krikkert Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Hva slags demokrati ønsker du deg? Amerikansk demokrati? Britisk demokrati? Fransk demokrati? Ser du ingen fordeler med å gi minoritetsgrupper innflytelse i samfunnet - og at det motsatte også kan oppfattes som "urettferdig"? Det er ikke urettferdig at alle stemmer er like mye verd! Noen personers meninger burde ikke veie tyngre bare fordi de bor et annet sted... Det er ingen fordeler ved å gi minoritetsgrupper mer innflytelse i samfunnet enn andre grupper: Det er grov forskjellsbehandling og er direkte uhørt. Vel, det er også grov forskjellsbehandling at de som bidrar mest til statskassen pr innbygger ikke skal ha mer og si. Dermed bør kraftkommuner og kommuner langs kysten få langt sterkere innflytelsen enn snylterne på østlandet. Det er grunn til å påpeke at ifølge SSBs skatteregnskap står Østlandet for cirka 43 % av bidragene til statskassen. Det vil si at "vi snylterne" betaler litt under halve statsbudsjettet, mens den andre halvparten av landet (eller de gjenværende 70 % hvis man vil måle areal) betaler 38 %. Kontinentalsokkelen står for 19 % av statsbudsjettets skatteinntekter, og er holdt utenfor. 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Det er grunn til å påpeke at ifølge SSBs skatteregnskap står Østlandet for cirka 43 % av bidragene til statskassen. Det vil si at "vi snylterne" betaler litt under halve statsbudsjettet, mens den andre halvparten av landet (eller de gjenværende 70 % hvis man vil måle areal) betaler 38 %. Kontinentalsokkelen står for 19 % av statsbudsjettets skatteinntekter, og er holdt utenfor. 43% med inntektene, og med en overvekt av folkettallet. Jeg er imponert. Ellers....var det en harselering av meningen til turbo. 1 Lenke til kommentar
PcT Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det som er problemet her, er ikke det at den borgelige siden nødvendigvis ville hatt en regjering, eller spesielt ikke en FLERTALLS regjering. Men nå, hvor flertallet i Norge vil at sosialistene IKKE skal ha flertallsregjering, så får dem den makten uansett, fordi enkelte folk er verdt mer enn andre etter systemet vårt. Hadde det vippet den "veien det skulle" så ville vi mest sannsynlig sett en ren AP regjering i 2009 valget, en mindretalls regjering, som er MYE sunnere for demokratiet enn flertallsregjering noen gang er, rett og slett fordi da må dem høre på stortinget, og de MÅ høre på de andre partiene som oppgjør resten av stortinget, eller iallfall nok til at dem får 50%. At dem skal få en flertallsregjering, og bokstavelig talt kan IGNORERE FLERTALLET i Norge sin vilje og gjøre HVA dem vil på stortinget uten at partiene FLERTALLET har stemt på har NOE å si, er i min mening HELT sykt. Det samme skjedde med Al Gore i USA, og jeg kan huske at det var et strot diskusjonstema for sosialistene da, at dette var så dårlig osv. Så kommer vi i helt samme situasjon bare noen år senere, så blir det såvidt tatt opp. De sliter også med dette systemet i England, så pga det så skal de ha en foikeavstemning om de skal forandre det eller ikke. (spesielt liberale demokratene der som mister veldig mange mandater pga dette systemet) Vi er i en bedre tidsalder enn å kunne la oss selv si at enkelte personers stemmer skal være verdt mer enn andres, finn heller en annen måte å gi distriktnorge mer makt, faktumet er rett og slett at det blir for dumt at siden masse bønder vil ha SP/AP så sitter vi her idag med en flertallsregjering som ikke har støtte av det norske flertallet. 1 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 43% med inntektene, og med en overvekt av folkettallet. Jeg er imponert. Jau, 43% av inntektene og noe slikt som 17% av befolkningen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jau, 43% av inntektene og noe slikt som 17% av befolkningen. Morsom, du.. Prøv med 50% av befolkninga. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Jau, 43% av inntektene og noe slikt som 17% av befolkningen. Morsom, du.. Prøv med 50% av befolkninga. :!: Selvfølgelig.. jeg hang meg opp på Oslo av en eller annen grunn her. 1 Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Ja, la barna få bestemme alt selv da. Er det det sosialistene vil? Trodde sosialistene ville at alle skulle lære det samme jeg. Dvs, de som er for dumme til å forstå det de andre lærer, de gir faen, og de som er for smarte, de kjeder dritten ut av seg. Igjen, et veldig svart-hvitt syn her. At jeg ikke vil at foreldrene skal bestemme alt betyr ikke at jeg vil at barna skal bestemme alt heller. Eller staten for den saks skyld. Og ikke er jeg sosialist heller. Jeg vil ha en skole hvor staten setter en del rammer rundt hva et grunnleggende minimum på forskjellige utdanningsstadier skal inneholde og en del generelle mål som kan brukes i forskjellige fag. Innenfor disse stadig mer åpne rammene (etterhvert som barna blir eldre) burde barna i samarbeid med rådgivere fra skolen og sine foreldre få stadig mer kontroll over utdanningen sin å få lov til å velge forskjellige retninger, fag og lignende alt etter hva de er flinke til, hva de trenger ekstra hjelp på og hva de ønsker å få ut av utdanningen sin. Så jeg er altså for en liberal og fleksibel skole som tilpasser seg til hva elevene trenger og ønsker. Jeg vil at den offentlige skolen skal være motiverende og tilpasningsdyktig med stor frihet for den enkelte satt innenfor demokratisk gitte rammer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå