Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Gratis skolegang?

Anbefalte innlegg

Jeg går Studiespesialisering VG1, og her kan vi leie PC for 800kr pr år og overta den etter 2 eller 3 år. Vi kan også bruke egen, som er tilsvarende eller bedre. Jeg valgte å låne, for jeg vil ikke drasse med meg min på skolen og la de luske rundt på den. :whistle:

Jeg har faktisk fått omtrent 21.000 kr (!!!) i stipend, og jeg bor hjemme. Det bør dekke noen kalkulatorer. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SV vil ha gratis skolemateriell. Slik at videregående i realiteten blir gratis.

Du får fort problemer med å dekke alt av utstyr med et grunnstipend på 870kr (og litt mer for yrkesfag, der utgiftene ofte er enda større).

Endret av Zodihax
Lenke til kommentar

Problemet er at vi får jo nesten ikke velge pc selv. Vi får ikke lov å bruke privat pc på skolen, hadde vi hatt lov til det hadde jeg jo selvfølgelig brukt den private pcen min – No Doubt. Kan være jeg tar det opp med kontaktlærer, men ikke no mer enn det tror jeg.

Du har krav på å bruke hvilken som helst pc du ønsker.

De kan ikke nekte deg å ta med en privat ikke engang på eksamen.

Lenke til kommentar

Ved studiespesialisering fikk jeg PC av skolen til en sum av 1100kr - fordelt på to år. Altså betalte jeg 550kr for Vg1 og 550kr for Vg2, og etter betaling nr 2 var PC'n min (men med krav om å bruke den i undervisning ut vgs, samt tilbud om service fra IT-avdeling ut vgs). Kunne også valgt å få eget datastipend fra skolen, men jeg anså tilbudet på denne skolePc'n for å være veldig gunstig. Ikke at PC'n er veldig god, men til skolearbeid funker den, og det var jo også det den skulle.

Utstyrsstipendet alene ble her aldri noe problem bortsett fra på Vg1 da vi også måtte ha den kalkulatoren som du finner til 800kr ny. Men dette gjevner seg fint ut med utstyrsstipend for Vg2 og Vg3, og du ender alt i alt opp med mye mer enn du trenger (papir for mange hundre kroner er det ingen som bruker - spesielt ikke når de vil at man skal bruke PC).

Du skriver forøvrig at du får grunnstipend og fremdeles ikke klarer å betale det du skal. Da tror jeg du får høre litt mer på Atlanterhavet, og stokke om på prioriteringene dine ift kvalitet og ytelse.

Lenke til kommentar

Problemet er at vi får jo nesten ikke velge pc selv. Vi får ikke lov å bruke privat pc på skolen, hadde vi hatt lov til det hadde jeg jo selvfølgelig brukt den private pcen min – No Doubt. Kan være jeg tar det opp med kontaktlærer, men ikke no mer enn det tror jeg.

Det står i skolereglementet at privat pc er ikke tillat på eksamen.

Lenke til kommentar

Det står i skolereglementet at privat pc er ikke tillat på eksamen.

Det kan stå så mye det vil der :p. De kan ikke nekte deg, hvis de gjør det bryter de loven.

Lenke til kommentar

Det er beint fram feil. Skulen (fylket) er netteigar, og kan setja dei restriksjonane dei vil kva gjeld nettet. Skulen (fylket) eig og bygningane og kan setja dei restriksjonane dei vil kva du bringer med deg inn i dei - så lenge skulen då ikkje opptrer i strid med reglar gjevne av departementet. Noko det i tilfelle vert den som meiner skulen opptrer slik si sak å prova.

Skulen skal og leggja til rette for den praktiske eksamensavviklinga etter retningsliner gjevne av departementet. Her er ingenting sagt om at eleven kan ha med privat PC, men at eleven skal kunna nytta visse føreskrevne hjelpemiddel, mellom anna PC. KOSS dette praktisk skal leggjast til rette avgjer skuleleiinga suverent, innanfor ramma at dette faktisk skal vera MOGELEG for eleven å disponera på eksamensdagen og det innan den kostnadsramma departementet har sett i §19-6 i føresegn til opplæringslova.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, mon dei VIL det? Det var då SV som sat ved roret i departementet og hadde undervisningsminsteren då NETT dei reglane ein har no vart utarbeide og føreslegne.

Høyrt ordet "valflesk" nokon gong?

Når SV hadde 7%, holder ikke det til å gjøre hva man vil i regjering.

Lenke til kommentar

Ja, mon dei VIL det? Det var då SV som sat ved roret i departementet og hadde undervisningsminsteren då NETT dei reglane ein har no vart utarbeide og føreslegne.

Høyrt ordet "valflesk" nokon gong?

Når SV hadde 7%, holder ikke det til å gjøre hva man vil i regjering.

Det er heilt rett, men når SV sit ved roret i departementet og har undervisningsministeren, der det DEI som har mynde til å leggja fram forslag slik DEI vil. Om dei ikkje vinn fram med forslaget og difor må fram med "subsidiært forslag" er det ein naturleg konsekvens av å ha mindretal. Poenget er berre at her la dei aldri fram eit slikt forslag ein gong. Difor tvilar eg særs sterkt på at SV "vil ha...", unnteke i kvar valkamp (altså valflesk, av aller feitaste type). Det er nemleg ikkje på kva eit parti SEIER i ein valkamp ein skal måla ting på, men kva dette partiet faktisk GJER når høvet er der!

Lenke til kommentar

Istede for å diskutere hvilke partier som sier hva, har jeg rett, eller tar jeg feil, når jeg vil ha mer i stipend for å få dekket kostnader?

DET fekk du svar på alt i innlegg #2, Sk!ppy. Etter lova (sjå innlegg #19 der finn du lovteksta) har fylket som skuleeigar plikt til å syta for PC + lærebøker + digitalt utstyr (som td kalkulator, utover dei til 50-60 kr det vert teke for gitt at ein 16-åring har som "personleg utstyr") for ein sum ikkje høgare enn utstyrstipendet.

Er oppfatninga di at skulen/fylket ikkje oppfyller den lovsette plikta, er det skulen/fylket du må gå på (difor rådet om ta tak i ein fylkespolitikar no i valet), IKKJE Statens Lånekasse. Der er utstyrstipendet fastsett, og same sum for alle. Søkjer du om meir utstyrstipend enn det der, har dei ikkje berre rett til å avslå, men plikt til å avslå å gje deg meir enn standard sum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...