Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Hei Har nå begynt på VGS, og det er en del materiale som er obligatorisk å ha med. Blant annet en spesiell kalkulatortype, div verktøy (yrkesfaglig utdanning) og PC. Av stipend har jeg fått grunnstipendet, som ikke dekker alt dette. Dette gjør jo at skolegangen ikke er gratis alikevel? Er det mulig for meg å få mere stipend, så det dekker alt sammen? Endret 22. august 2011 av Sk!ppy Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Er det mulig for meg å få mere stipend, så det dekker alt sammen? Nei, ikkje som utstyrstipend. Om inntektene til foreldra dine er låge, kan du få grunnstipend. Sjekk reglane på heimesida til Statens Lånekasse, det ligg eit val for grunnstipend under vidaregåande utdanning. Dette gjør jo at skolegangen ikke er gratis alikevel? I prinsipp skal utstyrsstipend i tre år dekkja dei kostnadane du har til materiell desse tre åra. Då er det viktig å hugsa: KOSTNADEN er ikkje "verktyrekninga", han er "dei verktya skulen pålegg med å kjøpa (gjerne brukte, om i praksis let seg gjera utan spesielle kontaktar), i så rimeleg kvalitet eg kan nytta, fråtrukke salsverdet av desse verktya når eg er ferdig å nytta dei om tre år og har handsama verktyet fint og berre nytta dei skulerelatert". KOSTNADEN er heller ikkje "PC-rekninga", han er "så rimeleg PC eg på nokon måte kan greia meg med desse tre åra (gjerne bruktkjøp), fråtrukke salsverdet av PC-en den dagen eg er ferdig med utdanninga og har handsama PC-en fint (og berre nytta han skulerelatert). Likeeins med kalkulatoren. Kjøper du av ein eller anna grunn noko dyrare enn dette, har nedsett salsverdi på ting når du sluttar av di du har slurva med vedlikehald/nytta tinga privat og/eller unnlet å selja verkty/utstyr/PC når du er ferdig, og difor går glipp av salsinntekt,er ikkje resultatet av dette "kostnad ved skulegong". Altså kan du ikkje ta dette med i reknestykket når du vurderer om du har fått fri skulegong elelr ikkje. Kjem du til at du, TRASS å taka omsyn til alt dette eg nemnde, får så mykje utlegg dei tre åra du går i vgs at du utan tvil må dekkja ein del sjølv, ville eg sett opp reknestykket skikkeleg på papir, teke ein kopi og lagt kopien fram for ein politikar eg møtte no i valkampen. Fekk du ein høve til å ta den saka opp samstundes som ein journalist var til stads, ville jo det vera perfekt, for då ville han/ho truleg stilla nokre spørsmål om saka du gløymde - og setja svaret til politikaren på prent om han ikkje likte det. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Greia er jo at skolen sier hva vi må kjøpe, så jeg bestemmer nok ikke prisen selv, og det er ikke mye valgfritt.. Tror ikke at jeg gidder å gå særlig langt med det, det er jeg for lat til Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Greia er jo at skolen sier hva vi må kjøpe, så jeg bestemmer nok ikke prisen selv, og det er ikke mye valgfritt.. Du avgjer ikkje prisen sjølv, men du avgjer sjølv slikt som: Vil eg kjøpa PC A, som med eit naudskrik dekkjer kva skulen krev av PCen, vil eg kjøpa den dyrare PC B som er både litt betre og litt kulare, eller vil eg kjøpa PC C som er ein heil del dyrare, men veldig kjekk på fritida? Vil eg kjøpa nytt eller brukt? Vil eg kjøpa verkty i ein kvalitet som kan seljast til grei pris etterpå, eller er det betre å kjøpa billeg, som berre held ut skuletida. Osb. Du har full fridom her sjølvsagt, men vel du dyrare enn absolutt naudsynt for utdanninga, er ekstra kostnad og DITT problem. Då er det ikkje slik at skulegongen ikkje er gratis, for det var DU som valde "for dyrt". Tror ikke at jeg gidder å gå særlig langt med det, det er jeg for lat til Ditt val - berre ikkje venta medynk frå andre då. Er slikt ikkje viktig for deg, som tok opp problemet, kvifor skal det då vera viktig for andre? Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Pcen man får betaler man 870kr i året for. Utstyrsstipendet er 870kr. Matten krever ofte en kalkulator, en spesifik type. Denne koster 1300kr på Chlas Olson. Burde ikke dette dekkes av stipend? 1 Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Problemet er at vi får jo nesten ikke velge pc selv. Vi får ikke lov å bruke privat pc på skolen, hadde vi hatt lov til det hadde jeg jo selvfølgelig brukt den private pcen min – No Doubt. Kan være jeg tar det opp med kontaktlærer, men ikke no mer enn det tror jeg. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Pcen man får betaler man 870kr i året for. Utstyrsstipendet er 870kr. Matten krever ofte en kalkulator, en spesifik type. Denne koster 1300kr på Chlas Olson. Burde ikke dette dekkes av stipend? Vi får låne pc gratis(?) Den kalkulatoren vi må ha koster enten 800kr (hos clasohlson) eller en enklere modell til litt over 100kr. Hehe når jeg starta vg1 fikk jeg 2800kr i utstyrs stipend ^^ Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Vi får ikke lov å bruke privat pc på skolen, hadde vi hatt lov til det hadde jeg jo selvfølgelig brukt den private pcen min – No Doubt. Pcen man får betaler man 870kr i året for. Utstyrsstipendet er 870kr. Matten krever ofte en kalkulator, en spesifik type. Denne koster 1300kr på Chlas Olson. Burde ikke dette dekkes av stipend? Om det er slik i Noreg i dag at ein vgs i røynda krev at eleven skal leiga ein PC på skulen, til same pris som utstyrstipendet, og så i tillegg krev at eleven skal skaffa anna læremateriell, tykkjer eg absolutt dette er ein sak å ta opp med politikarane. Dei vedtaka som vart gjort av politikarane då skulane fekk lov til å krevja at elevane skulle nytta PC i undervisninga,i det heile (og høve til å leiga desse ut til ein pris inntil utstyrstipendet) var nemleg at då skulle PC-en erstatta ALLE andre læremiddel. Det vart og presisert då at skular som ikkje oppfylte dette kravet framleis skal låna ut naudsynt materiell til eleven, slik dei gjorde siste tida ein nytta bøker og hefter. Så lenge ein skule ikkje fyller desse vilkåra, men BÅDE krev at du skal leiga PC av skulen till pris lik utsstyrstipendet OG skaffa deg læremateriell ellers, vil eg tru skule (og fylke?) ikkje opptrer slik regelverket politikarane har vedteke føreset. Slikt er så absolutt ein sak å konfrontera ein fylkespolitikar med no rett før eit fylkestingsval. Gjerne i nærvære av ein journalist. Lenke til kommentar
thaugrud Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 På min skole fikk vi alt vi trengte unntatt skrivesaker, papir osv. 890kr i utstyrstipend dekker de 870kr det koster å "leie" pc'en per år (får den etter 3.året). Kalkulator i matten fikk vi også låne ut året (fikk høre at den skulle leveres inn, men har den fortsatt (går vg2 nå, så kanskje vi leverer nå eller fortsetter å bruke den)). Så for meg og mine med elever er skolen så godt som gratis. Sikker på at det ikke er noen sånne ordninger på skolen din? Hør litt rundt med de forskjellige fag lærerne/kontaktlærer. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ja. Jeg er sikker. Første vi fikk høre var at dette var utstyr vi måtte kjøpe. Skolen skulle stille med èt verktøy, og pc mot 870 kr. Thats it. Lenke til kommentar
thaugrud Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Isåfall burde du og dine medelever gjøre som Atlanterhavet foreslår over her. Det er ikke akkseptabelt å ha utstyrsstipend (som så godt som alt blir brukt på PC) og i tilleg må punge ut med kr1000+ for å oppfylle de andre kravene skolen stiller. Men hvis dette var første dagen din ville jeg nok ha ventet litt å sett før jeg gjorde noe. Vi trudde også først at vi måtte dekke kalkulator, men etter første mattetimen viste det seg at det skulle vi få låne. Det er ofte hektisk for lærerne den første dagen og det gjør at ting kan gå i surr og bli litt missvisende. Endret 22. august 2011 av HelloWorld Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Isåfall burde du og dine medelever gjøre som Atlanterhavet foreslår over her. Det er ikke akkseptabelt å ha utstyrsstipend (som så godt som alt blir brukt på PC) og i tilleg må punge ut med kr1000+ for å oppfylle de andre kravene skolen stiller. Men hvis dette var første dagen din ville jeg nok ha ventet litt å sett før jeg gjorde noe. Vi trudde også først at vi måtte dekke kalkulator, men etter første mattetimen viste det seg at det skulle vi få låne. Det er ofte hektisk for lærerne den første dagen og det gjør at ting kan gå i surr og bli litt missvisende. Tja, det er mulig det er litt hektisk, men er det ikke litt rart av mattelæreren å si at alle må kjøpe den til neste gang? Tror jeg avventer med å kjøpe noe som helst jeg, og skylder på at jeg ikke har mottatt stipend. Skal høre med resten av klassen og, hva de tror om det. Verktøy haster ikke særlig, må jo ta en prøve før vi får bruke dem. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Stor quote: Vi får ikke lov å bruke privat pc på skolen, hadde vi hatt lov til det hadde jeg jo selvfølgelig brukt den private pcen min – No Doubt. Pcen man får betaler man 870kr i året for. Utstyrsstipendet er 870kr. Matten krever ofte en kalkulator, en spesifik type. Denne koster 1300kr på Chlas Olson. Burde ikke dette dekkes av stipend? Om det er slik i Noreg i dag at ein vgs i røynda krev at eleven skal leiga ein PC på skulen, til same pris som utstyrstipendet, og så i tillegg krev at eleven skal skaffa anna læremateriell, tykkjer eg absolutt dette er ein sak å ta opp med politikarane. Dei vedtaka som vart gjort av politikarane då skulane fekk lov til å krevja at elevane skulle nytta PC i undervisninga,i det heile (og høve til å leiga desse ut til ein pris inntil utstyrstipendet) var nemleg at då skulle PC-en erstatta ALLE andre læremiddel. Det vart og presisert då at skular som ikkje oppfylte dette kravet framleis skal låna ut naudsynt materiell til eleven, slik dei gjorde siste tida ein nytta bøker og hefter. Så lenge ein skule ikkje fyller desse vilkåra, men BÅDE krev at du skal leiga PC av skulen till pris lik utsstyrstipendet OG skaffa deg læremateriell ellers, vil eg tru skule (og fylke?) ikkje opptrer slik regelverket politikarane har vedteke føreset. Slikt er så absolutt ein sak å konfrontera ein fylkespolitikar med no rett før eit fylkestingsval. Gjerne i nærvære av ein journalist. Dette stemmer, vi må leie pc-en av skolen (tar opp hele utstyrsstipendet), vi har ikke lov til å bruke egen, og vi må kjøpe kalkulator som koster ca 800kr på salg, 1300kr fullpris. Var en som nevnte at man kunne kjøpe en til ca 100kr, det stemmer ikke. Med mindre du klarer å ta andregrads-, treddegradsligninger og logaritmer i hodet er du 100% avhengi av en kalkis som koster minst 800kr, og dette må man betale selv. Btw: Jeg bor i Akershus Fylke, og ingen av elevene på de forskjellige skolene her får kalkulator. En kompiss av meg i Kristiansand fikk derimot kalkulator av skolen. EDIT: Skjønner faen ikke hvorfor de kalkulatorene er så dyre heller, den har 16kb ram... Endret 22. august 2011 av N1ko Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Jeg har nå sendt mail til lånekassen, og sier at jeg ikke har råd til å kjøpe alt som kreves Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Med mindre du klarer å ta andregrads-, treddegradsligninger og logaritmer i hodet er du 100% avhengi av en kalkis som koster minst 800kr, og dette må man betale selv. 100 % av avhengig av kalkulator til 800 kr for slik rekning? På ingen måte. Eg reknar då verre ting enn både likningar av 2./3. grad og logaritmar med kalkulator til 200-300 kr. Konkret førre generasjon av http://www.buch.de/shop/home/empfehlungsartikel/schulrechner_15_stellig_fx_82es/EAN4971850166986/ID15912554.html Denne kalkulartoren, og endå ein generasjon tidlegare, har vore fast verkty hjå meg i over 20 år. DET skal likevel ikkje ta bort hovudpoenget: Det er skulen/skuleeigar (fylket om det er offentleg vgs) sin sak å syta for ALT pålagt materiell når skulen "konfiskerer" utstyrstipendet. Å gjera noko anna tyder at ein må ta tak i politikarane som rår i fylket - og journalist som høyrer kva dei har å seia om saka... Slikt er nemleg perfekte ting for journalistar å setja søkjelyset på rett før eit val av nytt fylkesting som skal ha tilsyn med nettopp vgs! Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Er det ikke bare å spørre mor og far om penger til en kalkulator? Angående skole PCer skjønner jeg veldig godt reglene. Har tideligere jobbet i en bedrift med ganske mange maskiner og det var mye jobb selv om brukerne var veldig forsiktig og maskinen sto i ro. Misunner ikke de IT ansatte på skolene, etter min erfaring fra noen år tilbake veldig mange flinke til å skade maskinen/programvaren ettersom de drar dem med seg over alt og laster ned mye shjit. Om maskinen enten er ødelagt av eple-juice eller trenger en formatering pga malware kommer de løpende til IT avdelingen og forventer 110% service og fix på stedet... Uansett; da kommer poenget med å ha en standardisert modell ettersom man kan lage et image og sette maskinen opp på nytt iløpet av 15 minutter. Men om du går og prater med IT folkene på skolen og forteller at du har en egen maskin du ønsker å bruke og lover å ikke plage de går det sikkert helt fint (funket for meg) Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hei Har nå begynt på VGS, og det er en del materiale som er obligatorisk å ha med. Blant annet en spesiell kalkulatortype, div verktøy (yrkesfaglig utdanning) og PC. Av stipend har jeg fått grunnstipendet, som ikke dekker alt dette. Dette gjør jo at skolegangen ikke er gratis alikevel? Er det mulig for meg å få mere stipend, så det dekker alt sammen? Videregående er ikke gratis. For noen få år siden måtte man til og med kjøpe bøker selv. Det står ikke noe sted at man har krav på gratis VGS. Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Er det ikke bare å spørre mor og far om penger til en kalkulator? Angående skole PCer skjønner jeg veldig godt reglene. Har tideligere jobbet i en bedrift med ganske mange maskiner og det var mye jobb selv om brukerne var veldig forsiktig og maskinen sto i ro. Misunner ikke de IT ansatte på skolene, etter min erfaring fra noen år tilbake veldig mange flinke til å skade maskinen/programvaren ettersom de drar dem med seg over alt og laster ned mye shjit. Om maskinen enten er ødelagt av eple-juice eller trenger en formatering pga malware kommer de løpende til IT avdelingen og forventer 110% service og fix på stedet... Uansett; da kommer poenget med å ha en standardisert modell ettersom man kan lage et image og sette maskinen opp på nytt iløpet av 15 minutter. Men om du går og prater med IT folkene på skolen og forteller at du har en egen maskin du ønsker å bruke og lover å ikke plage de går det sikkert helt fint (funket for meg) Det kan jeg nok gjøre, vedlikehold av pc anser jeg som null problem. Jeg er over snittet interresert i pc kan man si (er vel rett og slett nerd ). Hei Har nå begynt på VGS, og det er en del materiale som er obligatorisk å ha med. Blant annet en spesiell kalkulatortype, div verktøy (yrkesfaglig utdanning) og PC. Av stipend har jeg fått grunnstipendet, som ikke dekker alt dette. Dette gjør jo at skolegangen ikke er gratis alikevel? Er det mulig for meg å få mere stipend, så det dekker alt sammen? Videregående er ikke gratis. For noen få år siden måtte man til og med kjøpe bøker selv. Det står ikke noe sted at man har krav på gratis VGS. Gratis skolegang har jeg hørt overalt. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Videregående er ikke gratis. For noen få år siden måtte man til og med kjøpe bøker selv. Det står ikke noe sted at man har krav på gratis VGS. Heller ikkje då eg sjølv var i vgs-alder var vgs gratis, men i opplæringslova frå 1998 står dette i §3-1, 9. stykket: Opplæringa i offentleg vidaregåande skole eller i lærebedrift er gratis. Fylkeskommunen har ansvaret for å halde elevane med nødvendige trykte og digitale læremiddel og digitalt utstyr. Elevane kan ikkje påleggjast å dekkje nokon del av utgiftene til dette utover det som følgjer av forskrift. Fylkeskommunen kan påleggje elevane, lærlingane og lærekandidatane å halde seg med anna individuelt utstyr som opplæringa til vanleg gjer det nødvendig å ha. Føresegna til han seier dette om PC i §19-6: Dersom skoleeigar organiserer opplæringa på ein måte som krev at elevane må ha berbar pc, kan skolen krevje ein årleg eigendel frå eleven for å dekkje delar av kostnaden for pc-en. Eigendelen kan ikkje setjast høgare enn den lågaste stipendsatsen i det årlege ikkje-behovsprøvde utstyrsstipendet. Det er rimeleg klårt at kalkulator utover dei vanlege til 40-50 kr er "digitalt utstyr" og ikkje "individuelt utstyr". Saka har vore rettsleg prøvd kva gjeld grunnskulen, og eg kan ikkje sjå nokon som helst juridisk grunn til at ting skal tolkast annleis kva gjeld vgs. EDIT: Retta tyrkleif siste stykket. Endret 22. august 2011 av Atlanterhavet Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Du får vel mer enn utstyrsstipend når du går yrkesfag? Men uansett så holder det da lenge med en enkel "scientific" kalkulator. De dyre grafiske kalkulatorene får du ikke bruke på universitetet uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå