best for slike "montages". Se bilde her: Kanskje jeg skal velge den Fraps komprimeringene istedenfor? EDIT: skal jeg ikke ha 59.94 på video frame? Endret 22. august 2011 av Lami Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ikke kjør uncompressed. IKKE! 30fps er rikelig. Og komprimert! Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Hva mener du? jeg har jo valgte annen video format en uncompressed, har jeg ikke det selvom det står øverst på template? Frame rate, er det det du mener med 30fps? Isåfall så er jo 59,94 = hd så det må jeg jo ha. Se på bildet: Ingen av de templatene der har noe med x720p! Når jeg velger en annen video format enn uncompressed og skal rende får jeg opp dette: Endret 22. august 2011 av Lami Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Fps = bilder per sekund = framerate. Det er ikke riktig at du må ha 60 (59.94) fps for at det skal være "HD". HD er oppløsning, ikke framerate. 720p og 1080p er HD. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ah, okay takk. Men det som var, når jeg rendet til 720p så ble bildet annerledes. Det som var, jeg hadde et bilde med sånn grind # effect og tekst med litt glow som ble større, men når jeg rendet til 720p (før 547p eller hva det nå er) så er liksom den grind effekten, den dekker ikke hele bildet som den skal. Ser nesten ut som at det ee 547p på den. Legger ut et bilde i morgen. Beklager for skrivefeil (mobil). Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Det tar utrolig lang tid å rendre. Video på rundt 3,5min tar jo 1-2 timer! Hvorfor tar det så lang tid? En kompis av meg sitter på Macbook og rendrer i Adobe After Effects, han bruker rundt 10 min på 3min. Endret 24. august 2011 av Lami Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Har du lest gjennom bruksanvisningen til programmet da, spesielt hvor de beskriver de forskjellige formatene den kan rendre til? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Kan det ha noe med at jeg render til .avi formatet? Vet du hvilket format jeg burde velge? .wav, .mov eller kanskje .mp4?? (videoen skal til youtube) Leser bruksanvisningen nå ja Endret 24. august 2011 av Lami Lenke til kommentar
Lami Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Nå har jeg endelig fått det til. Fikk problemer med "low memory" melding etter rundt 60% med rendring(!!), men jeg er ikke særlig fornøyd med kvaliteten. Dere kan se videoen . Så også nå at det er ikke YouTube som gjør kvaliteten dårligere, fordi det er også sånn videoen ser ut etter jeg har rendret den :S Hvorfor er det så dårlig kvalitet? Lenke til kommentar
Itw Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Bruker MP4 på videoer som skal på youtube, både fra HD kamera og gopro fungerer godt det. bruker bare noen minutter da på hvar film som er 10min. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Ah, okay. Da får jeg prøve å rendre i MP4 Men jeg kan ikke skjønne at AVI har så dårlig kvalitet (se videoen min over)? Enten så har jeg rendret feil eller så vet ikke jeg Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Avi er ikke god eller dårlig kvalitet i seg selv. Det er en container, som kan inneholde mange mange forskjellige enkodinger. Det du bør enkode i er for eksempel mpeg4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå